Page 438 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 438

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           1304.1.  Brüt  alan  ölçüsünün  esas  alınmış  nedeniyle,  net  alanın  dikkate  alınmasının  hatalı
                  olacağı açık olmakla birlikte, toplam inşaat alanın da esas alınmasının doğru olmadı-
                  ğı; İndirimli (sıfır oranlı) bina vergisi uygulamasında, kanuni düzenlemenin lafzi ifade-
                  sine göre, 200m ’lik alan sınırı belirlenirken, meskenin “toplam inşaat alanı”nın değil,
                                 2
                  kanunilik ilkesi gereğince metraj cetvelinde tespit edilmiş olan meskenin “brüt ala-
                  nın” dikkate alınması gerektiği belirtilmektedir.

           1304.2.  Vergi Dairesinin Özelgelerinde bu hususa ilişkin bir açıklama yer almamakla birlikte,
                  Kamu Denetçiliği Kurumu’nun tavsiye kararları; “Kanun hükmünde ve Bakanlar Kuru-
                  lu Kararında indirimli (sıfır oranlı) bina vergisi uygulamasına ilişkin getirilen şartlardan
                  birinin  meskenin  brüt  200  m2’yi  geçmemesi  olduğu,  kanun  hükmünün  lafzi  yoru-
                  mundan hükümde geçen brüt kelimesinden; meskenin kesinti yapılmadan hesapla-
                  nan alanının ifade edildiği, yani meskenin dış duvarları da dahil edilerek hesaplana-
                  cak olan brüt alanının 200 m²’yi geçmemesi gerektiğinin anlaşıldığı; verginin kanuni-
                  liği ilkesinin; bir verginin ne üzerinden, ne kadar, ne zaman ve nasıl alınacağının ka-
                  nunla  belirlenmesi  gerektiği  anlamını  taşıdığı,  bu  ilkenin  güttüğü  amacın  Anayasa
                  Mahkemesinin  14/05/2011  tarih  ve  27934  sayılı  Resmi  Gazetede  yayımlanan
                  E:2009/42;  K:2011/26  sayılı  kararında 870   da  ifade  edildiği  üzere  keyfi,  takdiri  ve
                  sınırsız  ölçülere  dayalı  uygulamaların  önüne  geçmek  olduğu;  İndirimli  bina  vergisi
                  uygulamasında  Belediye  tarafından  meskenin  “toplam  inşaat  alanı”  olan  255,46
                  m2’nin dikkate alınması gerektiği öne sürülmekte ise de kanunda böyle bir düzenle-
                  menin olmadığı, kanunilik ilkesi gereğince metraj cetvelinde tespit edilmiş olan mes-
                  kenin “brüt alanın dikkate alınması gerektiği”, brüt alan dikkate alındığında başvuru-
                  cunun meskenin kanun hükmünde öngörülen 200 m2’nin altında kaldığı, dolayısıyla,
                  mükellefin indirimli (sıfır oranlı) bina vergisinden yararlandırılmasına ve önceki yıllar
                  için tahsil edilmiş olan vergi tutarının başvurucuya iade edilmesi yönünde işlem tesis
                  edilmesi” yönündedir. 871


                  lerin arsa hissesine göre bulunacak payları oranında bağımsız bölümlerle birlikte değerleme konusu yapılarak vergi
                  değerinin hesaplanması gerekmektedir. … Konu ile ilgili olarak ... Belediye Başkanlığından alınan ... tarihli ve ... sayılı
                  yazıda, dairenize ilişkin olarak 173 m2 brüt bina metrekaresine ilgili sitenin toplam kapalı otoparkından arsa hisseni-
                  ze  göre  86  m2 kapalı  otopark  alanının  hesaplandığı  ve  binanın  dıştan  dışa  yüzölçümünün  259  m2 olarak  tespit
                  edildiği  belirtilmiştir.  … maliki olduğunuz  bağımsız gayrimenkulün (site  dahilinde mesken mahiyetindeki)  yer  aldığı
                  binanın ortak alanlarından gelen paylar ile birlikte dıştan dışa yüzölçümü toplamının brüt 200 m²'nin üzerinde olması
                  nedeniyle anılan uygulamadan yararlanabilmeniz mümkün bulunmamaktadır.” ...Görüşü yer almaktadır.
                  870   Ankara  2.  Vergi  Mahkemesinin;  2464  sayılı  Belediye  Gelirleri  Kanununun  97’nci  maddesinin  birinci  fıkrasının
                  birinci cümlesinde yer alan; “Belediyeler bu Kanunda harç veya katılma payı konusu yapılmayan ve ilgililerin isteğine
                  bağlı  olarak  ifa  edecekleri  her  türlü  hizmet  için  belediye  meclislerince  düzenlenecek  tarifelere  göre  ücret  almaya
                  yetkilidir…” hükmünün Anayasanın 73’üncü maddesine aykırılığını ileri sürerek itiraz yoluyla yaptığı başvuruya istina-
                  den  verilmiş  olan  Anayasa  Mahkemesinin  14/05/2011  tarih  ve  27934  sayılı  Resmi  Gazetede  yayımlanan
                  E:2009/42; K:2011/26 sayılı kararında; “Verginin kanuniliği ilkesi, takdire dayalı keyfi uygulamaları önleyecek sınır-
                  lamaların yasada yer almasını gerektirmekte ve vergi yükümlülüğüne ilişkin düzenlemelerin konulması, değiştirilmesi
                  veya kaldırılmasının yasa ile yapılmasını zorunlu kılmaktadır. Buna göre vergide, yükümlü, matrah, oran, tarh, tahak-
                  kuk, tahsil, uygulanacak yaptırımlar ve zamanaşımı gibi konuların yasayla düzenlenmesi zorunludur.” ifadelerine yer
                  verilmiştir.
                  871  Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık)’ın, 20.07.2016 tarih 2016/111 Başvuru No.lu tavsiye kararı.
                  Ayrıca, Kamu Denetçiliği Kurumu’nun, 29/09/2016 tarih ve 2016/1375 Şikayet No.lu tavsiye kararında da; “Emlak
                  Vergisi  Kanununun  8  inci  maddesinde  “… brüt  200  m²  yi  geçmeyen tek meskeni  olması…”  ibaresine  yer  verilmiş
                  olması dolayısıyla emlak vergisi muafiyetine ilişkin olarak konutun metrekare hesaplamasında, brüt alanın dikkate
                  410 | TBB
   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443