Page 488 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 488

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  görüşü alınmak suretiyle Maliye ve Gümrük Bakanlığınca kabul edilenler bu hallerin
                  devam ettiği sürece kısıtlılık hükümlerinden yararlandırılacağı hükmü yer almaktadır.
           1445.  Bu  hüküm  gereğince  Maliye  Bakanlığı’nca  kısıtlılık  hükümlerinden  yararlandırılacak
                  olduğu kabul edilen tasarrufu sınırlı binalar için de kısıtlı bina vergisi uygulaması yapı-
                  lacaktır.

                  5.4.3.5.    Yönetmelikte Öngörülen Kısıtlılık Süreleri

           1446.  Yönetmeliğin 2’nci maddesine göre, imar veya yol istikamet planlarında yol, meydan,
                  yeşil  saha,  park,  otopark  gibi  kamu  hizmetlerine  veya  hal,  mezbaha  santral,  trafo,
                  okul,  hastane,  cami  gibi  resmi  yapı  ve  tesislere  ayrılmış  olması  sebebiyle  üzerinde
                  inşaat yapılmasına izin verilmeyen arsalar ile esaslı değişiklik ve ilaveler yapılmasına
                  izin  verilmeyen  binaların  tasarrufunun  kısıtlanmış  sayılacağı hallerde,  “kısıtlı  olarak
                  vergileme, imar planının kesinleştiği tarihi izleyen yılbaşından itibaren yapılır. Kısıtla-
                  ma, ilgili arsa veya binanın bulunduğu alan imar programına alınıncaya (imar progra-
                  mının kesinleştiği tarihe) kadar devam eder.” İmar planı ve imar programının ne ol-
                  dukları ve hangi tarihler itibariyle kesinleştikleri önceki açıklamalarda yer almaktadır.
           1447.  Maddede, kısıtlı vergileme süresi belirlenirken imar planının kesinleştiği tarih ile imar
                  programının kesinleştiği tarih arasındaki zaman dilimi esas alınmıştır. Bir başka ifa-
                  deyle, bir taşınmazın imar planında resmi yapılara veya umumi hizmetlere ayrılması
                  sebebiyle 1/10 olarak kısıtlı vergilendirme uygulaması, imar planı ile imar programı
                  arasındaki döneme ilişkindir.
           1448.  İmar planlarının kesinleştiği tarihin esas alınmış olması, taşınmaz mülkiyetinin kısıtlı
                  olmasına  ilişkin  durumunun,  hukuki  çerçevede  tanınmış  resmi  bir  belge  ile  hüküm
                  altına alınmasının ancak imar planları ile mümkün olabileceği kuralından kaynaklan-
                  maktadır.  Kısıtlı  olarak  vergilendirme  süresinin  imar  programının  kesinleştiği  tarihe
                  kadar olan süre olarak belirlenmesi nedeniyle, imar programı sonrasında söz konusu
                  taşınmazların emlak vergisi, kısıtlılık hükümlerine tabi değildir.
           1449.  Netice itibariyle, kısıtlılık durumunda kısıtlı olarak vergileme, imar planının kesinleştiği
                  tarihi izleyen yılbaşından itibaren yapılır. Kısıtlama, ilgili arsa veya binanın bulunduğu
                  alan imar programına alınıncaya (imar programının kesinleştiği tarihe) kadar devam
                  eder. İmar programının kesinleştiği tarih itibariyle ise imar programına alınan taşın-
                  mazlar için emlak vergisi ödemesi durdurulmakta, durdurulan bu döneme ait emlak
                  vergisi  ise  kamulaştırmanın  kesinleşmesi  ile  kamulaştırmayı  yapan  idareden  tahsil
                  edilmektedir.

           1450.  Yönetmeliğin  3’üncü  maddesinde  yer  alan,  imar  planlarında  bulunup  da  imar
                  programına dahil olmaması nedeniyle üzerinde geçici inşaat yapılmasına izin verilen
                  ve tapuya bu konuda şerh konulan arsalarda kısıtlılık süresi ise, imar tatbikatı yapılsın
                  yapılmasın, tapuya verilen şerh tarihinden itibaren 10 yıldan fazla olamaz. Bu durum-
                  da kısıtlılık uygulaması, imar planlarının kesinleşmesini müteakip, geçici inşaat izni-


                  460 | TBB
   483   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493