Page 464 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 464

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  ğı tabiidir, denilerek açıklığa kavuşturulmuştur. Ancak 19’uncu madde uyarınca, dep-
                  rem, su basması, yangın gibi tabii afetler sebebiyle yanan, yıkılan binaların arsalarına
                  ait vergiler, bu olayların vukua geldiği tarihleri takip eden bütçe yılından itibaren iki yıl
                  süre ile alınmaz. 947

           1377.2.  Oturulması  ve  kullanılması  kanunların  verdiği  yetkiye  dayanılarak  yasak  edilen
                  binaların vergileri, mükelleflerce keyfiyetin vergi dairesine bildirilmesi veya vergi dai-
                  resince  re'sen  tespit  edilmesi  üzerine,  bu  olayların  vukua  geldiği  tarihlerden  sonra
                  gelen taksitlerden itibaren, bu hallerin devam ettiği sürece alınmayacaktır. 948  Yasak-
                  lama devam ettiği sürece bu tür binalardan vergi alınmayacaktır. Bu tür binaların otu-
                  rulmaya ya da kullanılmaya devam ediliyor olması, yani mükelleflerin yasağa rağmen
                  binaları kullanmaları, bu hükmü değiştirmeyecektir. Zira kanun hükmü binaya ilişkin
                  olup mükellef davranışlarından bağımsızdır. Verginin alınabilmesi yasaklamanın orta-
                  dan kalkmasına bağlıdır. Yasağın ortadan kalkması halinde ise, yasağın kalktığı tarihi
                  izleyen taksitten itibaren yeniden bina vergisi ödemesi işlemlerine başlanacaktır. 949
           1377.3.  Kanunların  verdiği  yetkiye  dayanılarak  tasarrufu  yasak  edilen  arazinin  vergisi,
                  mükelleflerce keyfiyetin vergi dairesine bildirilmesi veya vergi dairesince re'sen tespit
                  edilmesi  üzerine  yasaklama  tarihini  izleyen  taksitlerden  itibaren  bu  hallerin  devam
                  ettiği sürece alınmaz. Maddede yer alan tasarrufun yasak olması halinin sadece ta-
                  şınmaz üzerinde bina yapamamak anlamına gelmediğini, kısıtlığın taşınmaz üzerinde
                  hiçbir tasarrufta bulunamamak olduğunu belirtmemiz yerinde olacaktır. 950  Tasarrufun
                  yasak olması çeşitli nedenlerden kaynaklanmış olabilir. 951



                  947  Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 11.07.2001 tarih ve 38255 sayılı özelgesinde; 17 Ağustos 1999 tarihinde meydana
                  gelen deprem nedeniyle yıkılan, yanan veya tamamen kullanılmaz hale gelen ve bu nedenle arsa vasfını kazanan
                  binalar arsa olarak, orta hasarlı olup takviye ve güçlendirme yapılmak suretiyle kullanılacak binalar ile hafif hasarlı
                  olup geçici bir süre oturulmayan binalar ise bina olarak değerlendirilmektedirler, açıklamasına yer verilmiştir.
                  948  Konuyla ilgili olarak Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 07.04.2000 tarih ve 15904 sayılı özelgesinde şu açıklamalara
                  yer verilmiştir:
                  26 Seri Nolu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğinin 5 numaralı bölümünde de açıklandığı üzere, 17 Ağustos 1999
                  tarihinde Marmara Bölgesi ve civarında meydana gelen deprem nedeniyle yıkılan, yanan veya tamamen kullanılmaz
                  hale gelen binalardan dolayı mükellefiyet, bu olayın meydana geldiği tarihi takip eden taksitten itibaren sona erecek-
                  tir. Ancak, yıkılan veya tamamen kullanılmaz hale gelen bina arsa vasfını kazanacak ve bu durum, 33 üncü maddeye
                  göre  vergi  değerini  tadil  eden  sebeplerden  olduğundan  arsanın  bu1unduğu  belediyeye  arsa  vergisi  beyannamesi
                  verilmesi gerekecektir. (Mücbir sebeplere ilişkin hükümler saklıdır.) Öte yandan, Emlak Vergisi Kanunu’nun 19 uncu
                  maddesine göre deprem sonucu yıkılan, yanan veya tamamen kullanılamaz hale gelen binaların arsalarına ait vergi-
                  lerin, bu olayların meydana geldiği 1 yılını takip eden bütçe yılından itibaren iki yıl süreyle (2000 ve 2001 yıllarında)
                  ödenmesi söz konusu olmayacaktır. Diğer taraftan, söz konusu bina ağır veya orta hasarlı olması dolayısıyla takviye
                  edilmeksizin ve güçlendirme yapılmaksızın kullanılması sakıncalı binalardan ise bu binayı, kanunların verdiği yetkiye
                  dayanılarak  kullanılması  yasak  edilen  binalar  kapsamında  değerlendirilerek,  bu  binanın  vergisinin  de  mükellefçe
                  keyfiyetin vergi dairesine bildirilmesi veya belediyelerce re'sen tespit edilmesi üzerine, bu olayların meydana geldiği
                  tarihten sonra gelen taksitten itibaren, yasaklama halinin devam ettiği sürece alınmaması gerekir. Yukarıda belirtilen
                  özelliklere sahip binanın, daha sonra gerekli takviye ve güçlendirme yapılmak suretiyle kullanılacak duruma gelmesi
                  halinde, bu tarihten itibaren bina vergisinin aranacağı tabiidir. Söz konusu bina 17 Ağustos 1999 tarihinde meydana
                  gelen  depremde  yıkılmamış  ve  takviye  ve  güçlendirme  yapılmaksızın  kullanılmasında  sakınca  bulunmayan  hafif
                  hasarlı binalardan ise bu bina için emlak (bina) vergisinin ödenmesi gerekir.
                  Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 04.12.2000 tarih ve 57018 sayılı özelgesi de aynı içeriktedir.
                  949  Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 11.07.2001 tarihli özelgesinde bu hususlarla da ilgili olarak açıklamalar mevcuttur.
                  950  Nitekim bu husus, Danıştay 9. Dairesi’nin 12.03.1987 tarih ve E:1985/1200, K:1987/787 sayılı kararında da
                  vurgulanmaktadır.  Mezkûr  kararda;  Emlak  Vergisi  Kanunu’nun  19’uncu  maddesinde,  kanunların  verdiği  yetkiye
                  436 | TBB
   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469