Page 334 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 334
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
ülkesi olmasının sağlamasının yanında bunun getireceği yeni ticari imkânlara ek ola-
rak Türkiye’yi enerji ticareti yan bir petrol ve doğalgaz terminali durumuna getirecek-
tir. Türkiye, bir enerji köprüsü olma imkânını sağlayan ve coğrafi konumundan kay-
naklanan bu avantajı kullanmak amacıyla; konu ile ilgili olarak gerekli tüm tedbirleri
almak ve düzenlemeler yapmak zorundadır. Bu itibarla, kapsamlı, açık ve yatırımcıları
özendirecek hukuki bir düzenlemeye ihtiyaç duyulmaktadır. …Tasarı ile farklı kamu
kuruluşlarının yetki alanına giren ve sorunları giderebilecek bir kanunun çıkarılmasına
duyulan ihtiyaç nedeniyle petrolün boru hatlarıyla transit geçişine ilişkin hukuki statü
belirlenmektedir” ifadelerine yer verilmiştir (TBMM Tutanak Dergisi, 2012).
1016. Fıkra metninde her ne kadar petrolün boru hatları ile transit geçişinden bahsediliyor
ve doğalgazdan bahsedilmiyorsa da 4586 sayılı Kanun’un tanımlar başlıklı 3’üncü
maddesinin (j) bendinde petrol, yer altından çıkan veya çıkarılan sıvı veya gaz halin-
deki doğal hidrokarbonları olarak tanımlanmış olduğundan, doğalgaz boru hatlarının
transit geçişi de bu kapsamdadır.
2.1.1.2.2.6. Toplu Konut İdaresi Başkanlığına Ait Arazi ve Arsalar (14/i)
1017. 14’üncü maddenin (i) fırkasında 605 Toplu Konut İdaresi Başkanlığına ait arazi ve
arsalar, kiraya verilmemek şartıyla arazi vergisinden muaf tutulmuştur.
1018. Fıkra hükmünden yararlanabilecek arazi ve arsaların nitelikleri konusunda hiçbir
sınırlama getirilmemekle birlikte, muafiyet için bu arsa ve arazilerin Toplu Konut İda-
resine ait olması şarttır.
1019. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nın görev ve sorumlulukları, 2985 sayılı Toplu Konut
Kanunu 606 ile belirlenmiştir.
1020. Emlak Vergisi Kanunu’nda 2010 yılında yapılan bu düzenleme ile bir yandan Toplu
Konut İdaresi Başkanlığı’nın sosyal niteliği ve sosyal amaçlar gözetilirken öteki yan-
dan belediyelerin binalar üzerinden tahsil edecekleri emlak vergisi miktarının artırıl-
ması amaçlanmıştır. Nitekim bu konu söz konusu değişikliğin yapıldığı, 5953 sayılı
Kanun’un 2’nici maddesinin gerekçesinde izah edilmektedir.
1020.1. Madde gerekçesi bu fıkranın uygulaması bakımından açıklayıcı nitelik de taşımakta-
dır. Bu çerçevede maddenin gerekçesinde: “Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ)
tarafından üretilen konutların %85’inin yoksullara, dar ve orta gelirlilere yönelik sos-
yal amaçlı projeler kapsamında üretildiği, dolayısıyla idarenin mülkiyetinde bulunan
arazi ve arsaların bu sosyal amaçlı projelerde kullanıldığı, bu projelerin planlanan
sosyal amaca ulaşmasının maliyetlerin en aza indirilmesi suretiyle yoksul, dar ve orta
gelirli vatandaşların alım gücüne hitap etmesiyle mümkün olabildiği; ayrıca, bu proje-
lerde kullanılmak üzere Hazineden TOKİ’ye geçen araziler ve arsaların Hazinede iken
emlak vergisinden muaf olduğu halde idareye geçtikten sonra vergiye tabi hale geldi-
605 25.02.2010 tarih ve 5953 sayılı Kanun’un 2’nci maddesi ile eklenmiştir.
606 17.03.1984 tarih ve 18344 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
306 | TBB