Page 398 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 398
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
1212. Ayrıca konu ile ilgili özelgede 736 de, “kooperatife ait arsanın emlak vergisinden muaf
olmadığı” yönünde görüş belirtilmektedir.
2.3.1.10. Radyo ve Televizyon Verici ve Aktarıcı Binalarının Emlak Vergisinden Mua-
fiyeti
1213. 2954 sayılı Türkiye Radyo ve Televizyon Kanunu’nda 737 da emlak vergisine ilişkin
muafiyet düzenlemesi içeren hüküm yer almıştır. Kanun’un 48’inci maddesinin 2’nci
fıkrasında, Türkiye Radyo Televizyon Kurumunun iktisap ettiği ve edeceği radyo ve
televizyon verici ve aktarıcı binalarının emlak vergisinden muaf olduğu, hükme bağ-
lanmış bulunmaktadır.
1213.1. Düzenlemede, binaların, radyo ve televizyon verici ve aktarıcı binaları olması ve bu
binaların Türkiye Radyo Televizyon Kurumu tarafından iktisap edilmiş ya da edilecek
olması, muafiyet şartlarının çerçevesi olarak belirlenmektedir.
1213.2. Dolayısıyla bina niteliğini haiz olmayan arsa ve araziler düzaenleme kapsamında
olmadığı gibi, Anayasa’nın 133’üncü maddesinde, 3913 sayılı Kanun’un 738 1’inci
maddesiyle yapılan değişiklik sonrası, radyo ve televizyon istasyonları kurma ve işlet-
me hakkının yasayla düzenlenecek koşullar çerçevesinde serbest bırakılması sonra-
sında, diğer yayın kuruluşlarının da verici ve aktarıcıları olabilecek olmakla birlikte,
bunlara ilişkin binaların da, 2954 sayılı Kanun kapsamında Emlak Vergisinden muafi-
yeti mümkün değildir.
1214. Bu kanun, ihtiva ettiği vergiyle ilgili hükümleri bakımından Emlak Vergisi Kanunu
karşısında özel kanun niteliğindedirler. Bu niteliği sebebiyle belirtilen hükümlerinin
Emlak Vergisi Kanunu’nun 22’nci maddesi karşısında öncelikle uygulanması gere-
kir. 739
1215. Radyo ve televizyon verici ve aktarıcı binalarının emlak vergisinden muafiyetine ilişkin
önemli bir değerlendirme de, daha evvel zikrettiğimiz, Danıştayı’ın ictihadı birleştirme
Bu açıklamalar çerçevesinde, 1610 sayılı Kanun’un 1581 sayılı Kanun’dan daha sonra yürürlüğe girmiş olması ve bu
haliyle 1610 sayılı Kanun’un Tarım Kredi Kooperatiflerine ait taşınmazların emlak vergisi muafiyetine ilişkin düzen-
leme getiren en son kanun bulunması ve 1319 sayılı Kanun’un 41. maddesine 1610 sayılı Kanun’un 24. maddesiyle
eklenen 4. bendine göre özel kanunların bina ve arazi vergilerine ilişkin muaflık ve istisna tanıyan hükümlerin kaldı-
rılması karşısında Tarım Kredi Kooperatiflerin taşınmazlarının emlak vergisinden muaf olup olmadığı hususunun bu
çerçevede değerlendirilmesi gerekmektedir.
Bu durumda, Tarım Kredi Kooperatiflerinin sahip olduğu bina ve arazilerin muafiyetinin farklı değerlendirilmesi ge-
rekmektedir. Zira Kanun koyucu bu konudaki iradesini son olarak 1610 sayılı Kanun’la ortaya koymuş, Tarım Kredi
Kooperatiflerinin sadece sahip olduğu kendi hizmet binalarının kiraya verilmemek şartıyla emlak vergisinden muaf
tutulmuş, Tarım Kredi Kooperatiflerinin sahip olduğu arsa ve arazilerinin ise emlak vergisinden muaf tutulmasına
ilişkin bir düzenlemeye ise yer verilmemiştir…”
736 Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 15.01.1999 tarih ve 1805 sayılı özelgesi.
737 14.11.1983 tarih ve 18221 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
738 1.1. 2709 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 133’üncü Maddesinin Değiştirilmesi ile İlgili Kanun, 10
Temmuz 1993 tarih ve 21633 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
739 16 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği
370 | TBB