Page 386 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 386
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
1182. Ayrıca, bu tür imar planı dışında yer alan taşınmazların, imar programları kapsamına
alınması da mümkün olmayacağından, bu taşınmazların emlak vergisi ödemesinin
durdurulması ve kamulaştırmanın yapılması halinde geçmişe yönelik olarak emlak
vergisinin kamulaştırmayı yapan idare tarafından ödenmesi söz konusu değildir (Şim-
şek, 2008).
1183. Maddede yer alan, kamulaştırmanın yapılması halinde durdurma tarihi ile
kamulaştırma tarihi arasında tahakkuk edecek olan emlak vergisinin kamulaştırmayı
yapan idare tarafından ödeneceğine ilişkin hükmü dikkate alındığında, muafiyetin
esasında taşınmazını bizzat kendisi için değil de, taşınmaz maliki için öngörülmüş bir
uygulama olduğu; taşınmazın değil de taşınmaz malikinin emlak vergisi mükellefiye-
tinden muaf tutulduğu anlaşılacaktır. Zira, kamulaştırma yapılması halinde ertelenmiş
bulunan emlak vergisi kamulaştırmayı yapan idareden tahsil edilebilecektir. Netice
itibariyle buradaki muafiyet uygulaması emlak vergisinin kamulaştırma şartı gerçekle-
şene kadar durdurulması ve tamamının ertelenmesi şeklinde bir muafiyet olup kamu-
laştırmanın gerçekleşmesi ile geçmişe dönük olarak mükellefiyet tesisi ve ödeme
yükümlüsünün değişmesi söz konusu olmaktadır.
1184. Bu tür yerlerin kamulaştırma yapılmadan önce plan değişikliği ile kamulaştırmayı
gerektirmeyen bir maksada ayrılması halinde ise durdurma tarihinden itibaren geçen
sürenin emlak vergisinin mülkiyet sahibi tarafından ödeneceği açıktır. Zira bu durum-
da muafiyeti gerektiren taşınmaz üzerindeki tasarrufun kısıtlanmış olması hali malik
lehine ortadan kalkmaktadır.
1185. Danıştay tarafından; imar planına alınmakla birlikte henüz imar programına
alınmayan taşınmaz için planda olduğu döneme ilişkin olmak üzere ödenen emlak
vergisinin iadesine yönelik düzeltme ve şikâyet başvurusuna karşı açılan davanın,
taşınmazların henüz imar programına alınan yerlerden olmadığı gerekçesiyle reddine
ilişkin Vergi Mahkemesi kararı, “imar planına alınan ve yasa uyarınca plana alındığı
tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde imar programına alınması gereken taşınma-
zın, süresinde imar programına alınmamış olması emlak vergisi ödemesinin durması-
na engel teşkil etmeyeceğinden ve tahsil edilen dava konusu emlak vergilerinin, Vergi
Usul Kanununun 118’inci ve devamı maddelerinde hükme bağlanan vergi hataları
kapsamı içinde değerlendirilmek suretiyle bir karar verilmesi” gerekçesi ile bozulmuş-
tur. 707
1185.1. Bu karar göz önünde tutulduğunda imar planından sonra 3 ay içerisinde imar
programına alınmama durumunda vergi ödemesinin kendiliğinden durmadığı görül-
mektedir. Bu kapsamda idaremin 3 ay içerisinde imar programına alıp almama zorun-
luluğu ayrı bir sorun olmaktadır. Ancak yine de şunu belirtmek gerekir ki; emlak vergi-
sinin ödenmesinin durdurulması için imar programına alınması şarttır. İmar progra-
mına alınma 3 aylık sürede veya bu süre geçirildikten sonra yapılabilir.
707 Danıştay 9. Dairesi’nin 17.09.2007 tarih ve E:2007/1783, K:2007/2143 sayılı kararı.
358 | TBB