Page 332 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 332

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           1008.  Kısacası,  Emlak  Vergisi  Kanunu’nun  4’üncü  maddesinin  (u)  fıkrası  da  dikkate
                  alındığında, Belediye ve mücavir alan sınırları dışında bulunan bina, arazi ve arsalar
                  (arsa  sayılacak  parsellenmemiş  araziler)  emlak  vergisinden  (bina  ve  arazi  vergisi)
                  muaftır. Gelir vergisinden muaf esnaf ile basit usulde gelir vergisine tabi mükellefler
                  tarafından bizzat işyeri olarak kullanılan binalar, arsa ve araziler hariç olmak üzere,
                  ticari, sınai ve turistik faaliyetlerde kullanılan binalar, arazi ile arsalar ve arsa sayıla-
                  cak parsellenmemiş araziler ile muayyen zamanlarda dinlenme amacıyla kullanılan
                  binalar için bu muafiyet uygulanmayacaktır. 602
           1009.  Bu  konuda  belediye  ve  mücavir  alan  sınırları  dışındaki  binalar  için  yapılan
                  açıklamaların da göz önünde bulundurulması gereklidir.

                  2.1.1.2.2.5.   Petrol Boru Hatları ile İlgili Taşınmazlar (14/h)
           1010.  14’üncü  maddenin  (h)  fıkrasında; 603   Petrolün  boru  hatları  ile  transit  geçişi  ile  ilgili
                  projeler kapsamında; kamulaştırma ile görevlendirilen kamu kurum veya kuruluşunun

