Page 35 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 35
Vergi Hukuku ve EmlakVergisi
28. Hukuki kaynaklar olarak tanımlanan farklı hukuk kurallarını, düzenleyen yetkili
organlar bakımından da farklılık bulunmaktadır. Buna göre anayasa ve kanunlar, ya-
sama organı tarafından; kararname, tüzük, yönetmelik ve diğer düzenleyici işlemler,
14
yürütme organı tarafından; mahkeme kararları da yargı organı tarafından oluşturulan
kaynaklardır.
28.1. 16.04.2017 tarihinde yapılan halkoylaması ile kabul edilen ve 11.02.2017 tarih ve
29976 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6771 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasa-
sında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunu’nun 17’nci maddesiyle Anayasa’ya ekle-
15
nen geçici 21’nci maddenin F bendinde yer alan “Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih-
te yürürlükte bulunan kanun hükmünde kararnameler, tüzükler, Başbakanlık ve Ba-
kanlar Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikler ile diğer düzenleyici işlemler yürür-
lükten kaldırılmadıkça geçerliliğini sürdürür. Yürürlükte bulunan kanun hükmünde
kararnameler hakkında 152’nci ve 153’üncü maddelerin uygulanmasına devam olu-
nur” hükmü gereğince Anayasa değişikliği öncesinde yürürlüğe konulan birçok hukuki
düzenleme açıkça yürürlükten kaldırılmadıkça yürürlükte olmaya devam edecektir.
29. Vergi uygulamalarına esas teşkil eden Vergi Hukukunun kaynakları, uygulamadaki
önceliklerine göre, Asli Kaynaklar ve Yardımcı (Tali) kaynaklar olarak tasnif edilmek-
tedir.
1.5.1. Asli Kaynaklar
30. Asli kaynaklar, ihtiva ettikleri hüküm ve kurallarla vergi yükümlülüğünün aslını
etkilemekte, verginin matrahı, oranı ve mükellefiyeti gibi temel unsurlarında değişiklik
yapmaktadırlar. Asli kaynaklarla, yeni bir vergi kuralı koyulabilmekte; mevcut kural-
larda değişiklik yapılabilmekte yahut kurallar kaldırılabilmektedir. Asli Kaynaklar, yeni
norm koyan; verginin konusunu, mükellefini veya oranını etkileyen, vergi idaresinin,
vergi mükelleflerinin ve vergi mahkemelerinin uymak zorunda olduğu kaynaklardır.
Vergi hukukunda asli kaynaklar; Anayasa, Kanunlar, Uluslararası Vergi Sözleşmeleri,
İçtihadı Birleştirme Kararları ve Kararnameler/Kanun Hükmünde Kararnamelerden
oluşmaktadır.
14 Diğer düzenleyici işlemler, yürütme organının düzenleyici işlemleri arasında yer almakta olup idare hukukunda
“adsız düzenleyici işlemler” olarak nitelendirilmektedir. Anayasa’da öngörülmüş olan yürütme organının düzenleyici
işlemleri, kanun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik ve genelgelerdir. Genelgeler, Anayasa’nın 144’üncü mad-
desi ile idarenin düzenleyici işlemleri arasında sayılmakta ancak söz konusu düzenlemede genelgelerin çıkarılma
esas ve usullerine dair herhangi bir açıklama yapılmamaktadır. Ancak, uygulamada yürütme organının bunların dışın-
da, “kararname”, “karar”, “tebliğ ”, “sirküler”, “genelge”, “ilke kararı ” “esaslar”, “yönerge”, “talimat”, “statü”, “genel
emir”, “tenbihname”, “genel tenbih”, “ilân”, “duyuru”, “plân”, “tarife” gibi değişik isimler taşıyan işlemler ile de genel,
soyut ve objektif hukuk kuralları koyduğu görülmektedir İdarenin düzenleyici işlemleri arasında sayılan tebliğ, genelge,
yönerge ve benzeri isimler altındaki düzenlemeleri, yönetmelik hükmündeki düzenlemeler olarak da kabul edilmekte-
dir (Kuluçlu,2008:6-7).
15 Söz konusu değişikliğin yürürlük tarihi, Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri sonucunda
Cumhurbaşkanının göreve başladığı tarih olan 09.07.2018 tarihidir.
TBB | 7