Page 335 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 335

Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık

                  ğinden ödenen emlak vergileri proje maliyetlerinin artırarak konut satış bedellerinin
                  hedef kitlenin alım gücünün üstüne çıkmasına sebebiyet verdiği, hatta her yıl 1250
                  adet sosyal konut üretmeye ayrılabilecek bir kaynağın emlak vergisi olarak ödendiği;
                  Emlak Vergisi Kanunu’nda özellikle sosyal niteliği dikkate alınarak pek çok kurum ve
                  kuruluşa ait arazi ve arsalar için muafiyet getirildiği nazara alındığında aynı gerekçey-
                  le TOKİ’ye ait arazi ve arsalar için de muafiyet getirilmesinin uygun olacağı; kaldı ki bu
                  arazi  ve  arsalar  üzerinde  binaların  yapımını müteakip  cins  tashihi  yapılarak  binalar
                  için  daha  yüksek  emlak  vergisi  ödeneceği,  dolayısıyla  idarenin  arazi  ve  arsalarına
                  emlak vergisi muafiyeti sağlanarak maliyetlerin aşağıya çekilmesi suretiyle bina ya-
                  pım ve satımının hızlandırılması belediyelerin sonuçta daha fazla emlak vergisi alma-
                  larını sağlayacağı” hususlarına yer verilmiştir (TBMM, 2012).

           1021.  Son olarak, Toplu Konut İdaresi’ne ait yalnızca arsa ve arazilerin emlak (arazi) vergisi
                  daimi muafiyet kapsamında olduğunu, binaların ise herhangi bir emlak vergisi muafi-
                  yeti kapsamında bulunmadıklarını hatırlatmakta yarar bulunmaktadır.

                  2.1.2.    Emlak Vergisinden Geçici Muaf Olan Yerler

           1022.  Emlak Vergisi Kanunu’nun 5’inci maddesinde bina vergisine; 15’inci maddesinde ise
                  arsa ve arazi vergisine ilişkin geçici muaflıklar düzenlenmiştir.

           1023.  Bu  maddelerde  yer  alan  muafiyetlerin  “Geçici  Muafiyet”  olarak  adlandırılmasının
                  sebebi,  belli  şartların  gerçekleşmesine  bağlı  olarak  öngörülen muafiyetlerin  uygula-
                  nacağı sürelerin de belirlenmiş olmasıdır. Yani bu maddelerde yer alan muafiyetler
                  söz  konusu  bina,  arsa  ve  araziler  için  ancak  belli  sürelerde  uygulanacaktır.  Geçici
                  muafiyetler,  söz  konusu  muafiyeti  oluşturan  olayın  vuku  bulduğu  tarihi  takip  eden
                  bütçe yılından itibaren başlayacak ve kanunda öngörülen süre sonunda sona erecek-
                  tir.


                  2.1.2.1.    Bina Vergisinden Geçici Muaf Olan Binalar (5’inci madde)
           1024.  Emlak  Vergisi  Kanunu’nun  5’inci  maddesinde,  altı  fıkra  halinde  binalar  için  geçici
                  emlak vergisi muafiyeti düzenlenmiş ve hangi binaların ne tür şartlarla bu muafiyete
                  tabi olacakları hüküm altına alınmıştır.
           1025.  Her  bir  fıkrada,  o  fıkrada  düzenlenen  geçici  muafiyet  durumuna  ilişkin  muafiyet
                  şartlarına yer verilmekle birlikte, ayrıca maddenin numaralandırılmayan son iki fıkra-
                  sında yer alan hükümlerle, maddenin, (a), (b), (c) ve (d) fıkralarında yazılı muafiyetler-
                  den istifade için, mezkûr fıkralarda yazılı hallerin vukuunda, keyfiyetin bütçe yılı içinde
                  ilgili vergi dairesine bildirilmesi şart olduğu; ancak, bu olaylar bütçe yılının son üç ayı
                  içinde vuku bulmuş ise, bildirimin, olayın vuku bulduğu tarihten itibaren üç ay içinde
                  yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Yine aynı maddenin son fıkrasında ise, süresinde
                  bildirimde bulunulmazsa muafiyetin, bildirimin yapıldığı yılı takip eden bütçe yılından




                                                                                    TBB | 307
   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340