Page 59 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 59
Vergi Hukuku ve EmlakVergisi
hukuk kurallarının nasıl yorumlanması gerektiği göstererek uygulamaya yardımcı ol-
makta, hem de kuralların eksikliklerini ve olması gerekenleri göstererek yasama or-
ganına destek sağlamaktadır.
118.1. Doktrin, zorunlu değil açıklayıcı bir hukuk kaynağı olup uygulayıcılar tarafından
uyulması mecburiyeti bulunmamaktadır. Ancak, özellikle üzerinde görüş birliği bulu-
nan konuların uygulamada dikkate alınması uygun olacaktır.
2.4.13. Örf ve adet
119. Örf ve adetlerin vergi kanununda kaynak olma özelliği oldukça sınırlıdır. Ancak vergi
yasalarında açıkça izin verilmesi halinde kaynak niteliği taşıyabilir.
120. Örneğin, bir arazi veya arsanın binanın mütemmimi olup olmadığı tespit edilirken
mahalli örften de yararlanılmaktadır.
54
2.5. Emlak Vergisiyle İlgili Hükümlerin Uygulanması
121. Emlak vergisinde hangi hukuk kurallarının uygulanacağı, normlar hiyerarşisi ve
çelişkili kanun hükümlerinde çözüm yolları konusunda daha önce yapmış bulundu-
ğumuz temel çerçeve esas alınarak belirlenecektir. Bu çerçevede, öncelikli uygulana-
cak olan hukuk normu, emlak vergisine özel düzenleme yapıyor olması bakımından,
Emlak Vergisi Kanunu’dur. Emlak vergisiyle ilgisi bulunan diğer hukuk kurallarının
uygulanması ise çelişkili kanun hükümlerinde çözüm yollarının belirlenmesine ait
ilkeler çerçevesinde belirlenecektir. Ayrca, emlak vergisine ilişkin hükümlerin yer ve
zaman bakımından uygulama alan ve sınırı da, yine bu ilkeler çerçevesinde tayin
edilmektedir.
2.5.1. Yer Bakımından Uygulanma
122. Emlak vergisi taşınmaz vergisi olması itibariyle taşınmazlar esas alınarak uygulanan
bir vergidir. Dolaysıyla ülke içindeki taşınmazlar, kime ait olurlarsa olsunlar, temel
olarak emlak vergisinin konusuna girmektedir. Yani emlak vergisinde mülkilik prensi-
bi esastır. Ancak vergi uygulamalarında bazı istisnai durumlar da göz önüne alınmak-
ta, teorik ifadeyle, mülkilik sisteminin uygulamasında ikametgâh ve kaynak ilkesi
gözetilmektedir. Örneğin, Emlak Vergisi Kanunu gereğince, diplomatik binalardan
Emlak Vergisi alınmaması gibi durumlar bu ilkenin bir yansıması olarak ortaya çık-
maktadır.
55
54 6 Seri No.lu Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliğinde: “Şehir imar plânlarına ve mahallî örfe göre; bina ile sınırlanmış
veya aynı işte kullanılmak üzere tahsis edilmiş olsun veya olmasın arazi ve arsanın bina mütemmimi durumuna
girmesi yahut bu halde iken mütemmimlik durumundan çıkması halinde vergi değerinin yeniden beyan edilmesi ve
vergilemenin bu beyan esas alınarak değiştirilmesi gerekmektedir” açıklamasına yer verilmiştir.
55 Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü’nün 09.06.2004 tarih ve 6652-312/26109 sayılı özelgesi, bu konuya
ilişkin verilebilecek örneği içermektedir. Özelgede: “Avustralya'daki yabancı ülke temsilciliklerine ait gayrimenkullerle
ilgili yeni vergi uygulamasına başlanılması nedeniyle Türkiye Cumhuriyeti temsilciliklerinden çevre temizlik vergisi de
dahil olmak üzere, belediye tarafından hizmet olarak sunulan kalemler için konut vergisi tahsil edildiğinden, karşılıklı-
TBB | 31