Page 479 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 479

Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık

           1422.2.  Buna  göre  fiilen  kamu  idaresince  el  konulan  taşınmazın  emlak  vergisi  için  tapu
                  malikine ödeme emri gönderilmesi, Danıştay kararlarınca yasaya aykırı bulunmakta-
                  dır. Kamulaştırmasız el atmalarda fiilen el atmanın başladığı tarihten itibaren  taşın-
                  maza ilişkin emlak vergisinin kamu idaresi tarafından ödenmesi gerekmektedir.


                  5.4.3.    Yönetmelikte Yer Alan Kısıtlılık Halleri
           1423.  Kanunlar veya kamu düzeni koyan diğer mevzuatla tasarrufu kısıtlanan bina, arsa ve
                  arazinin  hangi  çerçevede  emlak  vergisi  uygulaması  bakımından  kısıtlı  sayılacağına
                  ilişkin  temel  tanımlamalar,  Yönetmeliğin  2,  3  ve  4’üncü  maddelerinde  belirlenmiş
                  bulunmaktadır. Kanunlar veya kamu düzeni koyan diğer mevzuatla tasarrufu kısıtla-
                  nan  taşınmazlara 1/10  oranındaki kısıtlı emlak  vergisi  uygulanıp  uygulanmayacağı,
                  bu yönetmelikteki genel tanımlara uygun olup olmamalarına göre değerlendirilecektir.
           1424.  Yönetmelikle  belirlenen  kısıtlılık  hallerinde  dikkat  çeken  husus,  bir  taşınmazın
                  kısıtlanmış sayılabilmesi için imar planlarında yer almış olmasının önkoşul olmasıdır.
                  Kısıtlı emlak vergisi uygulamasından yararlanabilmek için kısıtlı sayılacak taşınmazla-
                  rın neler olduğunun belirlendiği yönetmelikte belirtilen bütün kısıtlılık durumları için
                  imar planında yer alma şartı bulunmaktadır. Danıştay’ın kararları da, kısıtlılık hüküm-
                  lerinden yararlanabilmek için imar planının bulunması gerektiği yönündedir. 985



                  mümkün değildir.
                  985   Danıştay 9. Dairesi’nin  14.1.1997  tarih ve  E:1995/3127,  K:1997/92  sayılı  kararında;  İmar planı  yargı  yoluyla
                  iptal edilen ve imar planı bulunmadığından yapılaşmaya açılmayan taşınmaz kısıtlılık hükümlerinden yararlanamaya-
                  cağı; Yönetmelik uyarınca, kısıtlılık hükümlerinin uygulanabilmesi için imar planının bulunması şart olduğundan ve
                  olayda da ihtilaflı yerin bulunduğu yer için yapılan imar planı iptal edilip, başka imar planı da bulunmadığından uyuş-
                  mazlıkta kısıtlılık hükümlerinin uygulanması mümkün olmadığı, ifade edilmiştir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 16.04.2018 tarih ve E:2014/10267 K:2018/2370 sayılı kararı: Davacı tarafından 127 ada 1
                  parselin de içinde bulunduğu tüm dava konusu edilen taşınmazlar için yapılan imar planının İzmir 4. İdare Mahkeme-
                  si'nin E:2006/822, K:2007/621 sayılı kararı ile iptal edildiği, Emlak Vergisi Kanunu'nun 30. maddesi uyarınca tasar-
                  rufu  kısıtlanan  yerlerin  emlak  vergilerine  kısıtlılık  hükümleri  uygulanarak  emlak  vergilerinin  1/10'unun  alınması
                  gerektiği,  İzmir  4.  İdare  Mahkemesi'nin  iptal  kararı  sonrasında  müşterek  maliki  olduğu  taşınmazlarının  üzerinde
                  hukuken ve fiilen yapılaşma yasağı olduğu, taşınmazları için inşaat ruhsatı alamadığı ileri sürülerek 2008-2013 yılları
                  için ödediği 1/10 oranını aşan emlak vergileri ile kültür varlıklarını koruma katkı paylarının iadesine karar verilmesi
                  talebiyle dava açıldığı halde mahkeme tarafından davacının talebi aşılarak emlak vergisi muafiyetine ilişkin hüküm
                  kurulmasında isabet görülmemiştir.
                  Mahkemece bozma sonrası verilecek kararda söz konusu taşınmaza ait imar planının mahkeme kararı ile iptal edilip
                  edilmediğinin ve anılan taşınmaza dava konusu dönemler için yapılaşma izni verilip verilmediğinin de araştırılması
                  suretiyle bir karar verilmesi gerekmektedir. E:2014/5769 K:2018/2371 sayılı karar da aynı yöndedir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 18.10.2017 tarih ve E:2014/1140 K:2017/7037 sayılı kararı: Her ne kadar Vergi Mahkeme-
                  since;  mülkiyet  hakkının  2863  sayılı  Kanun  gereğince  sınırlandırılabilmesinin  sit  alanı  ilan  edilen  gayrimenkuller
                  hakkında en fazla üç yıllık bir süre içinde tasarrufun ne derecede kısıtlandığının belirlenmesi ve gayrimenkulun malik-
                  lerce kullanımının yöntem ve kapsamının tespit edilmesi şartlarıyla mümkün olduğu, ancak zorunlu nedenlerle bu
                  belirlemenin  yapılamaması  halinde  zorunluluk  açıkça  ortaya  konularak  ve  gerekçelendirilerek  kısıtlılık  süresinin
                  uzatılabileceği, gerek Anayasamızda gerek İHAS'de mülkiyet hakkının sınırlandırılmasına ilişkin olarak çizilen çerçeve
                  içinde sit alanı ilan edilen gayrimenkuller üzerindeki kısıtlamanın belirli ve öngörülebilir olması gerektiği, bu bakımdan
                  dava  konusu  gayrimenkullerin  mülkiyet  hakkının gerektirdiği  ölçüde  serbestçe  tasarrufunu  mümkün  kılan  koruma
                  imar  planı  yapılmadığı  gibi,  bu  konuda  Kanunda  öngörülen  sürenin  aşılması  noktasındaki  zorunluluk  da  idarece
                  ortaya konamadığından, mülkiyet hakkının kullanımına yönelik müdahale kamu yararına uygun bulunmasına rağmen,
                  kanunda  öngörülen  belirlilik  ve  öngörülebilirlik  koşullarını  taşımadığı  ve  kısıtlılık  süresi  yönünden  doğan  belirsizlik
                  sebebiyle  de  orantılılık  ilkesi  ile  bağdaşmadığı,  sonuç  olarak  üzerinde  yapılaşma  imkanı  bulunmaması  sebebiyle
                  tasarrufu kısıtlanmış olan dava konusu gayrimenkullerin üzerinde, 2863 sayılı Kanunun 21'inci maddesi uyarınca,
                  kısıtlılık süresi boyunca, kanun metninde aranan kesin yapılaşma yasağının bulunduğunun kabulü ile her türlü vergi,
                  resim ve harçtan muaf tutulması gerektiği ileri sürülerek davanın kabülüne karar verilmiş ise de; vergi, resim, harç ve
                                                                                    TBB | 451
   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484