Page 136 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 136
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
7) Müteaddit arazi ve arsaların tek bir arazi ve arsa haline getirilmesi veya mütead-
dit hisselere ayrılmış olan bir binanın bütün hisselerinin birleştirilmesi.
353. Hem bina hem de arsa ve araziler için emlak vergisi mükellefiyeti, vergi değerini tadil
eden bu değişikliklerin vuku bulduğu (doğduğu) tarihi takip eden bütçe yılından itiba-
ren başlamaktadır. 222
354. Yukarıda sıralanan ve vergi değerini tadil eden bu nedenlerin bulunması halinde
(geçici ve daimi muafiyetten faydalanılması hali dahil), Emlak Vergisi Kanunu’nun
23’üncü maddesi gereğince, Emlak Vergisi Bildirimi verilmesi zorunludur.
354.1. Buna göre, vergi değerini değiştiren ve bina vergi mükellefiyeti başlamasına neden
olan durumlarda, dört yıllık genel takdir dönemi beklenmeksizin, ara dönemlerde
ayrıca bildirimde bulunulması gerekmektedir. Mükelleflerin vergi değerini değiştiren
nedenlerden dolayı daha önce o taşınmaza ilişkin beyanname ya da bildirim vermiş
yahut idarece tarhiyat yapılmış olsa bile, yeni neden dolayısıyla bildirim verme zorun-
luluğu bulunmaktadır. Aksi durumda değişiklik bildirimi verilmemesi usulsüzlük ceza-
sı ile cezalandırılmaktadır 223 .
354.2. Bu değişiklik bildirimi, söz konusu taşınmazın bulunduğu belediyeye verilecektir.
354.3. Değişiklik bildirimi, yeni inşa edilen binalar için, inşaatın sona erdiği veya inşaatın
sona ermesinden evvel kısmen kullanılmaya başlanmış ise her kısmın kullanılmasına
başlandığı bütçe yılı içerisinde verilmelidir. Burada sayılan diğer vergi değerini değişti-
ren sebeplerin doğması halinde ise değişikliğin vuku bulduğu (doğduğu) bütçe yılı
içerisinde verilmelidir. Bildirim verilmesi gereken hal bütçe yılının son üç ayı içinde 224
vuku bulduğu takdirde bildirim, olayın vuku bulduğu tarihten itibaren üç ay içinde
verilir. Bu durumda bir sonraki bütçe yılına sarkan tarih aralığı bildirim verme süre-
sinde sayılmaktadır.
354.4. Elbirliği mülkiyetinde mükellefler müşterek imzalı bir bildirim verebilecekleri gibi, ayrı
ayrı münferiden de bildirim verebilirler. Paylı mülkiyet halinde ise bildirim münferiden
verilir.
222 Danıştay 9. Dairesi’nin 30.01.2018 tarih ve E:2016/23084 K:2018/289 sayılı kararı: 1319 sayılı Emlak Vergisi
Kanunu'nun "Vergi Değerini Tadil Eden Sebepler" başlıklı 33. maddesinin 1. fıkrasında "Yeni bina inşa edilmesinin
(mevcut binalara ilaveler yapılması veya asansör veya kalorifer tesisleri konulması yeni inşaat hükmündedir.) vergi
değerini tadil eden sebepler arasında gösterildiği, aynı kanunun "Mükellefiyetin Başlaması ve Bitmesi" başlıklı 9. ve
19. Maddelerinde ise; emlak vergisi mükellefiyetinin; 33 üncü maddenin (1) ilâ (7) numaralı fıkralarında yazılı vergi
değerini tadil eden sebeplerin doğması halinde bu değişikliklerin vuku bulduğu tarihi takip eden bütçe yılından itiba-
ren başlayacağı düzenlemesine yer verilmesi nedeniyle yıl içerisinde emlak vergisini etkileyen bir değişikliğin, meyda-
na geldiği yılı izleyen yıldan itibaren hüküm ifade etmesi gerektiği açık olduğundan; 14.11.2014 tarihinde yoklama ile
yapılan tespitin ancak 2015/Ocak döneminden itibaren emlak vergisine esas alınabileceğinden, dava konusu 2014
yılı için yapılan emlak vergisi tarhiyatında isabet bulunmamaktadır.
223 Bildirimin verilmemesi durumunda vergi kaybı da söz konusu olmuşsa vergi ziyaı cezası söz konusu olacak, usul-
süzlük cezası ile vergi ziyaı cezasının hangisinin miktarı fazla ise o ceza uygulanacaktır. Bu konuda Vergi Kabahatleri
ve Cezaları bölümünde ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir.
224 Yani Ekim, Kasım ve Aralık aylarından birinde gerçekleşirse; Örneğin vergi değerini değiştiren sebep 30 Haziran’da
olmuşsa bildirimde bulunmanın son tarihi 31 Aralık’tır; bu durum 20 Kasım’da olmuşsa bildirim için son tarih 20
Şubat’tır.
108 | TBB