Page 300 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 300
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
rin kuruluşlarına ilişkin belgelerinde belirlenen statüleri ile yıllık işletme sonuçları ve
muhasebe kayıtlarından tespit edilir. İşletmenin kuruluş belgesinde kazanç gayesi
güdülmediğinin açıkça belirtilmesi gerekir. Ayrıca işletme hesap sonuçlarından ka-
zanç gayesi olmadığının açıkça anlaşılması gerekir.
900. Oysa sözü edilen işletmelerde gaye, esas itibariyle bir kazanç elde etmektir. Bu
vasıfları dolayısıyla da işletme binalarının vergiye tâbi olması asıldır. Bununla beraber,
bu işletmelerin de, (a) fıkrasında belirtilen kurumlara ait olanlara benzer şekilde ka-
zanç sağlamak gayesi olmadan işletilmesi mümkündür. Bu durumun, mükellefin iddi-
asına dayanarak değil, kuruluş statüsüne ve birkaç yılı kapsayan işletme sonuçlarına
göre tesbiti gerekir. Zaruri bazı masrafları karşılamak için cüz'î ücret alınmakla bera-
ber sağlanan kazanç münhasıran işletmenin idame ve gelişme giderlerine harcanı-
yorsa kazanç gayesi olmadığı kabul edilerek bu işletme binasının muafiyet hükmün-
den yararlandırılması aksi halde mükellefiyetin devam ettirilmesi icap eder.
901. Ayrıca, 4’üncü maddenin ilk fıkrasına göre de, bu binaların kiraya verilmemiş olmaları
da daimi muafiyetten yararlanmaları için şarttır.
902. Fıkra hükmünde, hastane, dispanser, sağlık, rehabilitasyon, teşhis ve tedavi
merkezleri, sanatoryum, prevantoryum gibi sağlık kuruluşları, öğrenci yurtları, düşkün-
ler evi, yetimhaneler, revirler, kreşler, kütüphaneler ve korunmaya muhtaç çocukları
koruma birliklerine ait yurtlar gibi sosyal kuruluşlar sayılmakla birlikte, metnin sonun-
da “…ile benzerleri” ifadesine yer verilerek sayılan bu sağlık ve sosyal kuruluşlarının
yanı sıra benzeri binalar da emlak vergisinden kiraya verilmemek şartıyla muaftırlar.
Benzeri binaların da kazanç gayesi ile işletilmiyor olmaları da şarttır.
903. Korunmaya muhtaç çocukları koruma birlikleri tarafından kurulan yurtlar, teşhis ve
ayırma binaları ile iş yerlerinin muaflıktan yararlandırılabilmesi için kiraya verilmemiş
olması yeterli görüldüğünden başka şart aranması söz konusu değildir.
904. Konuyla ilgili özelgelerde; “1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu’nun 4’üncü maddesinin
(f) fıkrasında, kiraya verilmemek ve kazanç gayesi olmamak şartıyla işletilen öğrenci
yurtlarının daimi olarak emlak (bina) vergisinden muaf olduğu hükme bağlanmış ol-
duğu,” 514 “öğrenci yurdu olarak işletilen binada öğrencilere kazanç gayesi olmadan
hizmet verilmesi halinde bu binanın 1319 sayılı Kanun’un 4/f maddesi hükmü gere-
ğince daimi olarak emlak vergisinden muaf tutulmasının mümkün olduğu, ancak,
kazanç gayesi güdülmesi ya da kiraya verilmesi halinde anılan muafiyetin uygulan-
masına imkan bulunmadığı,” 515 “öğrenci yurdunun, 1319 sayılı Kanun’un 4 üncü
514 Maliye Bakanlığı’nın, 20.03.2009 tarih ve 31517 sayılı özelgesi. Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 01.03.2013
tarih ve 90792880-175.01[4-2012/37]-176 sayılı özelgesi: Buna göre, öğrenci yurtlarının kazanç gayesi olmamak
şartıyla işletilmeleri ve kiraya verilmemeleri halinde emlak vergisinden muaf tutulmaları mümkün bulunmaktadır.
Ancak, özelge talep formu ekinde yer alan Vakıf senedinin incelenmesinden vakıf gelirleri arasında yurttan yararlanan
öğrencilerden aylık katkı payı alınacağına dair hüküm bulunması sebebiyle söz konusu yurt binasının emlak (bina)
vergisinden muaf tutulmasına imkan bulunmamaktadır.
515 Balıkesir Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 26.07.2010 tarih ve 17 sayılı özelgesi.
272 | TBB