Page 334 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 334

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  ülkesi olmasının sağlamasının yanında bunun getireceği yeni ticari imkânlara ek ola-
                  rak Türkiye’yi enerji ticareti yan bir petrol ve doğalgaz terminali durumuna getirecek-
                  tir. Türkiye, bir enerji köprüsü olma imkânını sağlayan ve coğrafi konumundan kay-
                  naklanan bu avantajı kullanmak amacıyla; konu ile ilgili olarak gerekli tüm tedbirleri
                  almak ve düzenlemeler yapmak zorundadır. Bu itibarla, kapsamlı, açık ve yatırımcıları
                  özendirecek  hukuki  bir  düzenlemeye  ihtiyaç duyulmaktadır.  …Tasarı  ile farklı  kamu
                  kuruluşlarının yetki alanına giren ve sorunları giderebilecek bir kanunun çıkarılmasına
                  duyulan ihtiyaç nedeniyle petrolün boru hatlarıyla transit geçişine ilişkin hukuki statü
                  belirlenmektedir” ifadelerine yer verilmiştir (TBMM Tutanak Dergisi, 2012).
           1016.  Fıkra metninde her ne kadar petrolün boru hatları ile transit geçişinden bahsediliyor
                  ve  doğalgazdan  bahsedilmiyorsa  da  4586  sayılı  Kanun’un  tanımlar  başlıklı  3’üncü
                  maddesinin (j) bendinde petrol, yer altından çıkan veya çıkarılan sıvı veya gaz halin-
                  deki doğal hidrokarbonları olarak tanımlanmış olduğundan, doğalgaz boru hatlarının
                  transit geçişi de bu kapsamdadır.
                  2.1.1.2.2.6.   Toplu Konut İdaresi Başkanlığına Ait Arazi ve Arsalar (14/i)

           1017.  14’üncü  maddenin  (i)  fırkasında 605   Toplu  Konut  İdaresi  Başkanlığına  ait  arazi  ve
                  arsalar, kiraya verilmemek şartıyla arazi vergisinden muaf tutulmuştur.
           1018.  Fıkra  hükmünden  yararlanabilecek  arazi  ve  arsaların  nitelikleri  konusunda  hiçbir
                  sınırlama getirilmemekle birlikte, muafiyet için bu arsa ve arazilerin Toplu Konut İda-
                  resine ait olması şarttır.
           1019.  Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nın görev ve sorumlulukları, 2985 sayılı Toplu Konut
                  Kanunu 606  ile belirlenmiştir.

           1020.  Emlak Vergisi Kanunu’nda 2010 yılında yapılan bu düzenleme ile bir yandan Toplu
                  Konut İdaresi Başkanlığı’nın sosyal niteliği ve sosyal amaçlar gözetilirken öteki yan-
                  dan belediyelerin binalar üzerinden tahsil edecekleri emlak vergisi miktarının artırıl-
                  ması  amaçlanmıştır.  Nitekim  bu  konu söz  konusu  değişikliğin  yapıldığı,  5953  sayılı
                  Kanun’un 2’nici maddesinin gerekçesinde izah edilmektedir.

           1020.1.  Madde gerekçesi bu fıkranın uygulaması bakımından açıklayıcı nitelik de taşımakta-
                  dır.  Bu  çerçevede  maddenin  gerekçesinde:  “Toplu  Konut  İdaresi  Başkanlığı  (TOKİ)
                  tarafından üretilen konutların %85’inin yoksullara, dar ve orta gelirlilere yönelik sos-
                  yal amaçlı projeler kapsamında üretildiği, dolayısıyla idarenin mülkiyetinde bulunan
                  arazi  ve  arsaların  bu  sosyal  amaçlı  projelerde  kullanıldığı,  bu  projelerin  planlanan
                  sosyal amaca ulaşmasının maliyetlerin en aza indirilmesi suretiyle yoksul, dar ve orta
                  gelirli vatandaşların alım gücüne hitap etmesiyle mümkün olabildiği; ayrıca, bu proje-
                  lerde kullanılmak üzere Hazineden TOKİ’ye geçen araziler ve arsaların Hazinede iken
                  emlak vergisinden muaf olduğu halde idareye geçtikten sonra vergiye tabi hale geldi-

                  605  25.02.2010 tarih ve 5953 sayılı Kanun’un 2’nci maddesi ile eklenmiştir.
                  606  17.03.1984 tarih ve 18344 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.

                  306 | TBB
   329   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339