Page 50 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 50
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
2.4.3.3. Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun
77. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun’un 1’inci maddesi
uyarınca devlete, vilayet hususi idarelerine ve belediyelere ait vergi, resim, harç, ceza
tahkik ve takiplerine ait muhakeme masrafı, vergi cezası, para cezası gibi asli, gecik-
me zammı, faiz gibi fer'i amme alacakları ve aynı idarelerin akitten, haksız fiil ve hak-
sız iktisaptan doğanlar dışında kalan ve amme hizmetleri tatbikatından mütevellit
olan diğer alacakları ile bunların takip masrafları hakkında uygulanır. Emlak Vergisi
Kanunu’nun 37’nci maddesinde kanunun hükümleri saklı kalmak şartıyla, bu kanuna
göre alınacak vergiler hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanacağı düzen-
lenmiştir.
2.4.3.4. Diğer Kanunlar
78. Emlak vergileriyle ilgili temel düzenlemelerin yer aldığı Emlak Vergisi Kanunu’ndan
başka emlak vergisi ile ilgisi bulunan düzenlemelerin yer aldığı farklı kanunlar da bu-
lunmaktadır. Bu kanunlarda yer alan hükümler, emlak vergisi uygulamalarına yön
vermek bakımından önem taşımaktadır. Emlak Vergisi Kanunu’nda yer almayan hü-
kümler konusunda diğer kanunlara başvurulur. Örneğin emlak vergisinde vergilen-
dirme için temel olan malik, intifa hakkı gibi kavramların ne olduğu konusunda Türk
Medeni Kanunu hükümlerinden yararlanılacaktır.
79. Emlak vergisi yönünden diğer birçok kanundaki düzenlemelerden yararlanılması
gerekmektedir. Bunlara, İdari Yargılama Usul Kanunu, İmar Kanunu, Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu, Boğaziçi Kanunu ve Kat Mülkiyeti Kanunu örnek olarak
verilebilir. Bu ve diğer kanunlara, ilgili bulundukları konular incelenirken değinilecek-
tir. Ayrıca, emlak vergisiyle ilgili bazı kanunların künye bilgileri kitabın sonunda liste
halinde verilmektedir.
2.4.4. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi
80. Anayasanın 104’üncü maddesinin 17’nci fıkrası, “Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine
ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Anayasanın ikinci kısmı-
nın birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle dör-
düncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle
düzenlenemez. Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konularda
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Kanunda açıkça düzenlenen konularda
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz” düzenlemesi ile hem Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi olarak adlandırılan yasal mevzuata cevaz vermekte ve hem de aynı za-
manda, vergi konularında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi için sınırlama getirmekte-
dir.
81. Anayasa’ya göre kararname kural olarak vergilendirmenin kaynağı olamaz. Olağan
dönemler bakımından bu mümkün değildir (Taşkan, 2017: 15). Ancak Anayasa’nın
119’uncu maddesinde düzenlenen olağanüstü hal söz konusu ise Cumhurbaşkanlığı
22 | TBB