Page 47 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 47
Vergi Hukuku ve EmlakVergisi
tarafından çıkarılan yönetmelikler ile diğer düzenleyici işlemler yürürlükten kaldırıl-
madıkça geçerliliğini sürdürecektir.
67.1. Emlak vergisi bakımından da temel kaynak Anayasa’dır. Anayasanın özellikle, “Vergi
Ödevi” başlıklı 73’üncü maddesinde belirtilen: “Herkes kamu giderlerini karşılamak
üzere, mali gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve den-
geli dağılımı maliye politikasının sosyal amacıdır. Vergi resim, harç ve benzeri mali
yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde
kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapma yetkisi Cumhurbaş-
kanına verilebilir” hükmü diğer vergi düzenlemelerinde olduğu gibi emlak vergisi ile
ilgili yasal düzenlemelerde de esas alınacak olan dayanak maddedir.
67.2. Anayasanın 104’üncü maddesinin 17’nci fıkrası; “Cumhurbaşkanı, yürütme yetkisine
ilişkin konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarabilir. Anayasanın ikinci kısmı-
nın birinci ve ikinci bölümlerinde yer alan temel haklar, kişi hakları ve ödevleriyle dör-
düncü bölümde yer alan siyasi haklar ve ödevler Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle
düzenlenemez. Anayasada münhasıran kanunla düzenlenmesi öngörülen konularda
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Kanunda açıkça düzenlenen konularda
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz” düzenlemesi ile verginin kanuniliği çer-
çevesinde Cumhurbaşkanlığı kararnamesine vergi bakımından da sınır getirmektedir.
68. Ayrıca, Anayasanın 2’nci maddesinde yer alan; sosyal hukuk devleti tanımlaması ve
10’uncu maddesinde yer alan devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde
kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorunda olduklarına ilişkin
hükümler de vergilendirme sürecinde dikkate alınması gereken ilkeleri düzenleyen
maddeler arasında sayılabilir. Bu hükümler, hem vergilendirme yetkisinin sınırlarını
hem de kanunilik, eşitlik, genellik ve sosyal amaçlı olması hususlarını ortaya koymak-
tadır (Yürekli, 1997:282).
2.4.2. Uluslararası Vergi Sözleşmeleri
69. Anayasanın “Milletlerarası Andlaşmaları Uygun Bulma” başlıklı 90’ıncı maddesi
gereğince, usulüne göre yürürlüğe konulan uluslararası anlaşmalar, yasa hükmünde-
dir. Uluslararası anlaşmalar, uluslararası vergisel ilişkilerde kanuni düzenlemelerin
üstündedir. Türkiye’nin vergi konusunda taraf olduğu pek çok uluslararası anlaşma
bulunmaktadır. Devletler çifte vergilendirmeyi önleme ve uyuşmazlıkların çözümü
vergi kaçakçılığının ve gereksiz formalitelerin önlenmesi, vergi idarelerinin tahakkuk
ve tahsilinde etkinliğinin artırılması, bilgi alış verişinin genişlemesi, vergi kanunlarının
uyumlaştırılması gibi sebeplerle aralarında anlaşma yaparlar. Uluslararası vergi an-
laşmaları vergi hukukunda bağlayıcı ve temel kaynaklardandır.
70. Emlak vergisi bakımından, uluslararası sözleşmelerde öngörülen bazı düzenlemeler
bakımından getirilen muafiyet ve istisna hükümleri, kanuna eklenmiştir. Emlak Vergisi
TBB | 19