Page 439 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 439

Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık

                  4.1.1.6.    Muayyen Zamanlarda Değil Sürekli Kullanılan Bir Mesken Olmalıdır.
           1305.  İndirim uygulanacak olan  mesken,  belirli zamanlarda dinlenme  (yazlık, yayla  evi  ve
                  benzeri gibi) amacıyla değil, sürekli olarak kullanılmalıdır. Çünkü, muayyen zamanlar-
                  da dinlenme amacıyla kullanılan meskenler için söz konusu indirimli vergi oranının
                  uygulanması mümkün değildir. 872  Bir mükellefin sürekli oturduğu yazlığı, artık muay-
                  yen zamanlarda değil de sürekli olarak kullanılan bir mesken olacağı için, diğer şart-
                  ların da bulunması halinde, indirimli (sıfır) bina vergisi oranına tabi olacaktır.
           1306.  Bu  konuya  ilişkin  bir  özelgede,  “her  ikisi  de  emekli  olup,  kocanın  üzerine  kışlık
                  mesken, eşinin üzerine yazlık mesken kayıtlı olan karı kocadan, sadece kocanın üze-
                  rine kayıtlı kışlık mesken için indirimli (sıfır) bina vergisi uygulaması yapılarak emlak
                  vergisi ödenmeyeceği; ancak eşi üzerine kayıtlı yazlık ev içinse vergi mükellefiyetinin
                  oluşarak emlak vergisi ödeneceği” 873  görüşü yer almaktadır.

                  4.1.1.7.    Meskende Bizzat Oturulması Şart Değildir

           1307.  İndirimli vergi oranının uygulanması için meskende bizzat oturulması şart değildir. Bu
                  nedenle söz konusu kişilerden, sahip olduğu alanı 200 m ’yi geçmeyen tek meskenini
                                                                       2
                  boş  tutan  veya  bedelsiz  olarak  başka  birinin  kullanımına  bırakarak  kendilerine  ait
                  olmayan başka bir konutta oturanlar diğer şartları haiz olmaları kaydıyla indirimli vergi
                  oranından yararlanabileceklerdir. 874


                  alınacağının Kanunun açık ifadesi olduğu; Uygulamada “brüt alan” ibaresinin nasıl anlaşılması ve miktarının nasıl
                  hesaplanması gerektiği konusunda yaşanan tereddütlerin 6 ve 14 Seri Nolu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğlerin-
                  de açıklandığı; somut olayda, bina metrekare cetvelinde, konutun brüt alanı 160.48 m2 ; toplam inşaat alanı 213.61
                  m2 ; net faydalı alanı ise 132.70 m2 olarak göründüğü, İdare tarafından bina metrekare cetvelinde “toplam inşaat
                  alanı” olarak görünen 213.61 m2’nin dikkate alındığı, … Ancak, Toplam inşaat alanı kavramının, iskanı mümkün olan
                  bodrum katlar ve çatı araları dahil asma kat, çekme kat ve diğer bütün katların alanlar toplamını ifade edecek şekilde
                  kullanıldığı, dolayısıyla toplam inşaat alanı ile brüt alan kavramlarının örtüşmediği, bu kavramların birbirinden farklı
                  olduğu; Kanunda “brüt” ibaresinin kullanıldığı, Toplam inşaat alanı ibaresi ise Kanunda yer almadığı gibi alt düzenle-
                  yici işlemlerde de yer almadığı; Verginin kanuniliği ilkesi güttüğü amacın Anayasa Mahkemesi kararlarında da ifade
                  edildiği  üzere  keyfi,  takdiri  ve  sınırsız  ölçülere  dayalı  uygulamaların  önüne  geçmek  olduğu;  indirimli  emlak  vergisi
                  uygulamasında Belediye tarafından meskenin toplam inşaat alanının dikkate alınması gerektiği öne sürülmekte ise
                  de kanunda böyle bir düzenlemenin olmadığı, kanunilik ilkesi gereğince metraj cetvelinde tespit edilmiş olan meske-
                  nin brüt alanın dikkate alınması gerektiği, … Ayrıca, Kanunun emlak vergisinin indirimli uygulanacağını düzenleyen
                  maddesinde meskenden bahsedilmiş olup; mesken (konut), insanların içinde yaşadıkları ev, apartman vb. yer olarak
                  tanımlandığı, Genel Tebliğlerde brüt alanın hesaplanmasına ilişkin yapılan açıklamaların, emlak vergisine esas alanın
                  yüzölçümünün (diğer bir ifade ile verginin matrahının) hesaplanması için yapıldığı, Bu çerçevede kanun koyucu tara-
                  fından,  vergi  muafiyeti  düzenlemesinde  tercih  edilen”  mesken  (konut)”  kavramına  karşı,  idare  tarafından  toplam
                  inşaat alanı miktarının esas alınması, muafiyetin şartları için kullanılan kavramlar çerçevesinde, Kanunun lafzi yoru-
                  muna uygun düşmediği gibi ruhuna da uygun düşmediği; mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde meskeninin
                  brüt alanın 200 m2’nin altında kalması nedeniyle başvurucunun sıfır oranlı vergi uygulamasından yaralanabilmesi
                  gerektiği, idarenin aksi yöndeki işlemlerinin hukuka, hakkaniyete, hukuki güvenlik ve istikrar ilkelerine uygun düşme-
                  diği; ilgili belediyesince, sıfır oranlı vergi tarifesi uygulamasının devam ettirilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varıldı-
                  ğı” belirtilerek, tahakkuk ettirilen emlak vergilerinin terkin edilmesi ve şikayet başvurucusunun sıfır oranlı vergi indiri-
                  minden yararlandırılması hususunda … Belediye Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
                  872  Emlak Vergisi Kanunu 38 seri nolu tebliğ I-3/d bendi.
                  873  Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 04.03.1999 tarih ve 8256 sayılı özelgesi.
                  874  Kayseri Vergi Dairesi Başkanlığı’nın, 21.03.2011 tarih ve 19 sayılı özelgesinde: Sosyal güvenlik kurumlarından
                  alınan emekli aylığı dışında herhangi bir geliri bulunmaması halinde boş olarak bulunan meskeni için indirimli bina
                  vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlanmak mümkün bulunmaktadır. Bu itibarla, emekli bir mükellef, lojmanda
                  oturup 200 m²’den küçük olan meskenini boş tutması halinde bu meskeni için indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygu-
                  lamasından faydalanabilecektir, görüşü yer almaktadır.

                                                                                    TBB | 411
   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444