Page 62 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 62
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
gi döneminin tespitinde büyük öneme sahiptir. Vergiyi doğuran olay bir vergileme sü-
recinde bütün aşamaları etkileyen ilk ve ana aşamadır.
132. Emlak vergisi bakımından hem belediyeler hem de mükellefler bakımından vergiyi
doğuran olayın ortaya çıkmasıyla beraber bazı yerine getirilmesi gereken ödevler olu-
şur. Örneğin emlak vergisi mükellefleri için, bildirimde bulunma, vergi ödeme gibi;
belediyeler için ise, tarh, tebliğ, tahakkuk ve tahsil gibi sorumluluklar oluşmaktadır.
2.7. Emlak Vergisinin Önem Arzettiği Hususlar
133. Emlak vergisi, bina, arsa ve arazilerden alınan bir vergi türü olarak var olmasının yanı
sıra başka konularda da anlam ifade etmektedir. Emlak vergisi, belediyeler için bir
gelir kalemi ve mükellefler için servet ve gelir göstergesi olmanın yanı sıra, vergi de-
ğeri bakımından diğer bazı hukuki işlemlerde temel bir kıstas olarak kabul edilmesi
yönünden de önem taşımaktadır.
134. Bir kıstas olarak pek çok farklı alana etkisi ve taşığıdığı değer dikkate alındığında,
vergi değerine doğrudan etki eden taşınmaz değerinin de, söz konusu bütün bu iş-
lemlerde ortak olarak kullanılacak şekilde belirlenmesine yönelik yasal bir düzenle-
menin yapılması zorunluluğu bulunmaktadır. Bu zorunluluk mahkemeler de dahil
(örneğin kamulaştırma davaları gibi) kamu iş yükünün azalması, kaynakların verimli
kullanılması, farklı işlemler için aynı taşınmaza ait birbirinden farklı taşınmaz değeri
belirlenmesi, uygulama alanına göre birbiriyle çelişen taleplerin ortadan kaldırılması
ve sair gibi pek çok olumlu sonuçları beraberinde getirecektir.
56
2.7.1. Belediyelerin Gelir Kalemi Olarak Emlak Vergisi
135. Emlak vergisi, yerel hizmetlerin yürütülmesinde belediyelerin yapacakları harcamaları
için potansiyel gelir kalemlerinden biri olarak kullanılmakta, belediyelerin önemli bir
finansal kaynağı olması bakımından önem taşımaktadır.
136. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 59’uncu maddesinde Belediyenin gelirleri
arasında; “kanunlarla gösterilen belediye vergi, resim, harç ve katılma payları” yer
almaktadır. Emlak vergisi de bu vergilerden biridir. Ayrıca, 2464 sayılı Belediye Gelir-
leri Kanunu hükümleri değerlendirildiğinde, kanunda gösterilen vergi, harç ve katılma
payları ile birlikte 1319 sayılı Kanun’da gösterilen emlak vergisinden sağlanacak ge-
lirlerin belediyelerin öz gelirleri arasında yer aldığı değerlendirilmektedir.
57
56 05 Şubat 2019 tarih ve 30677 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan 30 no.lu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 19
ve 20’nci maddesi ile 4 no.lu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 483 ve 484’üncü maddesin eklenene fıkralar ile,
taşınmazların toplu değerlendirme yöntemleriyle değerini belirlemek, toplu değerlendirme standardlarına ilişkin
çalışmaları yürütmek, toplu değerleme çalışmalarıyla ilgili veri, analiz ve raporlama gibi hizmetleri yerine getirmek
üzere, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü bünyesinde Taşınmaz Değerleme Dairesi Başkanlığı ihdas edilmiştir.
Yapılan bu düzenleme, taşınmaz değerlendirmelerinin bütüncül bir yaklaşımla ele alınacağı bir işaret olarak yorum-
lanmaktadır.
57 İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü tarafından, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na cevaben
yazılmış, 03.03.2011 tarih ve 6387 sayılı, “öz gelirler” konulu yazı.
34 | TBB