Page 39 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 39
Vergi Hukuku ve EmlakVergisi
41.1. Yasama Yorumu: Kanun hükmünün yasama organı tarafından yorumlanmasıdır.
Yasama organı tarafından böyle bir yorumun yapılabilmesi için anayasada yetki veril-
mesi gerekir. Ancak 1924 Anayasası yasama yorumunu kabul etmişken, 1961 ile
1982 Anayasalarında yasama yorumu kabul edilmemiştir.
41.2. İdari Yorum: Vergi idaresinin vergi kanunlarının nasıl uygulanacağı konusunda yaptığı
yorumdur. Vergi uygulamasında bu çeşit yorum, her ne kadar vergi memurları tarafın-
dan yapılır ise de, vergi idaresinin tamamını ilgilendiren yorumlar Maliye Bakanlığı
19
tarafından genel tebliğler çıkarılmak suretiyle gerçekleştirilmektedir. İdari yorum yargı
organlarını bağlamaz. Ancak idarenin kendi yorumunun ortaya çıkmış halini oluşturan
idari işlemler, yargı denetimine tabi olabilecektir. Bu sebeple idare, yorumunda yargı
organlarını dikkate alarak titiz davranılmalıdır (Avder,2011).
41.3. Yargı Yorumu: Mahkemeler tarafından yapılan yoruma yargı yorumu denir. Vergi
uygulamalarında bu çeşit yorum, vergi uyuşmazlıklarının çözümünde yargı organları
tarafından yapılır. Hiçbir yorum diğer hâkimi bağlamadığı gibi hâkimin daha önce
yapmış olduğu yorumlar dahi kendisini bağlamaz. Ancak Danıştay’ın içtihadı birleş-
tirme kararları için durum farklıdır. Bu tür kararlar bağlayıcılık vasfına sahiptir. Yo-
20
rum çeşitlerinden en geçerli olan yorum çeşidi, yargı yorumudur.
41.4. Bilimsel Yorum: Bilim adamlarınca yapılan yorumlardır. Başta akademisyenler olmak
üzere uzmanlar tarafından yapılır. Yargısal yorum gibi bağlayıcı değildir. Ondan farkı,
kuramsal ve genel oluşudur. Bilimsel yorum; yasama, yürütme ve yargı organlarına,
yorum ve uygulamalarında ışık tutar. Bu tür yorumlar yargı kararları ile idari karar ve
işlemler üzerinde etkili olmaktadır.
1.7. Normlar Hiyerarşisi ve Çelişkili Kanun Hükümlerinde Çözüm Yolu
42. Hukuk kuralları arasındaki öncelik sıralaması “Normlar Hiyerarşisi” olarak
adlandırılmaktadır. Bu sıralamada her bir norm, kendinden sonra gelen hukuk nor-
muna kaynak teşkil etmektedir. Sıralamada, sonraki sırada yer alan normlar önceki
normlara uygun olmak zorundadır. Normlar hiyerarşisi kavramı çerçevesinde 1982
Anayasa’sına bakıldığında; Anayasa, usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası
sözleşmeler, kanunlar, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, tüzükler , yönetmelikler ve
21
genelgeler şeklinde bir sıralama ortaya çıkmaktadır.
43. Normlar hiyerarşisinin en üstünde evrensel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulunmakta ve
daha sonra gelen kanunlar yürürlüğünü Anayasa’dan, tüzükler yürürlüğünü kanun-
dan, yönetmelikler ise yürürlüğünü kanun ve tüzükten almaktadırlar. Bir normun ken-
disinden daha üst konumda bulunan ve dayanağını oluşturan bir norma aykırı veya
19 Maliye Bakanlığı, 09.07.2018 tarih ve 30473 (3. Mükerrer) Resmi Gazete’de yayımlanan Anayasada Yapılan Deği-
şikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkın-
da Kanun Hükmünde Kararname uyarınca “Hazine ve Maliye Bakanlığı” olarak değiştirilmiştir.
20 Danıştay Kanunu’nun 40/b-4’üncü maddesi uyarınca.
21 Açıkça yürülükten kaldırılmamış olanlar.
TBB | 11