Page 265 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 265

Tarh ve Tahakkuk


                  Belediyesine, Esenler İlçe Belediyesine bağlı askeri alanın güneyinden geçen, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Proje
                  Yolunun Mahmutbey yolu ile kesiştiği noktadan başlayarak, Mahmutbey yolunu takiben Gaziosmanpaşa İlçe Beledi-
                  yesinin Malkoçoğlu ve İsmet Paşa mahallelerinin kesiştiği noktaya gelen hattın batısında ve Proje Yolunun kuzeyinde
                  kalan  kısmı  Başakşehir  İlçe  Belediyesine  ve  İstanbul  Büyükşehir  Belediyesi  Proje  Yolunun  güneyinde  kalan  kısmı
                  Bağcılar İlçe Belediyesine katılmıştır." hükmüne yer verilmiştir. ...Yukarıda yer alan Kanun hükümleri incelendiğinde;
                  Kanunun 1.maddesi ile belediye kurulmak üzere Ataşehir ilçesi kurulmuş olup (16) sayılı listede yer alan Barbaros
                  Mahallesi Ataşehir İlçesi sınırlarında sayılmış olmakla birlikte, Kanunun 2. maddesiyle Barbaros Mahallesinin E-80
                  karayolu ile O4 karayolunun kuzeyinde kalan kısımları Ümraniye İlçe Belediyesine katılarak, mevcut haldeki Barbaros
                  Mahallesinin sınırı değiştirilip karayolunun kuzeyinde kalan kısım Ümraniye İlçe Belediyesine bağlanmıştır. ...Nitekim,
                  11  Eylül  2014  tarih  ve  29116  sayılı  Resmi  Gazetede  yayımlanarak  yürürlüğe  giren  6552  sayılı  Kanunun
                  128.maddesiyle anılan Kanunun (16) sayılı listesinde yapılan değişiklik ile Barbaros Mahallesinin O4 Karayolunun
                  güneyinde kalan kısmın Ataşehir İlçesine bağlandığı açıkça belirtilmiştir. ... Davacıya ait taşınmaz, 5747 sayılı Kanun
                  öncesinde Barbaros Mahallesinin E-80 karayolu ile O4 karayolunun kuzeyinde kalmakta olup anılan Kanun sonrasın-
                  da Ümraniye Belediye Başkanlığı sınırları içerisinde kalmaktadır. ...Bu durumda, Ümraniye Belediye Başkanlığı sınırla-
                  rı  içerisinde  kalan  taşınmazın  arsa  vergisini  tahsil  yetkisi  Ümraniye  Belediye  Başkanlığında  olduğundan,  yetkisiz
                  Ataşehir  Belediye  Başkanlığınca  düzenlenen  uyuşmazlık  konusu  ihbarnamede  hukuka  uyarlık  bulunmayıp  davayı
                  kısmen reddeden mahkeme kararında isabet görülmemiştir.
                  Söz  konusu  karara  karşı  yapılan  karar  düzeltme  başvurusu  üzerine  verilen  25.09.2018  tarih  ve  E:  2017/599
                  K:2018/5599 sayılı karar ile Vergi Mahkemesi kararınının “22/03/2008 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 5747
                  sayılı  Büyükşehir  Belediyesi  Sınırları  İçerisinde  İlçe Kurulması  ve  Bazı Kanunlarda  Değişiklik  Yapılması  Hakkındaki
                  Kanun'un 18. maddesinde Ekli(16) sayılı listede adları yazılı mahalleler ile mahalle kısımları merkez olmak ve aynı
                  adla bir belediye kurulmak üzere İstanbul İlinde Ataşehir Belediyesine katıldığı, ekli 16 sayılı listede de Kadıköy İlçesi-
                  ne bağlı Barbaros Mahallesi ile Atatürk Mahallesinin O4 ve E-80 Karayolunun güneyinde kalan kısmının bu belediye-
                  ye dahil olduğu hüküm altına alınmıştır. Olayda, dava konusu parsellerin Barbaros Mahallesi içerisinde kaldığı dosya-
                  ya ibraz edilen krokilerden açıkça görülmektedir. 5747 sayılı Kanun ile de söz konusu Barbaros mahallesinin tamamı
                  Ataşehir Belediyesine katıldığının hüküm altına alındığı, O-4 Karayolunun bu mahalleyi iki kısma ayırmadığı görülmüş-
                  tür. Kanuni olarak böyle bir düzenleme var iken söz konusu parsellerin Belediye Meclisi kararları veya Valilik onayıyla
                  sınırlarının değiştirilmesi mümkün de olmadığından, vergi tarh ve tahakkuk ettirmede yetkili olan Belediye'nin Ataşe-
                  hir Belediyesi olduğu sonucuna varılmıştır. Bu durumda yetkili belediyece düzenlendiği anlaşılan ihhbarnamede yer
                  alan emlak vergilerinde hukuka aykırılık görülmemiştir.” redde ilişkin hüküm fıkrasının onanmasına karar verilmiştir.
                  Danıştay 9. Dairesi'nin 09.05.2013 tarih ve E:2010/2442 K:2013/446 sayılı kararı: Uyuşmazlığın çözümü açısından
                  dava konusu emlak vergisi ve fer'ileri tarh ve tahakkuk ettirme yetkisinin davalı Çiğli Belediyesinde mi, yoksa Karşıya-
                  ka Belediyesinde mi olduğu önem arz etmektedir.
