Page 54 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 54

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  karar sonrasında, mezkûr konudaki uygulamalar söz konusu içtihadı birleştirme kara-
                  rına göre şekillenmiştir.

                  2.4.6.3.    Diğer Mahkeme Kararları

           94.    Danıştay  İçtihatları  Birleştirme  Kurulu’nun  kararları  dışındaki  yargı  organları  olan
                  Vergi  Mahkemeleri,  Bölge  İdare  Mahkemeleri,  Danıştay  Daireleri  ve  Danıştay  Vergi
                  Dava Daireleri Kurulu tarafından da uyuşmazlık hallerinde vergi kanunlarının yorumu
                  yapılarak vergi hukuku bakımından kaynak niteliğini haiz kararlar verilmektedir. An-
                  cak  bu  mahkemeler  tarafından  verilen  kararlar,  yalnızca  yargılama  konusu  somut
                  olayla ilgili olmak üzere ve sadece ilgili mükellef ile vergi dairesi için bağlayıcılık ifade
                  etmektedir.  Bu  nedenle  söz  konusu  kararlar,  emsal  olma  niteliği  taşımakla  birlikte
                  herkesi bağlayıcı nitelikte olmadıkları için vergi hukukunun yardımcı kaynakları ara-
                  sında yer almaktadırlar. Nitekim bu mahkemeler de farklı kişiler için benzer konular-
                  da farklı kararlar verebilirler. Bu mahkemelerin kararlarının benzer durumdaki herke-
                  se  aynı  yönde  uygulanma  zorunluluğu  bulunmamaktadır.  Örneğin  belediyelerin  bu
                  mahkemeler tarafından verilen emlak vergisine ilişkin bir kararı, yalnızca o mükellef
                  ve dava konusu olay için uygulama zorunluluğu bulunmakta, fakat diğer mükellefler
                  için uygulama zorunluluğu söz konusu olmamaktadır.

           95.    Ancak, yasal bir zorunluluk olmasa da, uygulamada birlik sağlamak ve muhtemel iptal
                  kararlarıyla karşılaşılmasını engellemek bakımından, belediyelerin emlak vergisi uygu-
                  lamalarını olabildiğince bu kararlar doğrultusunda yapmasında yarar bulunmaktadır.


                  2.4.7.    Tüzükler
           96.    11.02.2017 tarih ve 29976 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6771 sayılı Türkiye
                  Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 16’ncı maddesiyle
                  her ne kadar tüzükler yürürlükten kaldırılmışsa da, aynı Kanun’un 17’nci maddesi ile
                  Anayasa’ya eklenen geçici 21’nci maddenin F bendi gereğince değişikliğin yürürlüğe
                  girdiği tarihte yürürlükte bulunan tüzükler, açıkça yürürlükten kaldırılmadıkça geçerli-
                  liğini sürdürür.

                                                                       43
           97.    2017  Anayasa  değişikliği  öncesi  Anayasa’nın  115’nci   maddesinde  düzenlenen
                  tüzükler,  kanunların nasıl uygulanacağını göstermek  veya  emrettiği  hususları  belirt-
                  mek  üzere,  kanuna  aykırı  olmamak  ve Danıştay incelemesinden  geçirilmek şartıyla
                  Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılır ve düzenleyici işlem niteliğine sahiptir.
           98.    Emlak vergisi uygulamalarına temel oluşturan hukuki dayanaklar arasında, tüzükler
                  de yer almaktadır. Bu çerçevede; Emlak Vergisi Kanunu’nun 29 ve 31’inci maddeleri-
                  ne dayanılarak çıkartılan Emlak Vergisine Matrah Olacak Vergi Değerlerinin Takdirine


                  43   Madde;  “Bakanlar  Kurulu,  kanunun  uygulanmasını  göstermek  veya  emrettiği  işleri  belirtmek  üzere,  kanunlara
                  aykırı olmamak ve Danıştay’ın incelemesinden geçirilmek şartıyla tüzükler çıkarabilir. Tüzükler, Cumhurbaşkanınca
                  imzalanır ve kanunlar gibi yayımlanır” hükmünü içermektedir.

                  26 | TBB
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59