Page 54 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 54
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
karar sonrasında, mezkûr konudaki uygulamalar söz konusu içtihadı birleştirme kara-
rına göre şekillenmiştir.
2.4.6.3. Diğer Mahkeme Kararları
94. Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu’nun kararları dışındaki yargı organları olan
Vergi Mahkemeleri, Bölge İdare Mahkemeleri, Danıştay Daireleri ve Danıştay Vergi
Dava Daireleri Kurulu tarafından da uyuşmazlık hallerinde vergi kanunlarının yorumu
yapılarak vergi hukuku bakımından kaynak niteliğini haiz kararlar verilmektedir. An-
cak bu mahkemeler tarafından verilen kararlar, yalnızca yargılama konusu somut
olayla ilgili olmak üzere ve sadece ilgili mükellef ile vergi dairesi için bağlayıcılık ifade
etmektedir. Bu nedenle söz konusu kararlar, emsal olma niteliği taşımakla birlikte
herkesi bağlayıcı nitelikte olmadıkları için vergi hukukunun yardımcı kaynakları ara-
sında yer almaktadırlar. Nitekim bu mahkemeler de farklı kişiler için benzer konular-
da farklı kararlar verebilirler. Bu mahkemelerin kararlarının benzer durumdaki herke-
se aynı yönde uygulanma zorunluluğu bulunmamaktadır. Örneğin belediyelerin bu
mahkemeler tarafından verilen emlak vergisine ilişkin bir kararı, yalnızca o mükellef
ve dava konusu olay için uygulama zorunluluğu bulunmakta, fakat diğer mükellefler
için uygulama zorunluluğu söz konusu olmamaktadır.
95. Ancak, yasal bir zorunluluk olmasa da, uygulamada birlik sağlamak ve muhtemel iptal
kararlarıyla karşılaşılmasını engellemek bakımından, belediyelerin emlak vergisi uygu-
lamalarını olabildiğince bu kararlar doğrultusunda yapmasında yarar bulunmaktadır.
2.4.7. Tüzükler
96. 11.02.2017 tarih ve 29976 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 6771 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 16’ncı maddesiyle
her ne kadar tüzükler yürürlükten kaldırılmışsa da, aynı Kanun’un 17’nci maddesi ile
Anayasa’ya eklenen geçici 21’nci maddenin F bendi gereğince değişikliğin yürürlüğe
girdiği tarihte yürürlükte bulunan tüzükler, açıkça yürürlükten kaldırılmadıkça geçerli-
liğini sürdürür.
43
97. 2017 Anayasa değişikliği öncesi Anayasa’nın 115’nci maddesinde düzenlenen
tüzükler, kanunların nasıl uygulanacağını göstermek veya emrettiği hususları belirt-
mek üzere, kanuna aykırı olmamak ve Danıştay incelemesinden geçirilmek şartıyla
Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılır ve düzenleyici işlem niteliğine sahiptir.
98. Emlak vergisi uygulamalarına temel oluşturan hukuki dayanaklar arasında, tüzükler
de yer almaktadır. Bu çerçevede; Emlak Vergisi Kanunu’nun 29 ve 31’inci maddeleri-
ne dayanılarak çıkartılan Emlak Vergisine Matrah Olacak Vergi Değerlerinin Takdirine
43 Madde; “Bakanlar Kurulu, kanunun uygulanmasını göstermek veya emrettiği işleri belirtmek üzere, kanunlara
aykırı olmamak ve Danıştay’ın incelemesinden geçirilmek şartıyla tüzükler çıkarabilir. Tüzükler, Cumhurbaşkanınca
imzalanır ve kanunlar gibi yayımlanır” hükmünü içermektedir.
26 | TBB