Page 472 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 472

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  5.4.2.    Kısıtlılık İle Kamulaştırma İlişkisi
           1397.  Taşınmazların  tasarruflarının  kısıtlanmasına  ilişkin  olarak,  gerek  Emlak  Vergisi
                  Kanunu’nun 30’uncu maddesinde yer alan “Kanunlar veya diğer kamu düzeni koyan
                  mevzuatla tasarrufu kısıtlanan…” ifadesi ve gerekse yönetmelikteki, “İmar planların-
                  da, resmi yapılara … ve benzeri umumi hizmetlere ayrılmış olması sebebiyle … tasar-
                  rufu  kısıtlanmış”  ve  “kısıtlamayı  koyan  kamu  organları”  ifadeleri,  dolayısıyla  kısıtlı
                  emlak vergisi uygulaması kamu hizmetleri için gerekli bulunan taşınmazlar için öngö-
                  rülmüştür. Bu çerçevede söz konusu taşınmazların imar planları gereğince kamu ida-
                  relerinin mülkiyet, hüküm ve tasarrufuna geçirilmesi söz konusu olacaktır.

           1398.  İmar  Kanunu’nun  10’uncu  maddesine  göre;  belediyeler,  imar  planlarının  yürürlüğe
                  girmesinden en geç 3 ay içinde, bu planı tatbik etmek üzere 5 yıllık imar programlarını
                  hazırlamakla yükümlüdürler. 5 yıllık imar programları sınırları içinde kalan alanlardaki
                  kamu hizmet tesislerine tahsis edilmiş olan yerleri ilgili kamu kuruluşları, bu program
                  süresi içinde kamulaştırırlar.

           1399.  İmar  planları  ve  sonrasında  kesinleşen  imar  programları  ile  kamu  kuruluşlarına  ve
                  kamu hizmetlerine tahsis edilen yerler bu program süresinde kamulaştırılacaklardır.
                  Yani, İmar programının kesinleşmesinden sonra uygulanacak olan hukuki işlemin adı
                  kamulaştırma işlemidir. Başka bir deyişle imar düzenini sağlayan planların uygulan-
                  ması süreci, imar programına bağlı olarak kamulaştırmaların yapılması ile mümkün
                  olabilmektedir.

           1400.  Zira bir taşınmazın, imar planları ile resmi yapılara veya umumi hizmetlere ayrılmış
                  olması; o taşınmazın kamu yararına mülkiyetinin kısıtlanmış olması, yürütülecek ka-
                  mu hizmetleri için taşınmazın ayrılmış olması ve nihayetinde taşınmazın bu amaçlar
                  doğrultusunda  kullanılabilmesi  için  belli  bir  süre  sonra  kamulaştırılması  anlamına
                  gelmektedir.

           1401.  Bilindiği  üzere,  kamu  hizmeti  için  gerekli  olan  taşınmazlar  kamu  idarelerinin
                  mülkiyetine, hüküm ve tasarrufuna, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’na göre kamu-
                  laştırılarak geçirilmektedir.

                  5.4.2.1.    Kamulaştırma Kavramı
           1402.  Kamulaştırma,  kamu  yararının  zorunlu  kıldığı  hallerde  kamu  idarelerince  özel
                  mülkiyette  bulunan  taşınmazlara  maliklerinin  rızası  olup  olmadığına  bakılmaksızın,
                  bedelinin ödenmek sureti ile el konulmasıdır.  968  Bu nedenle malikin rızası olmaksızın
                  elinden alınacak olan taşınmaza ait giderlerin idare tarafından yüklenilmesi ve taşın-
                  maz sahibine ait gider yükümlülüğünün hafifletilmesi hakkaniyet ilkesine de uygun-
                  dur.


                  968  Kamulaştırma Kanunu gereğince mülkiyet; malik tescil talebinde bulunursa yapılacak tescille, talepte bulunulmaz
                  ise mahkeme kararının kesinleşmesi ile idareye geçer.

                  444 | TBB
   467   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477