Page 63 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 63
Vergi Hukuku ve EmlakVergisi
137. Emlak vergisi özellikle ilçe belediyelerinin en büyük gelir kaynağıdır. Emlak
vergisinden sonra genelde en büyük payı ise Merkezi idare Vergi Gelirlerinden alınan
pay oluşturmaktadır. Belediyelerin işlevlerini yerine getirmek için çalıştırdığı personel
için ödenen ücretler ile ilçe sınırları içinde yapılan her türlü alt ve üst yatırım hizmetle-
rinin bedelleri bu kalemlerden alınan gelirden karşılanmaktadır. Dolayısıyla emlak
vergileri belediyelerin en önemli gelir kalemlerindendir. Öyleki bazı ülkelerde emlak
vergileri yerel yönetimlerin gelir kaynağının ağırlıklı bölümünü oluşturmaktadır (Tür-
koğlu, 2014: 427). Emlak vergisinin belediye hizmetlerini yürütemeyecek nitelikte
olması, hem belediyeleri hem de belde sakinlerini olumsuz etkiler.
138. Emlak vergisinin belediye vergileri içerisindeki payı bakımından yapılan bir analizde;
emlak vergisinin belediye bütçe gelirleri içindeki payının % 8 ve vergi gelirleri içindeki
yaklaşık payının % 50 olduğu ve ilçe ve belde belediyelerinde bu oranların sırasıyla %
16 ile % 54 olduğu değerlendirmesi yapılmıştır (Töremen, 2018:82).
2.7.2. Servet ve Gelir Göstergesi Olarak Emlak Vergisi
139. Emlak vergisi, vergiler içindeki yerini ve önemini, zaman içinde kaybetmiş ve devletin
gelir kalemi olarak geri planda kalmış olmakla birlikte, servet ve gelir göstergesi ol-
ması sebebiyle modern devletler tarafından da bu vergiden vazgeçilebilmiş değildir.
140. Vergi ödeme gücünün göstergelerinden birini de servetler oluşturmaktadır. Emlak, en
önemli servet göstergelerinden biri; emlak vergisi de, bir servet vergisidir. Nitekim
emlak vergisinde vergilendirme, taşınmaz servetlerin vergi değeri üzerinden yapıl-
maktadır.
58
2.7.3. Mülkiyet Tespitinde Karine Olarak Emlak Vergisi
141. Henüz kadastro görmemiş taşınmazlar bakımından, söz konusu taşınmazların
mülkiyetinin kime ait olduğunun tespitinde veya mülkiyet devrinin tespit ve ispatında
emlak vergisi ödemeleri önemli bir karine olarak kabul edilmektedir. 3402 sayılı Ka-
dastro Kanunu’na göre taşınmaz malları sınırlandırma, tespit ve kontrol işlerinde,
emlak vergi ödemeleri tespit belgelerinden biri olarak kullanılabilmektedir.
59
142. Değişik tarihlerde emlak vergisini ödediğine ilişkin bir takım vergi makbuzlarına
dayanarak dava konusu taşınmaz üzerinde mülkiyet hakkı iddiasında bulunulabilinir.
Ancak vergi kayıtları zilyetliği kanıtlamaya yarayan belge niteliğinde olup, mülkiyet
belgesi niteliğinde değildir. Bir kaydın Kadastro Kanunu’nun 14’üncü maddesinin son
fıkrasında belirtilen zilyetlik belgesi olarak kabul edilebilmesi için sınırlarının belirgin
58 Nitekim, Vergi Usul Kanunu’nun “Servetleri Değerleme” başlıklı üçüncü bölümünde yer alan “Bina ve Arazi” başlıklı
297’nci maddesinde, “ticari sermayeye dahil olsun olmasın bilumum binalarla arazi vergi değeri ile değerlenir” hükmü
yer almaktadır. Kanun’un “Vergi Değeri” başlıklı 268’inci maddesin ise, vergi değerinin bina ve arazinin emlak vergisi
değeri olduğu yönünde hüküm bulunmaktadır.
59 3402 sayılı Kadastro Kanunu’nun 47’nci maddesi (D) fıkrası hükmü gereğince, 28 Ekim 1987 tarih ve 19618 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan, Taşınmaz Malların Sınırlandırma, Tespit Ve Kontrol İşleri Hakkındaki Yönetmelik hüküm-
leri uyarınca.
TBB | 35