Page 461 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 461
Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık
rilmesi ve kısıtlama koyan kamu organlarının görev ve sorumluluklarının yönetmelikle
düzenlenmesi öngörülmüştür. 940
1366. 30’uncu maddenin, Kanunla ve diğer mevzuatla yapılan kısıtlamaların neler olduğu,
süresi, tevsiki ve kısıtlama koyan kamu organlarının görevleri ve sorumlulukları Mali-
ye Bakanlığınca, Milli Eğitim, İmar ve İskân ve İçişleri Bakanlıklarının mütalaaları alı-
narak hazırlanacak bir yönetmelikle tanzim olunur hükmü gereğice, Maliye Bakanlığı
tarafından Emlak Vergisi Kanunu’nun 30’uncu maddesi ile verilmiş olan bu yetkiye
dayanılarak Tasarrufu Kısıtlanan Bina, Arsa Ve Arazi Hakkında Yönetmelik 941 yayım-
lanmıştır.
1367. Kanun’un 30’uncu maddesinde “Kanunlar veya diğer kamu düzeni koyan mevzuatla
tasarrufu kısıtlanan bina arsa ve arazinin vergisi, kısıtlamanın devam ettiği sürece
1/10 oranında tahsil olunacağı” hükmüne istisna olarak “9 ve 19 uncu madde hü-
kümleri saklı” olduğu hükmü yer almaktadır.
1368. Bu kısımda; kısıtlılık kavramı, kısıtlılık uygulaması, istisnaları, bu husustaki
Yönetmelik hükümleri, kısıtlılık ile kamulaştırma ilişkisi, kısıtlılıkta bildirim ve kısıtlılı-
ğın sona ermesi konuları incelenecektir.
5.1. Emlak Vergisi’nde Kısıtlılık Kavramı
1369. Kısıtlılık, emlak vergisi mükelleflerin vergilendirilebilir taşınmazları üzerinde
uygulanacak olan emlak vergisinden bazı sebeplerden dolayı, belli tutarlarda eksilt-
meler yapılması anlamına gelmektedir. Mükellefin taşınmazı için emlak vergisi mükel-
lefiyeti ve emlak vergisi değeri oluşmakta; ancak ödeme aşamasında bu verginin belli
bir miktarının ödenmesi belli koşulların gerçekleşmesine bağlanmaktadır. Kısıtlılık,
emlak vergisinin tahakkukuna ilişkin değil tahsiline ilişkin bir husus olup tam olarak
tahakkuk eden verginin, tahsilatının 1/10 oranında yapılması anlamına gelmektedir.
942
1370. Kısıtlılıkta emlak vergisinden daimi ya da geçici muafiyet veya emlak vergisi
mükellefiyetinin ortadan kalkması değil; emlak vergisi ödeme yükümlülüğünün belli
miktarlarda kaldırılması ya da ertelenmesi söz konusudur. Söz konusu erteleme neti-
cesinde zamanaşımına uğrayan vergilerin tahsil kabiliyeti son bulmakta, zamanaşı-
mına uğramayıp da muaccel olanlar ise “ihbarname”nin değil de “ödeme emri”nin
konusunu oluşturmaktadır.
940 Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 28.1.1994 tarih ve E:1993/88, K:1994/89 sayılı kararı.
941 17.11.1986 tarih ve 19284 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
942 Bölge İdare Mahkemesince onanan İstanbul 5. Vergi Mahkemesi’nin 26/12/2017 tarih ve E:2017/616,
K:2017/2442 sayılı kararında; “taşınmazın kısıtlı olduğu, bu nedenle Emlak Vergisi Kanunu'nun 30.maddesi uyarınca
kısıtlılık süresince 1/10 oranında tahakkuk yapılması gerektiği ileri sürülmekte ise de; kısıtlılık halinin tahakkukun
1/10 oranında yapılması gerektiği anlamına gelmemesi, vergilerin tam olarak tahakkuk ettirilmesinin yasa gereği
olması, kısıtlılık halinde tahsilatın 1/10 oranında yapılıp yine kanunda sayılı durumlarda tamamının tahsilinin gerek-
mesi, dolayısıyla tahsilata ilişkin ileri sürülebilecek ve tahsilat aşamasında incelenebilecek bu hususun tahakkuka
karşı açılan davada incelenmesi olanağı bulunmadığı” yönünde karar verilmiştir.
TBB | 433