Page 474 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 474
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
ramına alınan alanlarda kamulaştırma yapılıncaya kadar emlak vergisi ödemesi dura-
cağı; durdurma tarihi ile kamulaştırma tarihi arasında doğacak emlak vergisini kamu-
laştırmayı yapan idarenin ödeyeceği hususları Danıştay kararlarında da yer almakta-
dır. 969
5.4.2.2.1. İmar Planı Öncesi Dönem
1409. Bir taşınmazın kısıtlı emlak vergisinden yararlanabilmesi için imar planı dahilinde
bulunması şarttır. İmar planı kapsamında yer almayan bir taşınmaz, kamulaştırılacak
bir taşınmaz olsa bile yönetmelikte öngörülen kısıtlılık hükümlerinden yararlanama-
yacaktır. Bu tür taşınmazlar Emlak Vergisi Kanunu’nun genel mükellefiyet hükümleri-
ne göre değerlendirilecektir.
5.4.2.2.2. İmar Planı ile İmar Programı Arasındaki Dönem
1410. Tasarrufu Kısıtlanan Bina, Arsa ve Arazi Hakkında Yönetmelik gereğince emlak
vergisinin 9/10 oranında kısıtlı olarak tahsil edileceği dönem imar planı ile imar prog-
ramı arasındaki bu dönemdir. Bir taşınmazın imar planında, kamulaştırılacak alanlar-
da yer alan bir taşınmaz olması halinde yönetmelik hükümlerine göre kısıtlılık hüküm-
lerine tabi olacak ve kısıtlı emlak vergisi uygulanması gerekecektir. 970 İmar Kanunu
ve diğer mevzuat hükümleri uyarınca tasarrufu kısıtlanan taşınmazın kısıtlılık hüküm-
lerinden yararlanması ve emlak vergisinin sadece 1/10 oranında tahsil edilmesi ge-
rekir. Eğer mevzuat hükümleri uyarınca malikin taşınmaz üzerindeki tasarruf hakkı
kısıtlanmış ise bu takdirde kısıtlılık hükümleri gereğince emlak vergisinin 9/10’u tecil
edilecektir. Bu konu, yönetmelik hükümleri bağlamında ayrıca açıklanacaktır.
1411. Kısıtlılığı devam eden taşınmazın kamulaştırılması durumunda; Emlak Vergisi
Kanunu’nun 30’uncu maddesindeki “Kısıtlamanın devam ettiği sürede tecil edilen
verginin 9/10 u bina, arsa veya arazinin satılması, istimlâki veya hibe yoluyla ahara
devir ve temliki halinde, tahsilât zamanaşımına uğramamış olanları muaccel hale
gelir” hükmü nedeni ile emlak vergisinin o tarihe kadar tecil edilmiş bulunan 9/10’luk
kısmının taşınmazın eski veya yeni malikinden tahsili gerekir.
5.4.2.2.3. İmar Programına Alınma ile Kamulaştırma Arasındaki Dönem
1412. İmar programı ile kamulaştırma arasındaki dönemde kısıtlı emlak vergisi uygulaması-
nın değil de emlak vergisinin durdurulmasının söz konusu olacağına dikkat etmek
969 Bu konuda, Danıştay 9. Dairesi’nin 16.9.1997 tarih ve E:1996/6414, K:1997/2503 sayılı kararı örnek olarak
verilebilir.
970 Taşınmazın tapu kütüğüne konulan kamulaştırma şerhi, tek başına taşınmazın kısıtlı olduğunu göstermemektedir.
Konuya ilişkin olarak, Danıştay 9. Dairesi’nin 20.01.1989 tarih ve E:1987/3945, K:1989/159 sayılı kararı; tapu
kütüğüne konulan kamulaştırma şerhinin, taşınmazın tasarrufunun kısıtlı olduğunu göstermediği, bu nedenle tahak-
kuk eden emlak vergisinin ödenmesi gerektiğini belirten vergi dairesi yazısı ile tesis edilen işlemin dava konusu
olabileceği yönündedir. Ayrıca, İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 21.04.2010 tarih ve 37 sayılı özelgesinde bu
hususla ilgili olarak şu açıklamaya yer verilmiştir: Kısıtlı olarak vergileme, imar planının kesinleştiği tarihi izleyen yıl
başından itibaren yapılır. Kısıtlama, ilgili arsa veya binanın bulunduğu alan imar programına alınıncaya (imar progra-
mının kesinleştiği tarihe) kadar devam eder. Ayrıca, kısıtlılık şartlarını taşıyan gayrimenkuller nedeniyle kısıtlı vergi
uygulaması yapılabilmesi için kısıtlılık durumunun tapuya şerh düşülmesine gerek bulunmamaktadır.
446 | TBB