Page 476 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 476

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  ğerlendirilmek suretiyle bir karar verilmesi gerektiği” yönündeki kararı konunun açık-
                  lanması bakımından önem taşımaktadır. 974  Bu nedenle, süresinde imar programına
                  alınmama nedeniyle emlak vergisi ödemesi durmayan taşınmaz için de kısıtlı emlak
                  vergisi uygulamasına devam edilecektir.

           1415.  Kanun  gereğince  tasarrufu  kısıtlanan  taşınmazın  5  yıl  içinde  kamulaştırılması
                  gerekmektedir. Ancak, 5 yıl içinde kamulaştırılmayan taşınmazın bu süre içinde tasar-
                  rufu  kısıtlı  sayılacaktır.  Danıştay  kararlarında  da:  “İmar  programına  dahil  olmayan
                  taşınmazlarda kısıtlılık süresinin beş yıl olduğu ve bu sürenin beyannamede kısıtlılık
                  halinin yazılması şartıyla 975  bu yılı takip eden bütçe yılından itibaren başlayacağı” 976
                  ve yine “İmar planında okul sahasında kalması sebebiyle üzerinde inşaat yapılmasına
                  müsaade  edilmeyen  ve  yükümlünün  yazılı müracaat  gününden  itibaren  5  yıl  içinde
                  kamulaştırılmayan arsanın bu süre içinde tasarrufu kısıtlanmış sayılacağı” hükümleri
                  yer almaktadır. 977
                  5.4.2.2.4.   Kamulaştırma Sonrası Dönem

           1416.  Kamulaştırmanın yapılması halinde durdurma tarihi ile kamulaştırma tarihi arasında
                  tahakkuk  edecek  olan  emlak  vergisi,  kamulaştırmayı  yapan  idare  tarafından  öde-
                  nir. 978  Yani, imar programına alınması nedeniyle durdurulan emlak vergisi, kamulaş-
                  tırma tarihine kadar ötelenmiş ve ödeme yükümlülüğü taşınmaz malikinden idareye
                  geçmiş olmaktadır. 979  Kamulaştırma yapılmadan önce plan değişikliği ile kamulaştır-

                  974  Danıştay 9. Dairesi’nin 31.05.2007 tarih ve E:2007/1783, K:2007/2143 sayılı kararı ile: 3194 sayılı İmar Kanu-
                  nu’nun  10.  maddesinde;  belediyelerin  imar  planlarının  yürürlüğe  girmesinden  en  geç  3  ay  içinde  bu  planı  tatbik
                  etmek  üzere  5  yıllık  imar  programlarını  hazırlayacaklarının,  aynı  Kanun’un  13’üncü  maddesinde;  resmi  yapılara,
                  tesislere ve okul, cami yol, meydan, otopark, yeşil saha, çocuk bahçesi, pazar yeri, hal, mezbaha ve benzeri umumi
                  hizmetlere ayrılan alanlarda inşaata ve mevcut bina varsa esaslı değişiklik ve ilaveler yapılmasına izin verilmeyeceği,
                  ancak imar programına alınıncaya kadar mevcut kullanma şeklinin devam edeceği, imar programına alınan alanlarda
                  kamulaştırma  yapılıncaya  kadar  emlak  vergisi  ödemesinin  durdurulacağı,  kamulaştırmanın  yapılması  halinde  dur-
                  durma tarihi ile kamulaştırma tarihi arasında tahakkuk edecek olan emlak vergisinin, kamulaştırmayı yapan idare
                  tarafından ödeneceğinin hükme bağlandığı belirtilerek; imar planına alınmakla birlikte henüz imar programına alın-
                  mayan taşınmaz için planda olduğu döneme ilişkin olmak üzere ödenen emlak vergisinin iadesine yönelik düzeltme
                  ve  şikâyet  başvurusunu,  taşınmazların  henüz  imar  programına  alınan  yerlerden  olmadığı  gerekçesiyle  reddeden
                  Bölge İdare Mahkemesi kararı, imar planına alınan ve plana alındığı tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde imar
                  programına  alınması  gereken taşınmazın,  süresinde  imar programına  alınmamış olması  emlak vergisi  ödemesinin
                  durmasına  engel  teşkil  etmeyeceğinden  ve  tahsil  edilen  dava  konusu  emlak  vergilerinin,  Vergi  Usul  Kanun’unu
                  118’inci ve devamı maddelerinde hükme bağlanan vergi hataları kapsamı içinde değerlendirilmek suretiyle bir karar
                  verilmesi gerekeceğinden gerekçesi ile bozulmuştur.
                  975  Bu konuda bildirimin şart olup olmadığı hususu kısıtlılıkta Bildirim ve Hükümleri başlığı altında incelenmektedir.
                  976  Danıştay 9. Dairesi’nin 13.05.1986 tarih ve E:1985/1683, K:1986/1831 sayılı kararı
                  977  Danıştay 9. Dairesi’nin 27.10.1977 tarih ve E:1977/191, K:1977/3305 sayılı kararı.
                  978  Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 06.02.1997 tarih ve E:1996/266, K:1997/96 sayılı kararı ile;
                  kamulaştırılmakla  plan amacına  tahsis  edilmiş olan taşınmazın kamulaştırmadan  sonraki dönemlere  ilişkin  emlak
                  vergisinin eski malikten istenemeyeceğine ve taşınmazın bulunduğu alanın imar programına alınmamış olmasının bu
                  durumu etkilemeyeceğine, karar verilmiştir.
                  979  İmar programına alınan alanların mülkiyeti, kamu kurum ve kuruluşlarının mülkiyetine imar programına alındığı
                  tarihte değil, kamulaştırma işleminin gerçekleştirildiği tarihte geçer. Bir taşınmazın imar programına alınması, o ta-
                  şınmazın kesin olarak kamulaştırılacağı anlamına gelmez. Bu dönemde de, kamulaştırma kararından vazgeçilmesi;
                  kamulaştırma yapılıncaya kadar, imar planı değişikliği ile ilgili taşınmazın kamulaştırmayı gerektirmeyen herhangi bir
                  amaç için ayrılması mümkündür. Dolayısıyla, kamulaştırma sonrası, İmar programı ile kamulaştırma arasındaki dö-
                  neme ilişkin durdurulan (indirimli/kısıtlı ödenen değil) emlak vergisinin, İmar Kanunu’nun 13’üncü maddesi uyarınca,
                  kamulaştırma yapan idarenin emlak vergisinden muaf olup olmadığına bakılmaksızın, ödenmesi gerekir. Bir başka
                  ifadeyle, taşınmazın imar programına alındığı tarih ile kamulaştırma tarihi arasında tahakkuk eden emlak vergisi için,
                  448 | TBB
   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481