Page 489 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 489

Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık

                  nin tapuya şerh edilmesiyle başlamaktadır. 3’üncü maddeye göre uygulanacak olan
                  emlak vergisi kısıtlılığında, geçici izinle inşa edilen binanın vergisinde kısıtlılık olmaya-
                  cağı, inşa edilen geçici binanın vergisinin bina vergisi değeri üzerinden alınacağına
                  dikkat  edilmelidir.  Zira  madde  hükmünde  tarif  edilen  kısıtlılık  geçici  inşaatı  kapsa-
                  mamaktadır. Üzerinde geçici inşaat yapılan arsa için kısıtlı vergileme, tapuya verilen
                  şerh tarihini izleyen yılın başından itibaren yapılır ve 10 yıllık süre buna göre hesapla-
                  nır. 10 yıllık kısıtlılık süresi, imar planı ile kısıtlanan taşınmazın henüz imar programı-
                  na alınmamış olması ve fakat üzerinde geçici de olsa inşaat yapılmasına müsaade
                  edilmesi durumu için öngörülmüştür.
           1451.  İmar  planı  öncesinde  kısıtlı  vergi  uygulamasının,  ortada  herhangi  bir  kısıtlama
                  olmadığından söz konusu olamayacağı açıktır. İmar programına alınmış bir taşınmaz
                  artık  kamulaştırma  aşamasına  gelmiş  bir  taşınmazdır.  Kamulaştırma  aşamasındaki
                  bir taşınmazın üzerinde ise özel mülkiyet sahiplerinin tasarruflarının kısıtlanmış olma-
                  sı değil artık tasarruflarının sona ermesi söz konusu olacaktır. Dolayısıyla, ortada artık
                  özel mülkiyet sahibi mükellefin emlak vergisi mükellefiyetinin kaldırılması gerekecek-
                  tir.


                  5.5.  Kısıtlılıkta Bildirim ve Hükümleri
           1452.  Emlak  Vergisi  Kanunu’nun  30’uncu  maddesinde,  taşınmazların  tasarrufunun
                  kısıtlanması halinde kısıtlılık süresince emlak vergisinin 1/10 oranında tahsil oluna-
                  cağı  kurala  bağlanmış,  yapılan  kısıtlamanın  süresi,  belgelendirilmesi  ve  kısıtlama
                  koyan kamu organlarının görev ve sorumluluklarının ise yönetmelikle düzenlenmesi
                  öngörülmüştür.
           1453.  Yasanın tanıdığı yetkiye dayanılarak yürürlüğe konulan Tasarrufu Kısıtlanan Bina Arsa
                  ve Arazi Hakkında Yönetmeliğin 5’inci maddesinde, belediyelere Yönetmeliğin yayımı
                  gününden başlayarak 2 ay içinde tasarrufu kısıtlanan yerlerle ilgili olarak, emlak ver-
                  gisini tarha yetkili olan daireye bilgi verme zorunluluğu getirilmiştir. Bir başka ifadeyle,
                  “Tasarrufu kısıtlanan bina arsa ve arazi hakkındaki yönetmeliğin 5’inci maddesi uya-
                  rınca  tasarrufu  kısıtlanan  taşınmazların  vergiye  tarha  yetkili  idareye  bildirme  görevi
                  belediyelere yüklenmiştir.” 997

           1454.  Bununla  birlikte  Yönetmeliğin  2’nci  maddesinde,  arsanın  imar  planında  kısıtlılığı
                  gerektiren amaçlara tahsis edildiğinin, bu yönetmeliğin 5’inci maddesindeki bildirim
                  mecburiyeti hükümlerine göre tespit edilmemiş olması halinde, yani belediyelere geti-
                  rilen bu bildirim zorunluluğuna uyulmayan durumlarda, arsa veya bina sahibi tarafın-
                  dan yazılı müracaatta bulunularak kısıtlamayı koyan idareden alınacak kısıtlılık duru-
                  munu gösteren belge verginin tarhına yetkili daireye ibraz edildiğinde kısıtlılığın aynı






                  997  Danıştay 9. Dairesi’nin 12.5.1998 tarih ve E:1997/2945, K:1998/1879 sayılı kararı.

                                                                                    TBB | 461
   484   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494