Page 386 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 386

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           1182.  Ayrıca, bu tür imar planı dışında yer alan taşınmazların, imar programları kapsamına
                  alınması  da  mümkün  olmayacağından,  bu  taşınmazların  emlak  vergisi  ödemesinin
                  durdurulması  ve  kamulaştırmanın  yapılması  halinde  geçmişe  yönelik  olarak  emlak
                  vergisinin kamulaştırmayı yapan idare tarafından ödenmesi söz konusu değildir (Şim-
                  şek, 2008).

           1183.  Maddede  yer  alan,  kamulaştırmanın  yapılması  halinde  durdurma  tarihi  ile
                  kamulaştırma tarihi arasında tahakkuk edecek olan emlak vergisinin kamulaştırmayı
                  yapan  idare  tarafından  ödeneceğine  ilişkin  hükmü  dikkate  alındığında,  muafiyetin
                  esasında taşınmazını bizzat kendisi için değil de, taşınmaz maliki için öngörülmüş bir
                  uygulama olduğu; taşınmazın değil de taşınmaz malikinin emlak vergisi mükellefiye-
                  tinden muaf tutulduğu anlaşılacaktır. Zira, kamulaştırma yapılması halinde ertelenmiş
                  bulunan  emlak  vergisi  kamulaştırmayı  yapan  idareden  tahsil  edilebilecektir.  Netice
                  itibariyle buradaki muafiyet uygulaması emlak vergisinin kamulaştırma şartı gerçekle-
                  şene kadar durdurulması ve tamamının ertelenmesi şeklinde bir muafiyet olup kamu-
                  laştırmanın  gerçekleşmesi  ile  geçmişe  dönük  olarak  mükellefiyet  tesisi  ve  ödeme
                  yükümlüsünün değişmesi söz konusu olmaktadır.

           1184.  Bu  tür  yerlerin  kamulaştırma  yapılmadan  önce  plan  değişikliği  ile  kamulaştırmayı
                  gerektirmeyen bir maksada ayrılması halinde ise durdurma tarihinden itibaren geçen
                  sürenin emlak vergisinin mülkiyet sahibi tarafından ödeneceği açıktır. Zira bu durum-
                  da muafiyeti gerektiren taşınmaz üzerindeki tasarrufun kısıtlanmış olması hali malik
                  lehine ortadan kalkmaktadır.

           1185.  Danıştay  tarafından;  imar  planına  alınmakla  birlikte  henüz  imar  programına
                  alınmayan  taşınmaz  için  planda  olduğu döneme  ilişkin  olmak  üzere ödenen  emlak
                  vergisinin  iadesine  yönelik  düzeltme  ve  şikâyet  başvurusuna  karşı  açılan  davanın,
                  taşınmazların henüz imar programına alınan yerlerden olmadığı gerekçesiyle reddine
                  ilişkin Vergi Mahkemesi kararı, “imar planına alınan ve yasa uyarınca plana alındığı
                  tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde imar programına alınması gereken taşınma-
                  zın, süresinde imar programına alınmamış olması emlak vergisi ödemesinin durması-
                  na engel teşkil etmeyeceğinden ve tahsil edilen dava konusu emlak vergilerinin, Vergi
                  Usul  Kanununun  118’inci  ve  devamı  maddelerinde  hükme  bağlanan  vergi  hataları
                  kapsamı içinde değerlendirilmek suretiyle bir karar verilmesi” gerekçesi ile bozulmuş-
                  tur. 707
           1185.1.  Bu  karar  göz  önünde  tutulduğunda  imar  planından  sonra  3  ay  içerisinde  imar
                  programına  alınmama  durumunda  vergi  ödemesinin  kendiliğinden  durmadığı  görül-
                  mektedir. Bu kapsamda idaremin 3 ay içerisinde imar programına alıp almama zorun-
                  luluğu ayrı bir sorun olmaktadır. Ancak yine de şunu belirtmek gerekir ki; emlak vergi-
                  sinin ödenmesinin durdurulması için imar programına alınması şarttır. İmar progra-
                  mına alınma 3 aylık sürede veya bu süre geçirildikten sonra yapılabilir.

                  707  Danıştay 9. Dairesi’nin 17.09.2007 tarih ve E:2007/1783, K:2007/2143 sayılı kararı.

                  358 | TBB
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391