Page 266 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 266

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           800.2.  Tarhiyatta 29’uncu maddeye göre hesaplanan vergi değeri esas alınır 444  ve tarhiyat
                  yıllık olarak yapılır.
           800.3.  Tarhiyat  dört  yılda  bir  defa  olmak  üzere  takdir  işlemlerinin  yapıldığı  yılı  takip  eden
                  bütçe yılının Ocak ve Şubat aylarında yapılır. Sonraki üç yılda ise 29’uncu maddeye
                  göre tespit edilen vergi değeri üzerinden hesaplanan bina, arsa veya arazi vergisi, her
                  bütçe yılının başından itibaren o yıl için tahakkuk etmiş sayılır. 445  Sonraki üç yıl için
                  tarh ve tahakkuk işlemi otomatik olarak gerçekleşmektedir.
           800.4.  Herhangi bir sebep yüzünden bir şehir, kasaba veya köyün tamamında devamlı olmak
                  üzere bina veya arazinin değerlerinde %25’i aşan oranda artma veya eksiltme olması
                  halinde tarhiyat; bu hususa ilişkin takdir işlemlerinin yapıldığı bütçe yılını takip eden
                  yılın Ocak ve Şubat aylarında yapılır.
           800.5.  Emlak Vergisi Kanunu’nun 33’üncü maddesinin (1) ila (7) numaralı fıkralarında yazılı
                  vergi  değerini  tadil  eden  sebeplerle 446   bildirim  verilmesi  icap  eden  hallerde,  vergi


                  dava konusu işlemin onaylanması aşamasında söz konusu sınırın 5442 sayılı Kanunun 2. maddesi uyarınca belirle-
                  nen prosedür uygulanmak suretiyle belirlenmesi gerekirken; 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 9. maddesinde öngörü-
                  len  prosedürün  uygulanması  suretiyle  tesis  edilen  dava  konusu  işlemde  hukuka  uyarlık  görülmediği  gerekçesiyle
                  işlemin  iptaline  karar  verildiği,  bu  karara  karşı  yapılan  yürütmenin  durdurulması  talepli  temyiz  istemini  inceleyen
                  Danıştay 8.Dairesinin 21.3.2012 tarih ve E:2012/1924 sayılı kararı ile yürütmenin durdurulması isteminin reddedil-
                  diği, 7Eylül 2011 tarih ve 28047 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 6.9.2011 gün ve 2011/674 sayılı ortak karar-
                  name ile taşınmazın bulunduğu Yalı Mahallesi Karşıyaka Belediyesi sınırları içerisinde bırakılmış, bu kararnamenin
                  iptali istemiyle İzmir 1.İdare Mahkemesinin E:2011/1997 esas kaydında açılan dava anılan Mahkemenin 12.6.2012
                  tarih ve K:2012/1317 sayılı kararı ile reddedilmiştir. ...Öte yandan Dairemizin 8.5.2013 tarih ve E:2009/6396 ve
                  K:2013/4446 sayılı kararı ile onanan İzmir 1.Vergi Mahkemesinin 25.5.2009 tarih ve E:2007/1255, K:2009/687
                  sayılı kararına ilişkin dava dosyasında yapılan 20.11.2008 ve 27.2.2009 tarihli ara kararları üzerine gönderilen bilgi
                  ve belgelerden Carrefour-SA alışveriş merkezinin inşaat ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesinin Karşıyaka Belediye
                  Başkanlığı tarafından düzenlendiği, buradaki taşınmazlara ait tapu kayıtlarının aynı belediyede bulunduğu ve taşın-
                  mazın bulunduğu alandaki belediye hizmetlerinin de yine anılan belediye tarafından yerine getirildiği görülmektedir.
                  ...Bu durumda; yukarıda açıklamasına yer verilen hususların birlikte değerlendirilmesinden, uyuşmazlık konusu ta-
                  şınmazın Karşıyaka Belediyesi sınırları içerisinde olduğu sonucuna varıldığından, yazılı gerekçeyle davayı reddeden
                  Vergi Mahkemesi kararında isabet görülmemiştir.
                  444  Vergi değeri Matrah bölümünde ayrıntılı olarak incelenmiştir.
                  445  Arazi ve arsalar ile binalarda arsa payına ilişkin vergi değerinin sonraki üç yıl için, bir önceki yıl vergi değerinin 213
                  sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca aynı yıl için tespit edilen yeniden değerleme oranının yarısı nispetinde
                  artırılması suretiyle bulunacağını, Cumhurbaşkanı’nın (Bakanlar Kurulu’nun), bu artış oranını sıfıra kadar indirmeye
                  veya yeniden değerleme oranına kadar artırmaya yetkili olduğunu ve bu yetkinin, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanu-
                  nu’nun 95’inci maddesi uyarınca belirlenen belediye grupları itibarıyla farklı oranlar tespit etmek suretiyle de kullanı-
                  labileceğini de hatırlatmak gereklidir.
                  446  33’üncü maddenin (1) ila (7) numaralı fıkralarında yazılı vergi değerini tadil eden sebepler şunlardır:
                  1. Yeni bina inşa edilmesi (Mevcut binalara ilaveler yapılması veya asansör veya kalorifer tesisleri konulması yeni
                  inşaat hükmündedir.)
                  2.  Bir  binanın  yanması,  yıkılması  suretiyle  veya  sair  sebeplerle  tamamen  veya  kısmen  harap  olması  veya  binada
                  mevcut asansör veya kalorifer tesislerinin kısmen veya tamamen kaldırılması;
                  3. Bir binanın kullanış tarzının tamamen değiştirilmesi veya bir binanın ikamete mahsus mahallerinden bir kısmının
                  dükkân, mağaza, depo gibi ticaret ve sanat icrasına mahsus mahaller haline kalbedilmesi, (Bir apartmanın her dairesi
                  bir bina sayılır ve tadil sebebi, yalnız kullanış tarzı tamamen veya kısmen değiştirilen daire için geçerli olur.)
                  4. Arazinin hal ve heyetinde değişiklik olması:
                  a) Arazinin fidanlandırılması veya ağaçlandırılması, bağ haline getirilmesi;
                  b) Fidanlı, ağaçlı veya kütüklü bir arazinin tarla haline getirilmesi veya gelmesi;
                  c)  Tarım yapılan  bir arazinin  tabii  bir afet  veya  arıza  sebebiyle  veya sair sebepler  yüzünden  tarıma  elverişsiz  hale
                  gelmesi.

                  238 | TBB
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271