Page 409 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 409
Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık
lüğe girdiğinden, Sosyal Sigortalar Kurumu’na ait bina ve arazinin emlak vergisinden
muaf tutulması gerektiği” hükmünü içermektedir. 771
1244.2. İçtihadı Birleştirme Kararında, muafiyet hükmünün 26.7.1983 günlü değişiklik ile
eklendiği dikkate alınarak, 1319 sayılı Kanun karşısında bu tarih esas alınarak karar
verilmiştir.
1245. Gerek 4792 sayılı Kanun’da, gerek 5502 sayılı Kanun’da yer alan hükümlere ve
gerekse Danıştay İçtihadı Birleştirme Kararı’na göre; Sosyal Güvenlik Kurumu’na ait
taşınmazlar (bina, arsa ve araziler) yalnızca kuruma ait olmaları şartı gözetilerek em-
lak vergisinden (bina ve arazi vergisinden) muaftırlar. 772 Bu arada, Sosyal Güvenlik
Kurumu, 5018 sayılı Kanun’un eki, (IV) Sayılı Cetvel’de, Sosyal Güvenlik Kurumları
listesinde yer alması nedeniyle, Emlak Vergisi Kanunu’nun 4 ve 14’üncü maddeleri-
nin (a) fıkralarında belirtilen genel ve özel bütçeli idareler kapsamında olmadığını da
belirtmek gerekir.
1246. Söz konusu hükümler gereğince, Kurumun kullandığı ancak başka kişilere ait olan
taşınmazlar emlak vergisi mükellefi olacak ve muafiyet kapsamından yararlanamaya-
caktır; bu durumda malik kimse mükellef de o olacaktır. Fakat kuruma ait olup da
diğer gerçek veya tüzel kişiler tarafından kullanılan taşınmazlar ise muaflık hükümle-
rine tabi olacaklardır. Ayrıca başkasına ait arsa üzerinde kurumun üst hakkı yolu ile
inşa etmiş olduğu binalar da vergiden muaf olacak ancak arsa sahibi tarafından ar-
sanın vergisi ödenecektir. Aynı şekilde kurumun arsası üzerinde başkasına ait bina
bulunması durumunda da bina vergisini bina maliki ödeyecektir; arsaya ise muafiyet
uygulanacaktır.
771 Danıştay İçtihadı Birleştirme Genel Kurulu’nun 11.2.1988 tarih ve E:1987/3, K:1988/1 sayılı kararı.
772 Danıştay 9. Dairesi’nin 30.1.2009 tarih ve E:2007/3695 K:2009/329 sayılı kararı: 5502 sayılı Sosyal Güvenlik
Kurumu Kanununun 35. maddesinde, kurumun her çeşit menkul ve gayrimenkul mallarının, devlet malı hükmünde
olduğu belirtilmiş olduğundan ve 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununun 4. maddesinin (a) bendindeki muafiyet hük-
mü dikkate alındığında, kuruma ait gayrimenkullerin emlak vergisinden muaf olduğu sonucuna varıldığı, öte yandan
5502 sayılı Kanunun 35 ve 36. maddelerinin, 1319 sayılı Kanunun 4/a ve 22. maddeleri karşısında sonraki kanun
hükmü niteliği taşıması karşısında, davacı kurumun ihtilaf konusu gayrimenkulünü muafiyet kapsamında görerek
davayı kabul eden kararın onanmasına ilişkindir. 5.5.2009 tarih ve E:2007/4873 K:2009/1951, 28.5.2009 tarih ve
E:2007/5635 K:2009/2289 sayılı karar da aynı yöndedir.
Danıştay 9. Dairesi’nin 15.4.2010 tarih ve E:2008/3453 K:2010/1882 sayılı kararı: Dava dosyasının incelenmesin-
den, davacıya ait taşınmaz nedeniyle 2007 yılı için emlak vergisi ve katkı payı tahakkuk ettirildiği anlaşılmakta olup,
1319 sayılı Kanunun 4. maddesinde Devlete ait binaların emlak vergisinden muaf olduğu belirtilmiş ve 5502 sayılı
Sosyal Güvenlik Kurumu Kanununda da kurumun mallarının, devlet mallarının sahip olduğu haklardan yararlanacağı
öngörülmüştür. ...Vergi muafiyetinin bir hak olduğu tartışmasız olduğundan 5502 sayılı Kanunun 35. maddesinde
kurumun malları için öngörülen devlet malları hak ve rüçhanlığının, kurumun sahibi oldukları taşınmazlar için emlak
vergisi muafiyetini de kapsadığının kabulü gerekmektedir. ...Bu durumda davacı kurumun dava konusu vergiden
muaf tutulması gerekirken, adına emlak vergisi ve kültür ve tabiat varlıkları katkı payı tahakkuku yapılmasında yasal
isabet görülmemiştir.
Dairenin; 2.3.2010 tarih ve E:2008/4144 K:2010/1017, 15.11.2011 tarih ve E:2008/8776 K:2011/7684 sayılı
kararları da aynı yöndedir.
TBB | 381