Page 47 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 47

Vergi Hukuku ve EmlakVergisi

                  tarafından  çıkarılan  yönetmelikler  ile  diğer  düzenleyici  işlemler  yürürlükten  kaldırıl-
                  madıkça geçerliliğini sürdürecektir.
           67.1.   Emlak vergisi bakımından da temel kaynak Anayasa’dır. Anayasanın özellikle, “Vergi
                  Ödevi” başlıklı 73’üncü maddesinde belirtilen: “Herkes kamu giderlerini karşılamak
                  üzere, mali gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve den-
                  geli  dağılımı  maliye  politikasının  sosyal amacıdır.  Vergi  resim,  harç  ve  benzeri  mali
                  yükümlülüklerin  muaflık,  istisnalar  ve  indirimleriyle  oranlarına  ilişkin  hükümlerinde
                  kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapma yetkisi Cumhurbaş-
                  kanına verilebilir” hükmü diğer vergi düzenlemelerinde olduğu gibi emlak vergisi ile
                  ilgili yasal düzenlemelerde de esas alınacak olan dayanak maddedir.

           67.2.   Anayasanın 104’üncü maddesinin 17’nci fıkrası; “Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine
                  ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Anayasanın ikinci kısmı-
                  nın birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle dör-
                  düncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle
                  düzenlenemez. Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konularda
                  Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Kanunda açıkça düzenlenen konularda
                  Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz” düzenlemesi ile verginin kanuniliği çer-
                  çevesinde Cumhurbaşkanlığı kararnamesine vergi bakımından da sınır getirmektedir.

           68.    Ayrıca, Anayasanın 2’nci maddesinde yer alan; sosyal hukuk devleti tanımlaması ve
                  10’uncu maddesinde yer alan devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde
                  kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorunda olduklarına ilişkin
                  hükümler  de  vergilendirme  sürecinde  dikkate  alınması  gereken  ilkeleri  düzenleyen
                  maddeler  arasında  sayılabilir.  Bu  hükümler,  hem  vergilendirme  yetkisinin  sınırlarını
                  hem de kanunilik, eşitlik, genellik ve sosyal amaçlı olması hususlarını ortaya koymak-
                  tadır (Yürekli, 1997:282).

                  2.4.2.    Uluslararası Vergi Sözleşmeleri

           69.    Anayasanın  “Milletlerarası  Andlaşmaları  Uygun  Bulma”  başlıklı  90’ıncı  maddesi
                  gereğince, usulüne göre yürürlüğe konulan uluslararası anlaşmalar, yasa hükmünde-
                  dir.  Uluslararası  anlaşmalar,  uluslararası  vergisel  ilişkilerde  kanuni  düzenlemelerin
                  üstündedir. Türkiye’nin vergi konusunda taraf olduğu pek çok uluslararası anlaşma
                  bulunmaktadır.  Devletler  çifte  vergilendirmeyi  önleme  ve  uyuşmazlıkların  çözümü
                  vergi kaçakçılığının ve gereksiz formalitelerin önlenmesi, vergi idarelerinin tahakkuk
                  ve tahsilinde etkinliğinin artırılması, bilgi alış verişinin genişlemesi, vergi kanunlarının
                  uyumlaştırılması  gibi  sebeplerle  aralarında  anlaşma  yaparlar.  Uluslararası  vergi  an-
                  laşmaları vergi hukukunda bağlayıcı ve temel kaynaklardandır.
           70.    Emlak vergisi bakımından, uluslararası sözleşmelerde öngörülen bazı düzenlemeler
                  bakımından getirilen muafiyet ve istisna hükümleri, kanuna eklenmiştir. Emlak Vergisi




                                                                                      TBB | 19
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52