Page 333 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 333
Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık
maliki veya irtifak hakkı sahibi olduğu ve ilgili proje yatırımcıları lehine irtifak hakkı
tesis edilmiş gayrimenkuller kiraya verilmemiş olmak şartıyla emlak vergisinden muaf
tutulmuştur.
1011. Fıkra gereğince bir arazinin daimi muafiyetten yararlanabilmesi için, öncelikle petrol
boru hatları veya transit geçişi ile ilgili proje güzergâhında olması gerekir. Bu gü-
zergâhtaki arsa ve arazilerin, bu konuya ilişkin olarak kamulaştırma ile görevlendirilen
kamu kurum veya kuruluşunun sahibi olduğu veya irtifak hakkı sahibi olduğu arazi
olması ve ilgili petrol boru hattı ve transit geçiş projesi yatırımcıları lehine irtifak hakkı
tesis edilmiş olan arazi olması gerekir.
1011.1. İrtifak hakkı kısaca; bir eşya üzerinde hak sahibine o eşyadan yararlanma yetkisi
sağlayan, herkese karşı ileri sürülebilen bir haktır. Başka bir ifadeyle; taşınmaz sahi-
binin taşınmazını bir başkasının kullanmasına müsaade etmesidir.
1012. Petrolün boru hatları ile transit geçişi ile ilgili projeleri, bunlarla ilgili kamulaştırma ile
görevlendirilen kamu kurum veya kuruluşu ve ilgili proje yatırımcıları 4586 sayılı Pet-
rolün Boru Hatları ile Transit Geçişine Dair Kanun 604 hükümlerine göre saptanacaktır.
1013. Fıkra metninde yer alan özel şartlarla birlikte 14’üncü maddenin giriş fıkrasında yer
alan hüküm gereğince bu tür arsa ve arazilerin, muafiyet şartlarından yararlanabilme-
leri için kiraya verilmemiş olmaları şarttır.
1014. Muafiyet için öngörülen şartları taşımayan veya zaman içerisinde kaybeden
taşınmazlar, muafiyet kapsamından çıkacak ve emlak vergisi mükellefiyetine tabi
olacaklardır.
1015. 2000 yılında yapılan değişiklikle Kanun’a eklenen bu fıkra ile emlak vergisinde
muafiyet sağlanarak yatırımcıyı teşvik etmek ve kamulaştırmaya konu olan arazilerin
çoğunun boru hattı güzergâhı boyunca dar bir şerit halinde binlerce parselden oluş-
ması nedeniyle bürokratik işlemleri ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. Nitekim bu
amaç Emlak Vergisi Kanunu’nda değişiklik yapan 4586 sayılı Kanun’un gerekçesinde
açıkça belirtilmektedir.
1015.1. Genel gerekçede: “Ülkemiz bulunduğu bölge itibariyle zengin doğalgaz ve petrol
kaynaklarına sahip ülkelere komşu olmasının yanında bu enerjiye talebi olan Avrupa
ülkelerine de yakın konumdadır. Bu durum Türkiye’nin bir petrol ve doğalgaz transit
E: 2005/2579 K:2006/4120 sayılı karar da aynı yöndedir.
Danıştay 9. Dairesi’nin 24.1.2012 tarih ve E:2010/7378 K:2012/153 sayılı kararı: BOTAŞ Boru Hatları ile Petrol
Taşıma A. Ş. tarafından petrolün boru hattı ile transit geçişi ile ilgili projeler kapsamında edinildiği ve bu nedenle
Emlak Vergisi Kanunu'nun 14/h bendi hükmü uyarınca arazi vergisinden muaf olduğu sonucuna ulaşılmış olup,
davacı adına yapılan emlak vergisi ve T.K.V.K. payı tahakkukunda yasal isabet görülmediği gerekçesiyle kabul eden
kararın onanmasına ilişkindir.
Danıştay 9. Dairesinin; E:2010/7379 K:2012/162, E:2010/7380 K:2012/158, E:2010/7381 K:2012/160,
E:2010/7382 K:2012/151, E:2010/7383 K:2012/161, E:2010/7384 K:2012/156, E:2010/7385 K:2012/157,
E:2010/7386 K:2012/159, E:2010/7387 K:2012/152, E:2010/7388 K:2012/154, E:2010/7389 K:2012/155
sayılı kararlar da aynı yöndedir.
604 29.06.2000 tarih ve 24094 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
TBB | 305