Page 480 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 480

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  5.4.3.1.    İnşaat, Esaslı Değişiklik ve İlaveler Yapılmasına İzin Verilmeyen Arsa ve
                             Binalar
           1425.  Yönetmeliğin 2’nci maddesi şu şekildedir:

                  İmar planlarında, resmi yapılara, tesislere ve okul, cami, yol, meydan, otopark, yeşil
                  saha, çocuk bahçesi, pazar yeri, hal, mezbaha ve benzeri umumi hizmetlere ayrılmış
                  olması sebebiyle üzerinde inşaat yapılmasına izin verilmeyen arsalar ile esaslı deği-
                  şiklik ve ilaveler yapılmasına izin verilmeyen binaların tasarrufu kısıtlanmış sayılır.

                  Bu hallerde kısıtlı olarak vergileme, imar planının kesinleştiği tarihi izleyen yıl başın-
                  dan itibaren yapılır. Kısıtlama, ilgili arsa veya binanın bulunduğu alan imar programı-
                  na alınıncaya (imar programının kesinleştiği tarihe) kadar devam eder.

                  Arsanın imar planında kısıtlılığı gerektiren amaçlara tahsis edildiğinin bu yönetmeli-
                  ğin 5 inci maddesindeki bildirim mecburiyeti hükümlerine göre tespit edilmemiş ol-
                  ması halinde, arsa veya bina sahibi tarafından yazılı müracaatta bulunularak kısıtla-
                  mayı  koyan  idareden  alınacak  kısıtlılık  durumunu  gösteren  belge  verginin  tarhına
                  yetkili daireye ibraz edildiğinde kısıtlılık aynı esaslar dâhilinde uygulanır.

           1426.  Bu  hükme  göre,  kısıtlı  verginin,  imar  planlarında,  resmi  yapılara,  tesislere  ve  okul,
                  cami, yol, meydan, otopark, yeşil saha, çocuk bahçesi, pazar yeri, hal, mezbaha ve
                  benzeri umumi hizmetlere ayrılmış olması sebebiyle üzerinde inşaat yapılmasına izin
                  verilmeyen arsalar ile esaslı değişiklik ve ilaveler yapılmasına izin verilmeyen binalar
                  için uygulanması gerekmektedir.

           1427.  Buna göre; söz konusu yönetmeliğin 2’nci maddesi uyarınca, imar planlarında, resmi
                  yapılara ve umumi hizmetlere ayrılmış olmaları sebebiyle üzerinde inşaat yapılmasına
                  izin verilmeyen arsalar kısıtlı sayılmaktadır. Yine aynı sebeple esaslı değişiklik ve ila-

                  benzeri mali yükümlülüklerin kanunla konulup değiştirileceği veya kaldırılacağına yönelik Anayasal kural gereğince
                  kabul edilen "Vergilerin Kanuniliği" ilkesi uyarınca vergiye tabii herhangi bir konunun yorum yoluyla vergiden müstes-
                  na olarak kabul edilmesi mümkün olmadığından ve gerek 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununda gerek 2863 sayılı
                  Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununda üç yıllık süre içinde koruma amaçlı imar planı yapılamaması halinde
                  kısıtlılık süreleri boyunca, söz konusu taşınmazların üzerinde kesin yapılaşma yasağının bulunduğunun kabul edile-
                  ceğine yönelik herhangi bir düzenleme bulunmadığından dava konusu taşınmazların vergi, resim ve harçtan muaf
                  tutulmasına olanak yoktur. ...Diğer taraftan davalı idarece 2. derece doğal sit alanında kesin yapılaşma yasağı bu-
                  lunmadığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulunun Doğal (tabii) Sitler ve Koruma Kullanma Yasalarına
                  dair ilke kararları uyarınca turizm yatırım ve turizm işletme belgeli turistik tesisler ile hizmete yönelik yapılar yapılabi-
                  leceği iddia edilmesine rağmen 2. derece doğal sit alanı olarak ayrılması nedeniyle imar planı uygulaması durdurulan
                  alan  için  koruma  amaçlı  imar  planlarının  yapılmaması  nedeniyle  inşaat  izni  verilmediğinden  koruma  amaçlı  imar
                  planları yapılıncaya kadar söz konusu taşınmazlardan tam olarak tasarruf edilebildiğinin kabulü mümkün değildir. Bu
                  durumda davacının hissedar olduğu 2. derece doğal sit alanında kalan taşınmazların 1319 sayılı Yasanın 30. mad-
                  desi uyarınca kısıtlı olduğu kabul edilerek emlak vergisinin 1/10 oranında uygulanması gerekmektedir. …Nitekim, söz
                  konusu taşınmazların bir başka hissedarı tarafından açılan dava ile ilgili olarak verilen Danıştay Vergi Dava Daireleri
                  Kurulunun 21/11/2012 tarih ve E:2012/292, K:2012/372 sayılı kararı da bu yöndedir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 21.05.1998 tarih ve E: 1997/2014 K: 1998/2116 sayılı kararı: Yükümlü şirketin, Zeytinburnu
                  İlçesi, Kazlıçeşme'de bulunan ve kısıtlı olduğu belirtilen gayrimenkulü için 1994 yılı genel beyan döneminde verdiği
                  emlak vergisi beyannamesi üzerine kısıtlılık durumu dikkate alınmaksızın düzenlenen emlak vergisine ait tahakkuk
                  fişinin iptali istemiyle açılan davayı kabul ederek cezalı tarhiyatı kaldıran kararın onanmasına ilişkindir. Kararın karşı
                  oyunda yükümlünün sahip olduğu arsaların da bulunduğu yer için yapılan nazım imar planı Danıştay 6. Dairesinin
                  9.3.1993  gün  ve  1993/925  sayılı  kararı  ile  iptal  edildiğinden  ve  kısıtlılık  hükümlerinin  uygulanabilmesi  için  imar
                  planının bulunması şart olduğundan olayda kısıtlılık hükümlerinin uygulanmasını gerektirecek bir durum bulunmadığı
                  görüşü yer almaktadır.

                  452 | TBB
   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485