Page 128 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 128

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  hak  sahibince  şahsen  kullanılması  gerektiği  anlaşılmıyorsa,  intifa  hakkının  kullanıl-
                  ması başkasına devredilebileceği hüküm altına alınmıştır.
           336.   Bir  taşınmaz  üzerinde  intifa  hakkı  tapu  kütüğüne  tescil  ile  kurulur. 211   Bu  durum
                  tesisen  kazanma  olarak  ifade  edilmektedir  (Oğuzman  ve  Seliçi,2002:609).  Tesisen


                  211  Danıştay 9. Dairesi'nin 27.01.2017 tarih E:2016/17386 K:2017/833 sayılı kararı: Bu durumda, konuya değil kişi
                  ve kurumlara uygulanan muafiyetin, emlak vergisi uygulamasında verginin konusu olabilecek taşınmaza değil, taşın-
                  mazın maliki olan Maliye Hazinesine tanındığı, dolayısıyla verginin ödenmesinden sadece genel ve özel bütçe kapsa-
                  mındaki  idarelerin,  belediyelerin,  köy  tüzel  kişiliğinin,  kanunla  kurulan  ünversitelerin  ve  Devletin  muaf  tutulacağı,
                  davacı  kurumun,  özel  hukuk  tüzel  kişisi  olması  nedeniyle  emlak  vergisinden  muaf  tutulamayacağı  açıktır….Ayrıca
                  emlak  vergisine  ilişkin  mükellefiyette  veya  emlak  vergisine  konu  taşınmazın  niteliğinde  bir  değişiklik  olması  duru-
                  munda emlak vergisi mükellefiyetinin, bu değişikliğin vuku bulduğu tarihi takip eden bütçe yılından itibaren başlaya-
                  cağı görülmektedir. Zira, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununu'nun sistematiğinde emlak vergisinin yıllık olarak tarh ve
                  tahakkuk ettirilmesi esası benimsenmiş olup, yıl içerisinde emlak vergisini etkileyen bir değişikliğin meydana gelmesi
                  durumunda, bu değişikliğin, meydana geldiği yılı izleyen yıldan itibaren hüküm ifade etmesinin, emlak vergisi sistema-
                  tiğinin gereği olduğu sonucuna varılmaktadır. …Olayda, 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun yürürlüğe girdiği
                  30.12.2012 tarihine kadar İstanbul Menkul Kıymetler Borsası'na ait olan, 138/5. maddesi uyarınca Kanunun yürür-
                  lüğe girdiği tarihten itibaren bedelsiz olarak tapuda re'sen Hazine adına tescil edileceği hükme bağlanan taşımazın ilk
                  on beş yılı bedelsiz olmak üzere yirmi dokuz yıllığına doğrudan davacının kullanımına bırakıldığı hususunun tapuya
                  02.04.2013 tarih ve 2955 yevmiye numarası ile tescil edildiği ve beyan hanesine şerh düşüldüğü anlaşılmıştır….Bu
                  durumda yukarıda anılan madde hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; vergilendirmede olayın gerçek mahiye-
                  tinin esas olduğu, kullanım hakkının tapuya tescilinde intifa kelimesine yer verilmemesinin hakkın mahiyetini değiş-
                  tirmeyeceği ve davacıya verilen kullanım hakkının karşılığının irtifak hakları içinde yer alan intifa hakkı olduğu sonu-
                  cuna varıldığından, bu hakkın tapuya tescil tarihini takip eden yılın başından itibaren davacının emlak vergisi mükel-
                  lefi sayılması gerekmektedir. …Bu nedenle, 2014 yılı itibarıyla emlak vergisi mükellefiyeti başlamış olan davacı adına
                  2015  yılına  ilişkin  olarak tahakkuk  ettirilen  emlak  vergisinin  kaldırılması  ve  ihtirazi  kayıtla  ödenen  birinci  taksidin
                  yasal faiziyle birlikte iadesi istemiyle açılan davayı kabul eden Vergi Mahkemesi kararında isabet görülmemiştir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin  29.03.2012  tarih ve  E:  2009/2357  K:2012/900  sayılı  kararı:  Dosyanın  incelenmesinden,
                  belediye sınırları içinde İzmir çevre yolu 2+600 km'de bulunan otoyol hizmet tesislerinin, Karayolları Genel Müdürlüğü
                  ile  davacı  arasında  yap-işlet-devret  modelinden  hareketle  Erişime  Kontrollü  Karayolları  Kanunu  uyarınca  yapılan
                  sözleşme gereği inşa edildiği ve davacıya 49 yıllık intifa hakkı tanındığı, davacı tarafından Sel Turizm Akaryakıt İşlet-
                  meleri A.Ş. ile yapılan sözleşme gereği bu şirket tarafından inşası tamamlanan tesislerin işletildiği, davacının intifa
                  hakkı sahibi dolayısıyla bina vergisi mükellefi olduğundan bahisle adına emlak vergisi tarhiyatı yapıldığı anlaşılmakta-
                  dır. …1593 Sayılı Erişme Kontrollü Karayolları Kanunu'nun 3. maddesinde Erişim Kontrollü karayoluna bitişik arazi
                  sahiplerinin,  kiracılarının  veya  kullanıcıların  bu  yola  bitişik  olmaları  veya  başka  bir  sebepten  dolayı  arazilerinden
                  bitişik karayoluna giriş, çıkış haklarının olmadığı 8. maddesinde ise erişme kontrollü karayolu için ayrılmış veya istim-
                  lak edilmiş saha içinde Karayolları Genel Müdürlüğü'nün müsadesi ile tesis olunacak tamirhane, benzin istasyonu,
                  lokanta, motel gibi yol ve yolculukta ilgili olanlar dışında ticaret tesisi kurulması ve işletilmesi her türlü ticaret yapıl-
                  ması ve benzeri faaliyetlerde bulunulmasının yasak olduğu hükmüne yer verilmiştir.