                  taşınmazın Emlak Vergisi Kanunu'nun 14. maddesinin (g) fıkrasında açıklanan muafiyetten yararlandırılmasının icap
                  ettiği sonucuna varıldığından, söz konusu arsa vergisinin tahsili için düzenlenen ödeme emrinde isabet bulunmadığı
                  gerekçesiyle kabul eden kararın onanmasına ilişkindir.
                  602  Danıştay 9. Dairesi’nin 15.11.2006 tarih ve E:2005/1556, K:2006/4412 sayılı kararı  ile;  Emlak Vergisi Kanu-
                  nu’nun 14. maddesinin g fıkrası hükmüne göre bir arazinin emlak vergisi daimi muafiyetinden yararlanabilmesi için;
                  belediye ve mücavir alan sınırları dışında bulunması, kiraya verilmemesi, ticari, sınai ve turistik faaliyette kullanılma-
                  ması gerektiği, kanunun 12. maddesinde kanunun diğer maddelerinde geçen arazi tabirinin arsaları da kapsayacağı
                  belirtildiğinden ve 14. maddenin g fıkrasının parantez içi hükmünde de gelir vergisinden muaf esnaf ile basit usulde
                  gelir vergisine tabi mükellefler tarafından bizzat işyeri olarak kullanılan arsa ve arazi hariç ibaresi yer aldığından, sözü
                  edilen maddedeki ticari, sınai ve turistik faaliyette kullanmama şartının sadece araziler için geçerli olmayıp, arsa ve
                  arsa sayılacak parsellenmemiş araziler için de geçerli olduğu belirtilerek, vergisi ihtilaflı arsanın belediye ve mücavir
                  alan  sınırları  dışında  bulunduğu  tartışmasız  olan  arsanın  kiraya  verildiği  veya  ticari,  sınai  ve  turistik  faaliyetlerde
                  kullanıldığı yolunda herhangi bir iddia ve tespit bulunmaması karşısında, taşınmazın mevcut haliyle daimi muafiyet
                  için öngörülen şartları taşıdığı, bu nedenle de, emlak vergisinden daimi muaf tutulması gerektiğine, karar verilmiştir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 15.11.2006 tarih ve E:2005/2222, K:2006/4411 sayılı, 15.11.2006 tarih ve E:2005/1593,
                  K:2006/4413 sayılı ve 27.5.2008 tarih ve E:2007/6313, K:2008/2564 sayılı kararları da bu yöndedir.
                  603  23.06.2000 tarih ve 4586 sayılı Kanun’un 14’üncü maddesi ile eklenmiştir.
                  Danıştay 9. Dairesi’nin 8.11.2006 tarih ve E: 2005/2578 K:2006/4119 sayılı kararı: … dava konusu emlak vergisine
                  konu taşınmazların davacı şirket tarafından petrolün boru hatları ile transit geçişi ile ilgili projeler kapsamında edinil-
                  diğinin  açık  olduğu,  Emlak  Vergisi  Kanunu'nun  14.  maddesine  4586  sayılı  Kanunun  14.  maddesiyle  eklenen  (h)
                  bendinin  Türkiye  Büyük  Millet  Meclisi  Başkanlığı'na  sunulan  gerekçesinde,  madde  ile,  emlak  vergisinde  muafiyet
                  sağlanarak yatırımcıyı teşvik etmek ve kamulaştırmaya konu olan arazilerin çoğunun boru hattı güzerğahı boyunca
                  dar bir şerit halinde binlerce parselden oluşması nedeniyle hem yatırımcı hem de kamulaştırma ile görevlendirilen
                  kuruluşa her yıl beyanname verme ve benzeri bürokratik işlemleri ortadan kaldırmak amacıyla Maliye Bakanlığı'nın
                  görüşlerinin de dikkate alınması suretiyle muafiyet getirilmesi amaçlandığının vurgulandığı, Kanunu'nun 14/h bendi
                  metninden, kamulaştırma ile görevlendirilen kamu kurum veya kuruluşun petrolün boru hatları ile transit geçişi ile
                  ilgili  projeler  kapsamında  maliki  veya  irtifak  hakkı sahibi  olduğu  gayrimenkullerin  emlak  vergisinden  daimi  olarak
                  muaf tutulabilmesi için ayrıca sözkonusu gayrimenkuller üzerinde proje yatırıcımları lehine irtifak hakkı tesis edilmiş
                  olması gerektiği yönünde bir sonuca varılabilmesi olası ise de, anılan maddenin gerekçesinde hem yatırımcı hem de
                  kamulaştırma ile görevlendirilen kuruluşa her yıl beyanname verme ve benzeri bürokratik işlemleri ortadan kaldırma
                  amacıyla sözkonusu muafiyetinin getirildiği açıkça belirtildiğinden, yasa koruyucunun, kamulaştırma ile görevlendiri-
                  len kamu kurum ve kuruluşunun petrolün boru hatları ile transit geçişi ile ilgili projeler kapsamında maliki veya irtifak
                  hakkı  sahibi  olduğu  gayrimenkullerin  arazi  vergisinden  muaf  tutulabilmesi  için  ayrıca  sözkonusu  gayrimenkuller
                  üzerinde proje yatırımcıları lehine irtifak hakkı tesis edilmiş olma şartını aramadığı sonucuna varıldığı, bu durumda,
                  dava konusu emlak vergisine konu gayrimenkulün, davacı şirket tarafından petrolün boru hattı ile transit geçişi ile
                  ilgili projeler kapsamında edinildiği ve bu nedenle Emlak Vergisi Kanunu'nun 14/h bendi hükmü uyarınca arazi vergi-
                  sinden muaf olduğu sonucuna ulaşılmış olup, davacı adına salınan cezalı emlak vergisinde isabet görülmediği, öte
                  yandan, davalı idare vekili tarafından, davacı şirketin Emlak Vergisi Kanunu'nun 23. maddesi uyarınca bildirim zorun-
                  luluğunu yerine getirmemiş olması nedeniyle iddia ettiği muafiyetten yararlanamayacağını ileri sürülmüşse de, Emlak
                  Vergisi Kanununun 23. maddesi yer alan bildirim verme zorunluluğunun vergiden muafiyetinin geçerlilik şartı olarak
                  kabulü olanaklı olmadığından bu iddiaya itibar edilemeyeceği gerekçesiyle kabul eden kararın onanmasına ilişkindir.
                  304 | TBB
   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337