Page 486 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 486

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  landığı ve emlak vergisinin kısıtlı olarak ödenmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Ancak,
                  Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu hükümlerine göre; tapu kütüğüne “ko-
                  runması gerekli kültür varlığıdır” şerhi konulan taşınmazlar emlak vergisinden daimi
                  olarak muaftır. Zira, yönetmeliğin 4’üncü maddesi Danıştay’ın kararı ile iptal edilmiş-
                  tir. 994

           1441.  Yönetmeliğin 4’üncü maddesi uyarınca, 2863 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinde yer
                  alan  taşınmazlar  için  kısıtlı  (1/10  oranında)  vergi  uygulanmakta  iken,  Danıştay  9.
                  Daire’sinin  15.11.1988  tarih  ve  1987/80  E.  1988/3460  K.  sayılı kararının  “2863
                  sayılı Kanun’un 21’inci maddesinde belirtilen şartları taşıyan taşınmaz kültür ve ta-
                  biat varlıklarının emlak vergisinden muaf tutulmasının zorunlu olduğu, bu taşınmazlar
                  için  kısıtlı  vergi  uygulanamayacağı”  gerekçesiyle  söz  konusu  yönetmeliğin  4’üncü
                  maddesi iptal edilmiş bulunmaktadır. 995

           1442.  Bu  nedenle,  yasal  dayanağı  ortadan  kalktığı  için  sit  alanlarındaki  taşınmazlar  için
                  kısıtlı emlak vergisi uygulanması mümkün değildir. 996  Bununla birlikte, Kültür ve Tabi-


                  994  Danıştay 9. Dairesi’nin 15.11.1988 tarih ve E:1987/80, K:1988/3460 sayılı kararı şöyledir: 2863 sayılı Kültür ve
                  Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun, tapu kütüğüne "korunması gerekli taşınmaz kültür  varlığıdır kaydı konmuş
                  olan ve Yüksek Kurulca tescil edilerek I. veya II. gurup olarak gruplandırılmış bulunan taşınmaz kültür varlığının her
                  türlü vergi, resim ve harçtan muaf tutulacağına ilişkin 22.maddesi hükmü, 24.6.1987 gün ve 19497 sayılı Resmi
                  Gazete’de  yayımlanan  3386  sayılı  Kanun’un  18.maddesiyle  yürürlükten  kaldırılarak,  aynı  kanunun  8.maddesiyle
                  değişik 21.maddesinin 3.fıkrası ile, tapu kütüğüne "Korunması gerekli kültür varlığıdır." kaydı konulmuş olan I.ve II.
                  grup olarak gruplandırılmış bulunan taşınmaz kültür varlıkları ile arkeolojik sit alanı ve doğal sit alanı olmaları nede-
                  niyle üzerlerine kesin yapılanma ya sağı getirilmiş taşınmaz kültür ve tabiat varlıkları olan parseller her türlü vergi,
                  resim  ve  harçtan  muaftır."  şeklinde  yeniden  vazedilmiş,  1319  sayılı  Emlak  Vergisi  Kanunu’nun  Daimi  muaflıklar
                  başlığını taşıyan 4. ve 14.maddelerinde taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının bina ve arazi vergilerinden muaf ola-
                  caklarına ilişkin bir hükme yer verilmemiş ve aynı kanunun 22.maddesinde de, bina ve arazi vergileriyle ilgili muaflık
                  ve istisna hükümlerinin bu kanuna eklenmek veya bu Kanunda değişiklik yapılmak suretiyle düzenleneceği hükme
                  bağlanmıştır.
                  5.5.1988 gün ve 19805 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu’nun 11.2.1988
                  gün ve E:1987/3, K:1988/1 saylı kararında, Emlak Vergisi Kanunu’nda yer alan, bina ve arazi vergisiyle ilgili muaflık
                  ve istisna hükümlerinin bu kanuna eklenmek veya bu kanun değiştirilmek suretiyle yapılacağı yolundaki hükümden
                  sonra yürürlüğe giren ve Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu’nda yer alan muaflık hükmünün özel ve sonraki kanun
                  hükmü olması nedeniyle asıl uygulanacak kural olduğu ve anılan Kurumun bu nedenle Emlak Vergisiyle, Temizleme
                  ve Aydınlatma Harcından muaf tutulması gerektiği belirtilmiştir.
                  2863  sayılı  Kanun  da,  yukarda  yazılı  hükümden  sonra  yürürlüğe  girdiğinden  anılan  kanunun  gerek  değişmeden
                  evvelki 22.maddesinde ve gerekse değişiklikten sonraki 21.maddesinde belirtilen taşınmaz kültür ve tabi at varlıkla-
                  rının Emlak Vergisinden muaf tutulması zorunludur.
                  Bu durumda yukarıda sözü edilen kanunun 22. ve 21.maddeleriyle her türlü vergi, resim ve harçtan muaf tutulan
                  taşınmaz kültür ve tabiat  varlıklarından  kısıtlı  Emlak  Vergisi alınmasını  öngören Tasarrufu Kısıtlanan  bina  arsa ve
                  Arazi Hakkında Yönetmelik'in 4.maddesinin anılan muafiyet maddelerine aykırı olduğu açıktır.
                  Açıklanan nedenlerle davanın 17.11.1986 gün ve 19284 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tasarrufu Kısıtlanan
                  Bina, Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmelik'in 4.maddesine ilişkin kısmının kabulüne ve bu maddenin iptaline… karar
                  verildi.
                  995  Danıştay’ın, 4’üncü maddeyi tamamen iptal eden bu kararından önce, Danıştay 9. Dairesi’nin 11.11.1987 tarih ve
                  E:1987/79,  K:1987/3195  sayılı  kararı  ile  de  4’üncü  maddenin,  “ek ve  değişikliklerine  izin verilmeyen  veya  ek  ve
                  değişikliklerine belirli şartlarla izin verilen binaların” ibaresinin iptaline karar verilmiştir.
                  996  Danıştay 9. Dairesi’nin 15.10.1998 tarih ve E:1997/3251 K:1998/3684 sayılı kararı: Dava dosyasında mevcut,
                  21.4.1994 tarihli Zeytinburnu Belediye Başkanlığı (İmar Müdürlüğü) yazısı ile yükümlüye ait taşınmazın, 19.11.1986
                  tarihli 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planında sur tecrit sahasında kaldığı, bu alanın, tarihi surların yöresel değişiminin
                  korunması açısından arazi kullanışı, yapılanma yönünden sınırlı tutulan ve genellikle pasif yeşil kullanışlara yer veri-
                  len alan karakteristiğinde olduğu, bu nedenle de İmar Kanununun 13.maddesine tabi bulunduğu ve kısıtlılık durumu
                  sürdüğü için inşaat yapılamayacağı bildirilmiştir. ...Olayda, Zeytinburnu Belediye Başkanlığınca Emlak Vergisi Kanunu
                  6 seri no'lu İç Genelgesinin III/D bölümüne göre, yükümlüye ait taşınmazın kısıtlılık uygulamasından yararlandırala-
                  mayacağı yolunda işlem tesis edilerek ödeme emirleri düzenlenmiştir. Sözkonusu İç Genelge'nin dayanağı olan ve
                  458 | TBB
   481   482   483   484   485   486   487   488   489   490   491