Page 378 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 378
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
1164. Bir taşınmazın, kültür ve tabiat varlığı olması nedeniyle emlak vergisi muafiyetinden
yararlanma süresi, söz konusu taşınmazın bakım ve onarımının, bu konuya ilişkin
emir ve talimatlara uygun olarak yerine getirildiği sürece devam edecektir. Kanun’un
11’inci maddesinde maliklerin, bu kanun uyarınca bakım ve onarım görevlerini Kültür
ve Turizm Bakanlığı’nın vereceği emir ve talimata uygun olarak yerine getirdikleri
sürece, bu kanunun maliklerine tanıdığı hak ve muafiyetlerden yararlanacakları ön-
görülmüş olduğundan bu hususla ilgili muafiyet uygulaması bakımından bazı açıkla-
malar yapmakta fayda vardır.
1164.1. Uygulamada bu muafiyetin uygulanması bakımından malik tarafından Kültür ve
Tabiat Koruma Kurulu’ndan taşınmazın korunması gerekli kültür varlığı olduğu yö-
nünde yazı alınarak ilgili belediyeye başvurulmakta ve buna istinaden muafiyet uygu-
lanmaktadır. Ancak Kanun’un 21’inci maddesi ile “Tapu kütüğüne ‘korunması gerekli
taşınmaz kültür varlığıdır’ kaydı konulmuş olan ve I’inci ve II’nci grup olarak gruplandı-
rılmış bulunan taşınmaz kültür varlıkları” olan parsellerin vergiden muaf olduğunun
öngörüldüğünü unutmamak gereklidir. Bu nedenle Koruma Kurulu’ndan alınan yazı-
nın muafiyet uygulanması için yeterli olmadığını, bu muafiyetin uygulanması için tapu-
emlak vergisi muafiyetinin uygulanmadığı … üzerine kesin yapılaşma yasağı getirilmeyen II nci derece doğal sit alan-
larında bulunan taşınmazların emlak vergisine tabi tutulması gerekmektedir. Bu itibarla, II nci derece doğal sit ala-
nında bulunan ve kesin yapılaşma yasağı getirilmeyen taşınmazlarınız için … emlak vergisi muafiyetinin uygulanma-
ması kanun hükümlerine uygun bulunmaktadır.
İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı’nın 07.08.2012 tarih ve B.07.1.GİB.4.34.18.01-175.01[19-2012/6-1.6-4004]-
2469 sayılı özelgesi: Bu itibarla, III üncü derece sit alanında bulunan arsanın 2863 sayılı Kanunun 21 inci maddesine
istinaden emlak vergisinden muaf tutulmasına imkan bulunmamakla birlikte, arsanın tasarrufunun, İSKİ Genel Mü-
dürlüğü tarafından kanunların verdiği yetkiye dayanılarak yasak edildiğini gösterir belgenin ilgili belediyeye ibrazı
halinde 1319 sayılı Kanunun 19 uncu maddesi hükmü gereğince yasaklama sürdüğü müddetçe emlak vergisi alın-
mayacaktır. Ayrıca, söz konusu arsa için 2960 sayılı Kanun hükümlerine göre yapı hakkı verilmemekte ve ticari geliri
de bulunmamakta ise, arsa bu Kanunun 17 nci maddesine istinaden emlak vergisinden muaf tutulacaktır.
Danıştay 9. Dairesi’nin 28.12.2015 tarih ve E:2015/2291, K:2015/18681 sayılı kararı: 2863 sayılı Kanunu'nun 17.
maddesine göre doğal sit alanı ilan edilen bölgelerde her ölçekteki plan uygulaması durmakta olup koruma amaçlı
imar planın yapılmamış olması durumunda, ortaya hukuki belirsizlik çıkmaktadır. Bu durumda vergisi ihtilaf konusu
olan arsanın imar planı bulunmadığından mevcut imar durumu nedeniyle davacı tarafından tasarruf edilemediği
görülmektedir. Bu gibi durumlarda bir alanın doğal sit alanı olarak ilan edilmesi nedeniyle imar planı uygulaması
durdurulan alan için koruma amaçlı imar planlarının yapılmaması durumunda inşaat izni verilmediğinden koruma
amaçlı imar planları yapılıncaya kadar söz konusu taşınmazlardan tam olarak tasarruf edilemediği gerekçesiyle doğal
sit alanında kalan taşınmazların 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun 30. maddesi uyarınca kısıtlı olduğunun kabulü
gerekmektedir. ...Bu durumda davacının hissedar olduğu 3. derece doğal sit alanında kalan taşınmazın yer aldığı
bölgenin 1/5000 ve 1/1000 ölçekli koruma amaçlı nazım ve uygulama imar planlarının 6/8/2013 tarihinde kesin-
leştiği görülmekte olup taşınmazın bulunduğu bölgenin 3. derece doğal sit alanı ilan edildiği tarih olan
17/12/2002'den uygulama imar planının kesinleştiği 6/8/2013 tarihine kadar taşınmaz üzerinde kesin yapılaşma
yasağı bulunmadığı ve bu nedenle 2863 sayılı Kanun'un 21. maddesi uyarınca emlak vergisi muafiyetinden yararla-
namayacağı anlaşıldığından, taşınmazın üzerinde kesin yapılaşma yasağı olduğundan bahisle davanın kabulüne
karar veren vergi mahkemesi kararında hukuka uyarlık bulunmamaktadır. ...Ancak koruma amaçlı imar planının
kesinleştiği tarihe kadar geçen dönem için taşınmazdan tam olarak tasarruf edilemediği görüldüğünden taşınmazın
1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun 30. maddesi uyarınca kısıtlı olduğunun kabulü gerekmekte olup vergi mahke-
mesince, yeniden verilecek kararda bu hususun da değerlendirilmesi gerekmektedir.
Dairenin; E:2015/2321, K:2015/18682, E:2015/2368 K:2015/18680, E:2015/2369 K:2015/18683,
E:2015/2370 K:2015/18684, E:2015/2372 K:2015/18685 sayılı kararlar da aynı yöndedir.
Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu’nun 15.02.2012 tarih ve E:2009/655, K:2012/55 sayılı kararı: … ikinci derece
doğal sit alanı olarak belirlenmesi nedeniyle imar planı uygulaması durdurulan alan için koruma amaçlı imar planları
yapılmaması nedeniyle bu alanda bulunan taşınmazın tasarrufunun kısıtlandığının kabulü gerektiğinden, kısıtlılık hali
gözetilmeksizin yapılan vergilendirmeye karşı açılan davanın reddine ilişkin ısrar kararı hukuka uygun görülmemiştir.
350 | TBB