Page 46 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 46
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
mesi’nce iptali sonrasında, takdir komisyonu kararlarına karşı mükellefler tarafın-
31
dan doğrudan dava açılabilmesi mümkün hale gelmiştir.
62. Hâlihazırda emlak vergisine ilişkin tartışmalar ve yasa değişikliği öneri ve talepleri de
devam etmektedir.
2.3. Emlak Vergisiyle İlgili Temel Kavramlar
63. Emlak vergisi ile ilgili, emlak, bina, arsa, arazi, taşınmaz, mülkiyet, emlak vergisinin
konusu, mükellef, emlak vergisi sorumlusu, matrah, tarh, tahakkuk, tahsilât, istisna,
muafiyet, vergi oranı, vergi değeri, tebligat, yoklama ve benzeri gibi pek çok kavram
bulunmaktadır. Bu kavramlarla ilgili açıklamalar, bu kitapta ilgili konular ele alındıkça
konu başlıkları altında yer almaktadır. Her bir tanım için ilgili bölüme bakılabileceğin-
den burada ayrıca tanımlamalara yer verilmemektedir.
2.4. Emlak Vergisinin Hukuki Kaynakları
64. Emlak vergisinin vergi hukukunun alanına dahil olması bakımından, yukarıda yer alan
vergi hukukunun kaynaklarına ilişkin genel açıklama ve asli kaynak – yardımcı kay-
nak ayrımı emlak vergisi için de geçerlidir. Bu nedenle Vergi hukukunun kaynakları,
normlar hiyerarşisindeki önem derecelerine göre Emlak Vergisi bakımından ele alına-
rak incelenecektir.
65. Emlak vergisi bakımından da öncelikli kaynak anayasadır. Anayasa çerçevesinde
uluslararası sözleşmeler, kanunlar ve kanun hükmünde kararnameler diğer önemli
kaynaklardır. Emlak vergisine ilişkin olarak kanunlarda yapılan düzenlemelerin ayrıntı,
açıklama ve uygulamalarının vuzuha kavuşturulması amacıyla yine kanunun verdiği
yetki ve ödevlere dayanılarak tüzük, yönetmelik, genel tebliğler gibi alt mevzuatlar
hazırlanmış ve yürürlüğe konulmuştur. Bununla birlikte, iç genelgeler, özelgeler ve
sirkülerlerden oluşan izahatlar, doktrin ve örf ve âdetin de emlak vergisi bakımından
zaman zaman kaynak niteliği taşıdığı söylenebilecektir.
66. Emlak vergisi netice itibariyle bir vergi olması bakımından ve verginin kanuniliği ilkesi
gereğince tamamen yasal mevzuat çerçevesinde şekillenmektedir. Bu bölümde em-
lak vergisinin kaynağını oluşturan yasal mevzuata kısaca değinilecektir.
2.4.1. Anayasa
67. Vergi hukukunun temel kaynağı Anayasa’dır. Vergiye ilişkin temel ilkeler Anayasa’da
yer almaktadır. Hiçbir kanun anayasaya aykırı olamaz. Vergi kanunları ve ilgili vergi
mevzuatı anayasa hükümlerine aykırı olamaz. Anayasadaki son değişiklikler henüz
yürürlüğe girmemiş olduğundan çalışmada konu yürürlükteki anayasa ve alt mevzuat
hükümlerine göre ele alınmaktadır. Anayasanın yürürlüğe gireceği tarihte yürürlükte
bulunan kanun hükmünde kararnameler, tüzükler, Başbakanlık ve Bakanlar Kurulu
31 Anayasa Mahkemesi’nin 31.05.2012 tarih ve 2011/38 E. ve 2012/89 K.sayılı kararı
18 | TBB