Page 500 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 500

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  temel hakların kullanımı ancak tebliğ ile mümkündür (Baykara,2005:15). Mükellefler
                  tarafından, vergi dairesince adlarına veya unvanlarına düzenlenen mali konularla ilgili
                  belgelerin  doğru  adres  yardımı  ile  elde  ettikleri  takdirde  vergi  kanunları  tarafından
                  kendilerine verilmiş bir takım yasal hakları, süreleri içinde kullanmaları mümkün ola-
                  bilecektir.

           1482.2.  Diğer  taraftan  mükelleflerin  yasal  haklarının  kullanabilecekleri  süreler  de  tebliğ  ile
                  başlamaktadır. Tebliğden itibaren kanunlarda öngörülen süreler geçtikten sonra, mü-
                  kelleflerin itiraz ve dava açma hakları sona ermektedir. Örneğin, bir ödeme emri teb-
                  liğ edildiği tarihten itibaren 15 gün geçtikten sonra buna karşı dava açılması mümkün
                  olamayacaktır. Aynı biçimde bir vergi ve ceza ihbarnamesine karşı tebliğ tarihinden
                  itibaren  30  gün  içerisinde  yanıt  verilmezse  veya  uzlaşma  ya  da  Vergi  Usul  Kanu-
                  nu’nun  376’ncı  maddesindeki  haklar  kullanılmadığı  takdirde  artık  bu  ihbarnameye
                  karşı  hak  arama  yolları  daralmış  gözükecektir. 1016   Dolayısıyla  gerek  mükelleflerin
                  yasal haklarını ve gerekse belediyelerin yetkilerini kullanmaları ile bu hak ve yetkilerin
                  kullanım  süre  sınırlarının  belirlenmesi  bakımından,  tebliğlerin  usulüne  uygun  yapıl-
                  ması önem arz etmektedir.

           1482.3.  Mükelleflerce  yasal  hakların  kullanılması,  istenilen  bilgilerin  verilmesi,  belgelerin
                  teslim edilmesi gibi süreli birçok işlem tebliğ ile başlar. Bir gün ile bile bir hakkın kaçı-
                  rılmış olması veya bir görevin yerine getirilememesi sonucu mükellef kendine tanınan
                  yasal haklardan yararlanamayacağı gibi maddi boyutu yüksek olan cezai yaptırımlarla
                  karşı karşıya kalabilmektedir. Bu nedenle mükelleflerin özellikle adres bilgilerini vergi
                  dairesine sağlıklı olarak bildirmesinin kendi yararlarına olduğunu unutmamaları gere-
                  kir (Gınalı,2011:217).

           1483.  Vergilendirmeye  ilişkin  idari  işlemlerin  muhataplar  için  hüküm  ifade  etmesini
                  sağlaması bakımından tebligat, usule dair işlemlerin geçerliliği ve savunma hakkının
                  gereği gibi kullanılabilmesi açısından önemli olduğu kadar, kamu hukuku -ve özellikle
                  de  vergi ve  idare  hukuku-  alanında,  birtakım  kamusal yetkilerin  kullanılabilmesi ve
                  hukuken sonuç doğurmasının, makam ve mercilerin ilgilisine usulüne uygun olarak
                  tebligat  yapmış  olmaları  koşuluna  bağlanmış  olmasından  dolayı  da  çok  büyük  bir
                  önemi haizdir.
           1483.1.  İdari işlemlerin ve bir idari işlem olarak vergilendirme işlemlerinin tebliği, özellikle de
                  bir idari işlem olan tarh işleminin tebliği, özel bir önem arz eder. Çünkü verginin ta-
                  hakkuku ve ödenmesi gereken safhaya gelmesi, 1017  uzlaşma talebinde bulunma, 1018
                  cezada indirim talebinde bulunma 1019  ve dava hakkının başlangıcı 1020  usulüne uygun


                  1016  Danıştay 4. Dairesi’nin 07.02.1996 gün ve E:1995/4227, K:1996/388 sayılı kararı.
                  1017  Vergi Usul Kanunu 22’nci maddesi uyarınca.
                  1018  Vergi Usul Kanunu Ek 1’inci maddesi uyarınca.
                  1019  Vergi Usul Kanunu 376’ncı maddesi uyarınca.
                  1020  Anayasa’nın 125’inci maddesi ve İdari Yargılama Usulü Kanunu 7’nci maddesi uyarınca.

                  472 | TBB
   495   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505