Page 39 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 39

Vergi Hukuku ve EmlakVergisi

           41.1.   Yasama  Yorumu:  Kanun  hükmünün  yasama  organı  tarafından  yorumlanmasıdır.
                  Yasama organı tarafından böyle bir yorumun yapılabilmesi için anayasada yetki veril-
                  mesi  gerekir.  Ancak  1924  Anayasası  yasama  yorumunu  kabul  etmişken,  1961  ile
                  1982 Anayasalarında yasama yorumu kabul edilmemiştir.

           41.2.   İdari Yorum: Vergi idaresinin vergi kanunlarının nasıl uygulanacağı konusunda yaptığı
                  yorumdur. Vergi uygulamasında bu çeşit yorum, her ne kadar vergi memurları tarafın-
                  dan yapılır ise de, vergi idaresinin tamamını ilgilendiren yorumlar Maliye Bakanlığı
                                                                                                19
                  tarafından genel tebliğler çıkarılmak suretiyle gerçekleştirilmektedir. İdari yorum yargı
                  organlarını bağlamaz. Ancak idarenin kendi yorumunun ortaya çıkmış halini oluşturan
                  idari işlemler, yargı denetimine tabi olabilecektir. Bu sebeple idare, yorumunda yargı
                  organlarını dikkate alarak titiz davranılmalıdır (Avder,2011).

           41.3.   Yargı  Yorumu:  Mahkemeler  tarafından  yapılan  yoruma  yargı  yorumu  denir.  Vergi
                  uygulamalarında bu çeşit yorum, vergi uyuşmazlıklarının çözümünde yargı organları
                  tarafından  yapılır.  Hiçbir  yorum  diğer  hâkimi  bağlamadığı  gibi  hâkimin  daha  önce
                  yapmış  olduğu  yorumlar dahi kendisini  bağlamaz.  Ancak  Danıştay’ın içtihadı  birleş-
                  tirme kararları için durum farklıdır. Bu tür kararlar bağlayıcılık vasfına sahiptir.  Yo-
                                                                                            20
                  rum çeşitlerinden en geçerli olan yorum çeşidi, yargı yorumudur.

           41.4.   Bilimsel Yorum: Bilim adamlarınca yapılan yorumlardır. Başta akademisyenler olmak
                  üzere uzmanlar tarafından yapılır. Yargısal yorum gibi bağlayıcı değildir. Ondan farkı,
                  kuramsal ve genel oluşudur. Bilimsel yorum; yasama, yürütme ve yargı organlarına,
                  yorum ve uygulamalarında ışık tutar. Bu tür yorumlar yargı kararları ile idari karar ve
                  işlemler üzerinde etkili olmaktadır.

                  1.7.  Normlar Hiyerarşisi ve Çelişkili Kanun Hükümlerinde Çözüm Yolu

           42.    Hukuk  kuralları  arasındaki  öncelik  sıralaması  “Normlar  Hiyerarşisi”  olarak
                  adlandırılmaktadır. Bu sıralamada her bir norm, kendinden sonra gelen hukuk nor-
                  muna kaynak teşkil etmektedir. Sıralamada, sonraki sırada yer alan normlar önceki
                  normlara  uygun  olmak  zorundadır.  Normlar  hiyerarşisi  kavramı  çerçevesinde  1982
                  Anayasa’sına bakıldığında; Anayasa, usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası
                  sözleşmeler,  kanunlar,  Cumhurbaşkanlığı  kararnamesi,  tüzükler ,  yönetmelikler  ve
                                                                               21
                  genelgeler şeklinde bir sıralama ortaya çıkmaktadır.

           43.    Normlar hiyerarşisinin en üstünde evrensel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunmakta ve
                  daha  sonra  gelen  kanunlar  yürürlüğünü  Anayasa’dan,  tüzükler  yürürlüğünü  kanun-
                  dan, yönetmelikler ise yürürlüğünü kanun ve tüzükten almaktadırlar. Bir normun ken-
                  disinden daha üst konumda bulunan ve dayanağını oluşturan bir norma aykırı veya

                  19  Maliye Bakanlığı, 09.07.2018 tarih ve 30473 (3. Mükerrer) Resmi Gazete’de yayımlanan Anayasada Yapılan Deği-
                  şikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkın-
                  da Kanun Hükmünde Kararname uyarınca “Hazine ve Maliye Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.
                  20  Danıştay Kanunu’nun 40/b-4’üncü maddesi uyarınca.
                  21  Açıkça yürülükten kaldırılmamış olanlar.

                                                                                      TBB | 11
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44