Page 491 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 491

Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık

                  kısıtlanan taşınmazlarla ilgili olarak bilgi verme görevinin belediyelere ait olduğu hu-
                  susu, çeşitli kararları ile de teyit edilmiştir. 1002
           1458.  Buna  göre  taşınmazın  kısıtlılığının  ya  ilgili  belediye  tarafından  göz  önünde
                  bulundurulması  ya  da  maliki  tarafından  ilgili  idareden  alınacak  kısıtlılık  belgesi  ile
                  emlak vergisini tarha yetkili idareye başvurulması gerekmektedir.
           1459.  Mükellefçe  bildirimle  veya  bir  dilekçe  ile  kısıtlılık  isteğinde  bulunulması  halinde
                  kısıtlılığın  başlangıcından  başlamak  üzere  kısıtlılıkla  ilgili  hükümlerin  uygulanması
                  gerekmektedir. 1003

           1460.  Kısıtlılık  durumu,  emlak  vergisi  tarh,  tahakkuk  ve  tahsilât  aşamalarının  her  birinde
                  dikkate alınabilir. Örneğin, Danıştay 9. Dairesi’nin 15.05.1985 tarih ve E:1984/2177,
                  K:1985/793 sayılı kararında; “tarh ve tahakkuk aşamasında sehven dikkate alına-
                  mayan  kısıtlılık  durumu  tahsilât  aşamasında  dikkate  alınabilir” 1004   açıklaması  yer
                  almaktadır.

           1461.  Yönetmeliğin  5’inci  maddesinde  belediyelerin,  Taşınmaz  Kültür  ve  Tabiat  Varlıkları
                  Yüksek Kurulu veya Bölge Kurullarının sonradan aldığı kararların kendilerine tebliği
                  tarihinden itibaren iki ay içinde belediye ve varsa mücavir alan sınırları dahilinde bu-
                  lunan kısıtlı yerlerin kadastro ve imar, pafta, ada ve parsel numaralarını, biliniyorsa
                  sahiplerinin  adı  ve  soyadı  ve  adresleriyle  birlikte  emlak  vergisini  tarha  yetkili  olan
                  daireye  bildirmeye  mecbur  olduğu  belirtilmiştir.  Ancak  emlak  vergisini  tarha  yetkili
                  olan dairenin de Belediye olması nedeniyle bu maddedeki bildirimin İmar ve Şehircilik
                  Müdürlükleri’nin  aynı  belediyedeki  Mali  Hizmetler  Müdürlüğü’ne  yapılacağını  belirt-
                  mek gereklidir. Bu yükümlülük 6’ıncı maddede belirtilen kısıtlamaya yönelik değişik-
                  likler ve verilecek ruhsatlar için de yerine getirilecektir.


                  1002  Danıştay 9. Dairesi’nin 12.05.1998 tarih ve E:1997/2945, K:1998/1879 sayılı kararı: Tasarrufu Kısıtlanan Bina,
                  Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmeliğin 5. maddesinde, belediyelere Yönetmeliğin yayımı gününden başlayarak iki ay
                  içinde  tasarrufu  kısıtlanan  yerlerle  ilgili  olarak,  emlak  vergisini  tarha  yetkili  olan  daireye  bilgi  verme  zorunluluğu
                  getirilmiştir. Bu düzenlemelerden anlaşılacağı üzere kısıtlılık hükümlerinden yararlanabilmek için taşınmaz mal malik-
                  lerinin yazılı veya sözlü başvuruları aranmayıp, tasarrufu kısıtlanan taşınmazları vergiyi tarha yetkili idareye bildirme
                  görevi  belediyelere  yüklenmiş  bulunmaktadır.  Danıştay  Vergi  Dava  Daireleri  Kurulu’nun  28.01.1994  tarih  ve
                  E:1993/88,  K:1994/89  sayılı  kararı:  Kısıtlılık  hükümlerinden  yararlanabilmek  için  taşınmaz  maliklerin  yazılı  veya
                  sözlü başvurularının aranmadığı anlaşılmaktadır. Tersine, tasarrufu kısıtlanan taşınmazları vergiyi tarha yetkili idare-
                  ye  bildirme  görevi  belediyelere  yüklenmiştir.  Olayda,  gerek  bildirme  yükümlülüğü  ve  gerekse  vergiyi  tarh  ve  tahsil
                  yetkisi (...) Belediye Başkanlığına aittir.
                  1003  Danıştay 9. Dairesi’nin 07.06.1988 tarihli ve E:1987/1532, K:1988/2204 sayılı kararı
                  1004  Danıştay 9. Dairesi’nin 17.09.1985 tarih ve E:1982/8663, K:1985/1135 sayılı kararı da aynı yöndedir: Kısıtlılık
                  hükümlerinin  uygulanıp  uygulanmayacağı  hususu,  tahsilât  aşamasında  incelebilir.  Danıştay  9.  Dairesi’nin
                  15.05.1985 tarih ve E:1984/2177, K:1985/793 sayılı kararı; kısıtlı olduğu tahsilat aşamasında kanıtlanmış bulunan
                  taşınmazın  kısıtlılık  hükümlerinden  yararlandırılması  gerekeceği,  yönündedir.  Ayrıca,  Danıştay  9.  Dairesi’nin
                  08.04.2008 tarih ve E:2007/1930, K:2008/1817 sayılı kararında da; davacının taşınmazına ilişkin olarak ileri sür-
                  düğü kısıtlılık iddiasının, ödeme emri aşamasında "borcum yoktur" kapsamında incelenmesi gerektiği belirtilmiştir.
                  13.4.2017 tarih ve E:2014/3580 K:2017/4068 sayılı karar da aynı yöndedir.
                  Danıştay  Vergi  Daireleri  Genel  Kurulu’nun  15.11.1991  tarih  ve  E:1991/25,  K:1991/102  sayılı  kararı;  imar  planı
                  değişikliği ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarını koruma yüksek kurulu kararı nedeniyle tasarrufu kısıtlanan taşın-
                  maz için ödenen vergide hata bulunduğu iddiasının, vergi düzeltme istemine konu yapılabileceği ve bu konuda açılan
                  davanın esasının incelenmesi gerektiği yönündedir.Böylece kısıtlılık uygulamasının vergilendirmeye ilişkin her aşama-
                  da yapılabileceği görülmektedir.

                                                                                    TBB | 463
   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495   496