Page 385 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 385
Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık
2.3.1.3. İmar Programına Alınan Kamulaştırma Yapılacak Alanların Emlak Vergisi
Ödemesinin Durdurulması
1177. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 704 13’üncü maddesine göre; İmar planlarında umumi
hizmetlere ayrılan yerlerin emlak vergisi ödemesi durdurulacaktır. Mezkûr maddenin
2’nci fıkrasında; imar programına alınan alanlarda kamulaştırma yapılıncaya kadar
emlak vergisi ödenmesi durdurulacağı, kamulaştırmanın yapılması halinde, durdur-
ma tarihi ile kamulaştırma tarihi arasında tahakkuk edecek olan emlak vergisinin,
kamulaştırmayı yapan idare tarafından ödeneceği, bu yerlerin kamulaştırma yapıl-
madan önce plan değişikliği ile kamulaştırmayı gerektirmeyen bir maksada ayrılması
halinde ise durdurma tarihinden itibaren geçen sürenin emlak vergisinin mal sahibi
tarafından ödeneceği hüküm altına alınmıştır. 705
1178. Taşınmazın imar programına alınması, İmar Kanunu’nun 10’uncu maddesinde yer
almaktadır. Bu maddeye göre; belediyelerin imar planlarının yürürlüğe girmesinden
en geç 3 ay içinde, bu planı tatbik etmek üzere 5 yıllık imar programlarını hazırlama-
ları gerekmektedir. Taşınmazların imar programına alınması ile emlak vergisi ödemesi
durmaktadır. 706
1179. İmar Kanunu’nun 13’üncü maddesine göre tespit edilen emlak vergisi, kamulaştırma
yapan idare tarafından ödenecektir. Bunun için kamulaştırma işlemlerinin tamamla-
narak taşınmazın mülkiyetinin idareye geçmesi gerekmektedir. Dolayısıyla, taşınma-
zın mülkiyetinin idareye geçme anının tespiti emlak vergisi bakımından önem taşı-
maktadır.
1180. İmar Kanunu’nda yer alan bu hüküm doğrultusunda konu incelendiğinde, İmar
programına alınan alanlarda kamulaştırma yapılıncaya kadar emlak vergisinde muaf
tutulduğu görülmektedir. Burada öngörülen muafiyet ile taşınmaz malikinin emlak
vergisi mükellefiyeti kaldırılmaktadır.
1181. İmar planı dışında bulunan taşınmazlar için “imar planı ile kamu hizmeti için ayrılma”
durumu söz konusu olamayacağı için bu taşınmazlar hakkında kısıtlılık hükümleri
uygulanabilirse de emlak vergisinin ödenmesinin durdurulmasına ilişkin İmar Kanu-
nu’nun 13’üncü maddesi hükümlerinin uygulanması mümkün değildir.
704 03.05.1985 tarihli bu kanun, 09.05.1985 tarih ve 18749 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir;
Anayasa Mahkemesi’nin 29.12.1999 tarih ve E:1999/33, K:1999/51 sayılı kararı ile birinci fıkra iptal edilmiştir.
705 Anayasa Mahkemesi tarafından, Konya İdare Mahkemesi’nin başvurusu üzerine verilen 21.06.1989 tarihli ve
E:1988/34, K:1989/26 sayılı karar ile İmar Kanunu’nun 13’üncü maddesinin ikinci fıkrasının Anayasaya aykırı olma-
dığına karar verilmiştir. Anayasa Mahkemesi’ne göre: Dava konusu hükümle getirilen kısıtlama ileride bir fayda sağ-
lamayacak yatırımları önlediği, kişi ve toplum yararına düzenlemeyi ve yapılaşmayı sağlayacağı için hukuk devleti
ilkelerine uygundur. Kazanılmış hakları ortadan kaldırmayan, yargı denetimine engel olmayan, herkes için geçerli
genel kurallar getiren bu düzenleme hukukun genel ilkelerine de ters düşmemektedir. Toplum yararını öngören
düzenleme, bu niteliğiyle sosyal devlet ilkesine de uygundur.
706 Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu’nun 26.05.1995 tarih ve E.1994/307, K:1995/155 sayılı kararında: İmar
planı değişikliği ile genel hizmetlere ayrılan alan içinde kalan ve imar programı kesinleşen taşınmaz maliklerinden
emlak vergisi tahsilâtının imar programının kesinleştiği tarihte durdurulması gerekeceği, ifade edilerek bu husus
vurgulanmıştır. Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu’nun 09.06.1995 tarih ve E.1994/309, K:1995/225 sayılı kararı
da aynı yöndedir.
TBB | 357