Page 46 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 46

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  mesi’nce iptali  sonrasında, takdir komisyonu kararlarına karşı mükellefler tarafın-
                                31
                  dan doğrudan dava açılabilmesi mümkün hale gelmiştir.
           62.    Hâlihazırda emlak vergisine ilişkin tartışmalar ve yasa değişikliği öneri ve talepleri de
                  devam etmektedir.

                  2.3.  Emlak Vergisiyle İlgili Temel Kavramlar

           63.    Emlak vergisi ile ilgili, emlak, bina, arsa, arazi, taşınmaz, mülkiyet, emlak vergisinin
                  konusu, mükellef, emlak vergisi sorumlusu, matrah, tarh, tahakkuk, tahsilât, istisna,
                  muafiyet, vergi oranı, vergi değeri, tebligat, yoklama ve benzeri gibi pek çok kavram
                  bulunmaktadır. Bu kavramlarla ilgili açıklamalar, bu kitapta ilgili konular ele alındıkça
                  konu başlıkları altında yer almaktadır. Her bir tanım için ilgili bölüme bakılabileceğin-
                  den burada ayrıca tanımlamalara yer verilmemektedir.

                  2.4.  Emlak Vergisinin Hukuki Kaynakları

           64.    Emlak vergisinin vergi hukukunun alanına dahil olması bakımından, yukarıda yer alan
                  vergi hukukunun kaynaklarına ilişkin genel açıklama ve asli kaynak – yardımcı kay-
                  nak ayrımı emlak vergisi için de geçerlidir. Bu nedenle Vergi hukukunun kaynakları,
                  normlar hiyerarşisindeki önem derecelerine göre Emlak Vergisi bakımından ele alına-
                  rak incelenecektir.

           65.    Emlak  vergisi  bakımından  da  öncelikli  kaynak  anayasadır.  Anayasa  çerçevesinde
                  uluslararası  sözleşmeler,  kanunlar  ve  kanun  hükmünde  kararnameler  diğer  önemli
                  kaynaklardır. Emlak vergisine ilişkin olarak kanunlarda yapılan düzenlemelerin ayrıntı,
                  açıklama ve uygulamalarının vuzuha kavuşturulması amacıyla yine kanunun verdiği
                  yetki  ve  ödevlere  dayanılarak  tüzük,  yönetmelik,  genel  tebliğler  gibi  alt  mevzuatlar
                  hazırlanmış  ve  yürürlüğe  konulmuştur.  Bununla  birlikte,  iç  genelgeler,  özelgeler  ve
                  sirkülerlerden oluşan izahatlar, doktrin ve örf ve âdetin de emlak vergisi bakımından
                  zaman zaman kaynak niteliği taşıdığı söylenebilecektir.
           66.    Emlak vergisi netice itibariyle bir vergi olması bakımından ve verginin kanuniliği ilkesi
                  gereğince tamamen yasal mevzuat çerçevesinde şekillenmektedir. Bu bölümde em-
                  lak vergisinin kaynağını oluşturan yasal mevzuata kısaca değinilecektir.

                  2.4.1.    Anayasa

           67.    Vergi hukukunun temel kaynağı Anayasa’dır. Vergiye ilişkin temel ilkeler Anayasa’da
                  yer almaktadır. Hiçbir kanun anayasaya aykırı olamaz. Vergi kanunları ve ilgili vergi
                  mevzuatı  anayasa  hükümlerine  aykırı  olamaz.  Anayasadaki  son  değişiklikler  henüz
                  yürürlüğe girmemiş olduğundan çalışmada konu yürürlükteki anayasa ve alt mevzuat
                  hükümlerine göre ele alınmaktadır. Anayasanın yürürlüğe gireceği tarihte yürürlükte
                  bulunan kanun hükmünde kararnameler, tüzükler, Başbakanlık ve Bakanlar Kurulu


                  31  Anayasa Mahkemesi’nin 31.05.2012 tarih ve 2011/38 E. ve 2012/89 K.sayılı kararı

                  18 | TBB
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51