Page 445 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 445
Muafiyet, İstisna, İndirim ve Kısıtlılık
rin, indirimli vergi oranından yararlanabilmeleri için, bu türde bir gelirinin olmaması ön
koşul olup, herhangi bir geliri olanlar bu indirimden yararlanamayacaklardır.
1322. Ancak, elde edilen menkul sermaye iradı 886 gelirlerinde, belli sınırlar dahilinde
uygulamadan yararlanmaları mümkün olmaktadır. Gelirin sürekli olması özelliği de
dikkate alınarak hiçbir geliri olmadığını belgeleyenler ile geliri münhasıran kanunla
kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların elde et-
tikleri ve yıllık tutarı toplamı bina vergisi indiriminden yararlanılan yıldan bir önceki
yılda geçerli olan Gelir Vergisi Kanunu’nun 103’üncü maddesinde yazılı tarifenin ikin-
ci gelir diliminde yer alan tutarı geçmeyen her türlü menkul sermaye iradı gelirleri,
indirimli (sıfır) bina vergisi oranından yararlanmaya engel teşkil eden gelirler arasında
değerlendirilmeyecektir. 887 Mezkûr yazılı tarifenin ikinci gelir dilimi, 01.01.2019 tari-
hinden itibaren geçerli olmak üzere 40.000TL olarak belirlenmiştir. 888
1323. Bu fıkra hükmünden yararlanacak olanların hiçbir geliri olmama şartının yanı sıra,
sahip oldukları tek meskene ilişkin yukarda belirtilen (Türkiye sınırları içinde tek mes-
keni olmak, brüt 200 m ’yi geçmemek, sürekli kullanılmak gibi) diğer indirim uygu-
2
lanmasına ilişkin şartları da taşıyor olmaları gerektiği açıktır.
1324. Hiçbir geliri olmayan mükelleflerin indirimli bina vergisinden yararlanabilmeleri için bu
durumu belediyeye bildirmeleri ve hiçbir geliri olmadıklarına dair, 44 Seri No.lu Genel
Tebliğ ekindeki "Hiçbir Geliri Olmayanların Tek Meskenlerine Ait Taahhüt Belgesi"ni
vermeleri gerekmektedir. 889 Mükelleflerin indirimli bina vergisi oranından yararlandı-
rılmalarında söz konusu “Taahhüt Belgesi”nin belediyeye verilmiş olması yeterli olup
belediye tarafından bu mükelleflerden ayrıca başka bir belge istenilmeyecektir. 890
886 Menkul Sermaye İradı, Gelir Vergisi Kanunu’nun 75’nci maddesine göre; kısaca, sahibinin nakdi sermaye veya
para ile temsil edilen değerlerden müteşekkil sermaye dolayısıyla elde ettiği kar payı, faiz, kira ve benzeri iratlar
olarak tanımlanabilir.
887 45 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği.
Maliye Bakanlığı’nın Genel Tebliğ ile yaptığı bu düzenlemenin Emlak Vergisi Kanunu'nun 8'inci maddesinin 2’inci
fıkrasının kendisine tanımadığı tutar belirleme işlemi dışında, yetkisi içinde olmadığı halde gelir unsuru (türü, kaynağı)
belirleme yoluna gittiği, Bakanlığa Kanun’un tanıdığı yetkinin geliri olmadığını belgelemenin usul ve esasları olduğu,
söz konusu düzenlemenin Kanun’a ve Anayasa’ya aykırı olduğu da savunulmuştur. (Erol, 2005:34-34)
Ayrıca, Sayıştay’ın Belediye Gelirleri Denetim Raporlarında da, 45 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebli-
ği’ndeki, menkul sermaye iradı gelirlerinin indirimli orandan yararlanmaya engel etmemesi yönündeki düzenlemenin,
Emlak Vergisi Kanunu hükümlerine aykırı olduğunun tespit edildiği belirtilmektedir. Raporda, Gelir Vergisi Kanunu’nun
1’nci maddesinde tanımlanan gelir, unsurlarının 2’nci maddede tek tek sayıldığı, menkul sermaye iradının da 2’nci
maddede sayılan unsurlardan biri olduğu, 45 seri no’lu tebliğde, gelirin diğer unsurları ile ilgili bir hüküm bulunmaz-
ken sadece menkul sermaye iradının indirimli (sıfır) bina vergisi oranından yararlanmaya engel teşkil eden gelirler
arasında sayılmamasının Emlak Vergisi Kanunu’nun 8’inci maddesinin lafzına aykırılık taşıdığı; indirimli (sıfır) bina
vergisi oranından yararlanmaya muhtemel muhatap olabilecek (hiçbir geliri olmadığını belgeleyenler ile gelirlerini
münhasıran kanunla kuruluna sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret olan) kişilerin, örneğin, 1TL’lik
zirai veya ticari kazançları, “gelir” olarak sayılarak indirimli orandan yararlanmalarına engel teşkil ederken, Tebliğ’de
hangi gerekçeyle, gelirin 7 unsurundan sadece biri olan menkul sermaye iradının esas alındığının gerekçelendirilme-
diği; Emlak Vergisi Kanunu’nun Maliye Bakanlığı’na verdiği yetkinin geliri olmadığını belgelemenin usul ve esaslarına
ilişkin olduğu; Tebliğ’deki bu düzenlemenin emlak vergisinin tahakkuk ve tahsilatına doğrudan etki ederek öz gelirleri
azaltan bir unsur olduğu, yönünde kanaat belirtilmektedir.
888 305 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği.
889 57 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği ile Taahhüt Belgesinde değişiklik yapılmıştır.
890 44 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği’nde bu hususla ilgili olarak şu açıklama yapılmıştır; Bu durumda,
TBB | 417