Page 489 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 489
Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık
nin tapuya şerh edilmesiyle başlamaktadır. 3’üncü maddeye göre uygulanacak olan
emlak vergisi kısıtlılığında, geçici izinle inşa edilen binanın vergisinde kısıtlılık olmaya-
cağı, inşa edilen geçici binanın vergisinin bina vergisi değeri üzerinden alınacağına
dikkat edilmelidir. Zira madde hükmünde tarif edilen kısıtlılık geçici inşaatı kapsa-
mamaktadır. Üzerinde geçici inşaat yapılan arsa için kısıtlı vergileme, tapuya verilen
şerh tarihini izleyen yılın başından itibaren yapılır ve 10 yıllık süre buna göre hesapla-
nır. 10 yıllık kısıtlılık süresi, imar planı ile kısıtlanan taşınmazın henüz imar programı-
na alınmamış olması ve fakat üzerinde geçici de olsa inşaat yapılmasına müsaade
edilmesi durumu için öngörülmüştür.
1451. İmar planı öncesinde kısıtlı vergi uygulamasının, ortada herhangi bir kısıtlama
olmadığından söz konusu olamayacağı açıktır. İmar programına alınmış bir taşınmaz
artık kamulaştırma aşamasına gelmiş bir taşınmazdır. Kamulaştırma aşamasındaki
bir taşınmazın üzerinde ise özel mülkiyet sahiplerinin tasarruflarının kısıtlanmış olma-
sı değil artık tasarruflarının sona ermesi söz konusu olacaktır. Dolayısıyla, ortada artık
özel mülkiyet sahibi mükellefin emlak vergisi mükellefiyetinin kaldırılması gerekecek-
tir.
5.5. Kısıtlılıkta Bildirim ve Hükümleri
1452. Emlak Vergisi Kanunu’nun 30’uncu maddesinde, taşınmazların tasarrufunun
kısıtlanması halinde kısıtlılık süresince emlak vergisinin 1/10 oranında tahsil oluna-
cağı kurala bağlanmış, yapılan kısıtlamanın süresi, belgelendirilmesi ve kısıtlama
koyan kamu organlarının görev ve sorumluluklarının ise yönetmelikle düzenlenmesi
öngörülmüştür.
1453. Yasanın tanıdığı yetkiye dayanılarak yürürlüğe konulan Tasarrufu Kısıtlanan Bina Arsa
ve Arazi Hakkında Yönetmeliğin 5’inci maddesinde, belediyelere Yönetmeliğin yayımı
gününden başlayarak 2 ay içinde tasarrufu kısıtlanan yerlerle ilgili olarak, emlak ver-
gisini tarha yetkili olan daireye bilgi verme zorunluluğu getirilmiştir. Bir başka ifadeyle,
“Tasarrufu kısıtlanan bina arsa ve arazi hakkındaki yönetmeliğin 5’inci maddesi uya-
rınca tasarrufu kısıtlanan taşınmazların vergiye tarha yetkili idareye bildirme görevi
belediyelere yüklenmiştir.” 997
1454. Bununla birlikte Yönetmeliğin 2’nci maddesinde, arsanın imar planında kısıtlılığı
gerektiren amaçlara tahsis edildiğinin, bu yönetmeliğin 5’inci maddesindeki bildirim
mecburiyeti hükümlerine göre tespit edilmemiş olması halinde, yani belediyelere geti-
rilen bu bildirim zorunluluğuna uyulmayan durumlarda, arsa veya bina sahibi tarafın-
dan yazılı müracaatta bulunularak kısıtlamayı koyan idareden alınacak kısıtlılık duru-
munu gösteren belge verginin tarhına yetkili daireye ibraz edildiğinde kısıtlılığın aynı
997 Danıştay 9. Dairesi’nin 12.5.1998 tarih ve E:1997/2945, K:1998/1879 sayılı kararı.
TBB | 461