                  3465 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Dışındaki Kuruluşların Erişme Kontrollü Karayolu(otoyolu) Yapımı, Bakımı ve
                  İşletilmesi ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanunun 4. maddesinde erişme kontrollü karayollarının yapımı bakımı ve
                  işletilmesi ile hizmet tesislerinin yapımı bakımı ve işletilmesinde sermaye şirketlerinin görevlendirilebileceği, Genel
                  Müdürlükce  yapılmış  ve  yapılmakta  olan  otoyollar  üzerindeki  hizmet  tesislerinin  yapımı  ve  işletilmesinin  şirketlere
                  yaptırılabileceği,  5.  maddesinde  4.  maddeye  göre  verilecek  görevin  tespit  edilen  görev  yerinde  bütün  tesisleri  ile
                  birlikte otoyolun veya hizmet tesislerinin projelendirilerek veya projesine göre yapımı bakımı ve işletilmesini kapsaya-
                  bileceği  gibi,  4046  sayılı  Kanun  kapsamına  alınanlar  hariç  otoyolların  işletme  ve  bakım  tesislerinin  veya  hizmet
                  tesislerinin  bakımı,  iyileştirilmesi,  genişletilmesi  veya  işletme  hakkının  devri  şeklinde olabileceği,  sözleşmelerin  49
                  yıla kadar süreli olarak düzenleneceği, bu sürenin bütün tesislerin yapımı, bakımı veya işletilmesini de kapsayabile-
                  ceği, görevli şirketin görevlendirildiği işleri Karayolları Genel Müdürlüğünün uygun göreceği şahıs ve kuruluşlar eliyle
                  de yaptırılabileceği, bu halde dahi görevli şirketin Genel Müdürlüğe karşı yükümlülüklerinin devam edeceği, 8. mad-
                  desinde otoyol ve tesislerin gerekli kamulaştırma işlemlerinin Genel Müdürlükçe ve Genel Müdürlük adına yapılabile-
                  ceği, 9. maddesinde kamulaştırılmış arsa veya arazi üzerine yapılacak tesislerin mülkiyetinin Karayolları Genel Mü-
                  dürlüğüne ait olduğu ve Devlet malı hükmünde olduğu hükmü yer almıştır.
                  Öte yandan 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun mükellef başlığını taşıyan 3. maddesinin 1. fıkrasında bina vergisi-
                  ni binanın maliki, varsa intifa hakkı sahibi, her ikisi de yoksa binaya malik gibi tasarruf edenlerin ödeyeceği, aynı
                  Kanunun 4. maddesinin 1. fıkrasının a) bendinde katma bütçeli idarelere (mazbut vakıflar dahil) il özel idarelerine,
                  belediyelere,  köy  tüzel  kişiliğine  kanunla  kurulan  üniversitelere  ve  Devlete  ait  binaların  emlak  vergisinden  daimi
                  olarak muaf olduğu kuralı getirilmiştir. …Bu hükümden, bina vergisini; binanın malikinin ödeyeceği, maliki bulunan
                  taşınmazlarda intifa hakkı tesis edilmesi halinde emlak vergisini taşınmazın maliki yerine intifa hakkı sahibinin öde-
                  yeceği, ancak taşınmazın maliki ve intifa hakkı sahibinin bulunmaması halinde taşınmaza malik gibi tasarruf edenle-
                  rin ödeyeceği anlaşılmaktadır. …4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 795. maddesinde intifa hakkının taşınmazlarda
                  tapu  kütüğüne  tescil  ile  kurulacağı,  bu  hakkın  sahibine,  konusu  üzerinde  tam  yararlanma  yetkisi  sağlayacağı  ve
                  100 | TBB
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133