                  Dosyanın  incelenmesinden,  davacının  maliki  bulunduğu  Yalı  Mahallesinde  yer  alan  alışveriş  merkezinin  üzerinde
                  bulunduğu taşınmazların 1956 yılında belde niteliği kazanarak belediye teşkilatına kavuşan Çiğli Belediyesi sınırları
                  içerisinde  yer  aldığı,  1980  yılında  Kanunla  Çiğli  Belediyesinin  tüzel  kişiliğine  son  verilerek Karşıyaka  Belediyesine
                  devredilmesi üzerine Karşıyaka Belediyesi sınırları içerisinde yer aldığı, 27.5.1992 tarihli 3806 sayılı Onüç İlçe ve İki İl
                  Kurulması Hakkında Kanun ile Çiğli Belediyesi kurulmasına karar verildiği, anılan Kanunun ekli (7) sayılı listesinde
                  Çiğli Belediyesine bağlanan ve ilçe merkezi ihdas edilen mahalleler Atatürk Organize Sanayi Bölgesi, Egekent, Ev-Ka-
                  II,  Güzeltepe,  İstasyonaltı,  Köyiçi  (Büyükçiğli),  Küçükçiğli,  Maltepe,  Palatçık,  Şirintepe  mahalleleri  olarak  sayıldığı,
                  taşınmazın bulunduğu Yalı Mahallesinin yeni kurulan Çiğli İlçesine bağlanan mahalleler arasında sayılmadığı anlaşıl-
                  mıştır. ...Diğer taraftan, 1992 yılında Çiğli İlçesi kurulmasına ilişkin 3806 Kanun sonrasında 5442 sayılı Kanun uya-
                  rınca Çiğli İlçesi ile Karşıyaka İlçesi arasındaki sınırın belirlenmesine ilişkin 1995 yılındaki müşterek kararname ile
                  uyuşmazlık  konusu  alan  Karşıyaka  Belediyesi  sınırları  içerisinde  kalacak  şekilde  düzenlendiği,  bu  düzenlemenin
                  Danıştay 8. Dairesince iptal edildiği, iki ilçe arasındaki sınırın belirlenmesine ilişkin 29.8.2005 tarih ve 2005/7431
                  sayılı müşterek kararnamenin iptali istemiyle açılan davada İzmir 4. İdare Mahkemesince verilen 22.12.2006 tarih ve
                  K:2006/2072 sayılı karar ile iki ilçe arasında çizilen sınırın mevcut sınırda bir takım düzeltmeler yapılmasından öte
                  yeni bir sınır belirlenmesi şeklinde olduğu, yeni çizilen sınırla daha önceden Çiğli Belediyesi sınırları içinde kalan bazı
                  bölgelerin  Karşıyaka  Belediyesi  sınırları  içine  alınmasına  karşın  gerekçesi  ortaya  konulamadığı  gibi  sabit  noktalar
                  oluşturulmaya çalışılmakla birlikte, bu sınır noktalarının her zaman toprak üstünde bulunması ve fiilen uygulanması-
                  nın mümkün olmadığı, bu itibarla mevzuata aykırı olarak çizilen ve iki ilçe arasında uyuşmazlıklara ve tartışmalara
                  neden  olabilecek nitelikte olduğu anlaşılan dava  konusu  işlemde  hukuka  uyarlık  bulunmadığı gerekçesiyle  verilen
                  iptal kararının Danıştay 8. Dairesinin 21.04.2009 tarih ve K:2009/2680 sayılı kararıyla onandığı, daha sonra çıkarı-
                  lan ve 3 Şubat 2008 gün ve 26776 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2.2.2008 gün ve 2008/9753 sayılı müşterek
                  kararnamenin iptali istemiyle açılan davada İzmir 3. İdare Mahkemesince verilen 25.12.2008 tarih ve K:2008/2413
                  sayılı karar ile Danıştay 8. Dairesinin 10.12.1998 tarih ve K:1998/4153 kararında belirtilen hususlar ile Karşıyaka
                  Belediyesi sınırları içerisinde bulunan Yalı Mahallesine ilişkin hizmetlerin, nazım imar planı ve uygulama imar planla-
                  rının Karşıyaka Belediyesince yapıldığı ve bu plana dayalı inşaat ruhsatlarının verildiği; öte yandan, 3806 sayılı Yasa
                  ile Çiğli Belediyesine bağlanan mahalleler arasında Yalı Mahallesinin sayılmadığı, kamu yararı ve kamu hizmetlerinin
                  verimli  şekilde  sunulması  dikkate  alınmadan,  Yalı  Mahallesi  Çiğli  Belediyesi  sınırları  içinde  kalacak  şekilde  tesis
                  edilen kararnamede mevzuata ve hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle verilen iptal kararının Danıştay 8. Dairesi-
                  nin 23.6.2009 tarih ve K:2009/4258 sayılı kararı ile onandığı, uyuşmazlık konusu taşınmazın bulunduğu Yalı Mahal-
                  lesi sınırlarının belirlenmesine dair Karşıyaka Belediye Meclisinin 13.10.2009 gün ve 10/168 sayılı kararının 5393
                  sayılı Belediye Kanunu'nun 9. maddesi uyarınca onaylanmasına ilişkin 15.12.2009 tarih ve 15857 sayılı İzmir Valiliği
                  işleminin iptali istemiyle açılan davada İzmir 2. İdare Mahkemesinin 4.11.2011 tarih ve K:2011/1638 sayılı kararı ile
                                                                                    TBB | 237
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270