Page 500 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 500
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
temel hakların kullanımı ancak tebliğ ile mümkündür (Baykara,2005:15). Mükellefler
tarafından, vergi dairesince adlarına veya unvanlarına düzenlenen mali konularla ilgili
belgelerin doğru adres yardımı ile elde ettikleri takdirde vergi kanunları tarafından
kendilerine verilmiş bir takım yasal hakları, süreleri içinde kullanmaları mümkün ola-
bilecektir.
1482.2. Diğer taraftan mükelleflerin yasal haklarının kullanabilecekleri süreler de tebliğ ile
başlamaktadır. Tebliğden itibaren kanunlarda öngörülen süreler geçtikten sonra, mü-
kelleflerin itiraz ve dava açma hakları sona ermektedir. Örneğin, bir ödeme emri teb-
liğ edildiği tarihten itibaren 15 gün geçtikten sonra buna karşı dava açılması mümkün
olamayacaktır. Aynı biçimde bir vergi ve ceza ihbarnamesine karşı tebliğ tarihinden
itibaren 30 gün içerisinde yanıt verilmezse veya uzlaşma ya da Vergi Usul Kanu-
nu’nun 376’ncı maddesindeki haklar kullanılmadığı takdirde artık bu ihbarnameye
karşı hak arama yolları daralmış gözükecektir. 1016 Dolayısıyla gerek mükelleflerin
yasal haklarını ve gerekse belediyelerin yetkilerini kullanmaları ile bu hak ve yetkilerin
kullanım süre sınırlarının belirlenmesi bakımından, tebliğlerin usulüne uygun yapıl-
ması önem arz etmektedir.
1482.3. Mükelleflerce yasal hakların kullanılması, istenilen bilgilerin verilmesi, belgelerin
teslim edilmesi gibi süreli birçok işlem tebliğ ile başlar. Bir gün ile bile bir hakkın kaçı-
rılmış olması veya bir görevin yerine getirilememesi sonucu mükellef kendine tanınan
yasal haklardan yararlanamayacağı gibi maddi boyutu yüksek olan cezai yaptırımlarla
karşı karşıya kalabilmektedir. Bu nedenle mükelleflerin özellikle adres bilgilerini vergi
dairesine sağlıklı olarak bildirmesinin kendi yararlarına olduğunu unutmamaları gere-
kir (Gınalı,2011:217).
1483. Vergilendirmeye ilişkin idari işlemlerin muhataplar için hüküm ifade etmesini
sağlaması bakımından tebligat, usule dair işlemlerin geçerliliği ve savunma hakkının
gereği gibi kullanılabilmesi açısından önemli olduğu kadar, kamu hukuku -ve özellikle
de vergi ve idare hukuku- alanında, birtakım kamusal yetkilerin kullanılabilmesi ve
hukuken sonuç doğurmasının, makam ve mercilerin ilgilisine usulüne uygun olarak
tebligat yapmış olmaları koşuluna bağlanmış olmasından dolayı da çok büyük bir
önemi haizdir.
1483.1. İdari işlemlerin ve bir idari işlem olarak vergilendirme işlemlerinin tebliği, özellikle de
bir idari işlem olan tarh işleminin tebliği, özel bir önem arz eder. Çünkü verginin ta-
hakkuku ve ödenmesi gereken safhaya gelmesi, 1017 uzlaşma talebinde bulunma, 1018
cezada indirim talebinde bulunma 1019 ve dava hakkının başlangıcı 1020 usulüne uygun
1016 Danıştay 4. Dairesi’nin 07.02.1996 gün ve E:1995/4227, K:1996/388 sayılı kararı.
1017 Vergi Usul Kanunu 22’nci maddesi uyarınca.
1018 Vergi Usul Kanunu Ek 1’inci maddesi uyarınca.
1019 Vergi Usul Kanunu 376’ncı maddesi uyarınca.
1020 Anayasa’nın 125’inci maddesi ve İdari Yargılama Usulü Kanunu 7’nci maddesi uyarınca.
472 | TBB