Page 483 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 483

Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık

           1429.  Maddeye  göre;  bir  taşınmaza  kısıtlılık  uygulanması  için,  imar  planlarında  resmi
                  yapılara veya umumi hizmetlere ayrılmış olması ve bu nedenle inşaat yapılmasına izin
                  verilmiyor olması aranacak olan iki temel kriteri oluşturmaktadır.
           1430.  İmar  planlarında  resmi  yapılara  ve umumi  hizmetlere  ayrılmış olmayan  taşınmazlar
                  için; bu sebeple değil de başka bir sebepten ötürü inşaat izni verilmeyen arsalar ile
                  esaslı değişiklik ve ilaveler yapılmasına izin verilmeyen binalar için kısıtlılık uygulama-
                  sı söz konusu olamayacaktır. Nitekim bir özelgede: “İmar planlarında, resmi yapılara,
                  tesislere  ve  okul, cami,  yol,  meydan, otopark,  yeşil  saha,  çocuk  bahçesi,  pazaryeri,
                  hal, mezbaha ve benzeri umumi hizmetlere ayrılmış olması sebebiyle üzerinde inşaat
                  yapılmasına  izin  verilmeyen  arsalar  ile  esaslı  değişiklik  ve  ilaveler  yapılmasına  izin
                  verilmeyen binaların tasarrufunun kısıtlanmış sayıldığı, bu nedenle parselasyon planı
                  ile sosyal kulüp ve yönetim merkezi ve ısı merkezi olarak ayrılan ve yapılaşma hakkı
                  bulunan taşınmaz için kısıtlı vergi uygulanması mümkün olmadığı” 989  belirtilmiştir. Bu
                  konu ile ilgili bir Danıştay kararı da 990  mesken olarak özel şekilde kullanılacak nitelik-
                  te bina yapımı yasaklanmakla beraber otel, motel, gazino gibi umumun faydalanması
                  olanağı  bulunan  bina  yapımının  engellenmediği  anlaşıldığından,  bu  yerlerin  1319
                  sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nun 30’uncu maddesi hükümlerine göre tasarrufu kısıtlı
                  yerlerden sayılmasına olanak bulunmadığı yönündedir.

           1431.  Bir taşınmazın tasarrufu tamamen kısıtlanmış olabileceği gibi kısmen de kısıtlanmış
                  olabilir.  Bu  durumda  kısıtlamaya  konu  taşınmaz  için  hesaplanan  vergiden  sadece
                  kısıtlı kısma isabet eden verginin hesaplanarak bu miktarın 9/10 unun tecil işlemine
                  tâbi tutulması, kalan miktarın ise tahsil edilmesi gerekir 991 . Bu hususta 10 Seri No.lu
                  Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği’nde yapılan açıklamaların dikkate alınması gerek-
                  lidir.




                  989   Gelir  İdaresi  Başkanlığının  20.06.2007  tarihli  ve  55393  sayılı  özelgesi.  Ayrıca,  Gelir  İdaresi  Başkanlığı’nın
                  21.04.2010  tarih  ve  50  sayılı  özelgesine  göre;  Nazım  İmar  Planında  kısmen  imar  yolu,  kısmen  düşük  yoğunluklu
                  konut alanında kalan taşınmazda (binada), imar yoluna ayrılması nedeniyle esaslı değişiklik ve ilaveler yapılmasına
                  izin verilmemekte ise bu taşınmazın emlak vergisinin sadece imar yoluna ayrılan bölümüne tekabül eden kısmı için
                  kısıtlı  vergi  uygulanması  gerekmektedir.  İzmir  Vergi  Dairesi  Başkanlığı’nın  21.02.2013  tarih  ve  sayılı  66813766-
                  175.01[30-2012/18]-91 özelgesi: …gayrimenkulünüzün ilgili planda tarım alanı olarak ayrılması tasarrufunun kısıt-
                  lanmış sayılmasını gerektirmediğinden, söz konusu taşınmaz için kısıtlı vergi uygulanması mümkün bulunmamakta-
                  dır.
                  990  Danıştay 9. Dairesi’nin 31.03.1987 tarih ve E:1985/1259, K:1987/1049 sayılı kararı.
                  991   Danıştay 9.  Dairesi’nin  13.2.2007  tarih ve  E:2005/3013,  K:2007/356  sayılı  kararı,  bir  kısmı  otopark  ve  spor
                  tesisinde kalan taşınmazın konut alanında kalan kısmı açısından herhangi bir yapılaşma yasağı bulunmadığı ve bu
                  kısmın kısıtlılık hükümlerine tabi olmadığı yönündedir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 02.10.2018 tarih ve E:2015/9323 K.2018/5825 sayılı kararı: Ancak, yukarıda yer verilen,
                  "Tasarrufu Kısıtlanan Bina, Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmelik"in 2. maddesi hükmü dikkate alındığında, taşınmazla-
                  rın, nazım imar ve uygulama planlarında, kısmen sosyal tesis, kısmen de yol alanında kalmış olduğu idarece beyan
                  edilmiş olmasına karşın, dava konusu ihbarnamelerden, söz konusu taşınmazlar için kısıtlılık hükümleri uygulanıp
                  uygulanmadığı anlaşılamadığından, mahkemece bu husus araştırılıp, karar verilmesi; yeniden verilecek kararda da,
                  yukarıda yer verilen, 1319 sayılı Kanunun 33 ve 19. maddelerinde düzenlenen, vergi mükellefiyetinin, vergi değerini
                  tadil eden sebeplerin doğması halinde, bu değişikliklerin vuku bulduğu tarihi takip eden bütçe yılından itibaren başla-
                  yacağı hükmü uyarınca, dava konusu taşınmazların bulunduğu alanı da kapsayan imar planlarının 2010 yılı içinde
                  kabul edilmesi karşısında, arsa vergisinin 2011 yılından itibaren istenebileceği hususu da göz önüne alınmalıdır.

                                                                                    TBB | 455
   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488