Page 63 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 63

Vergi Hukuku ve EmlakVergisi

           137.   Emlak  vergisi  özellikle  ilçe  belediyelerinin  en  büyük  gelir  kaynağıdır.  Emlak
                  vergisinden sonra genelde en büyük payı ise Merkezi idare Vergi Gelirlerinden alınan
                  pay oluşturmaktadır. Belediyelerin işlevlerini yerine getirmek için çalıştırdığı personel
                  için ödenen ücretler ile ilçe sınırları içinde yapılan her türlü alt ve üst yatırım hizmetle-
                  rinin  bedelleri  bu  kalemlerden  alınan  gelirden  karşılanmaktadır.  Dolayısıyla  emlak
                  vergileri  belediyelerin en önemli  gelir  kalemlerindendir.  Öyleki  bazı  ülkelerde  emlak
                  vergileri  yerel  yönetimlerin  gelir  kaynağının  ağırlıklı  bölümünü  oluşturmaktadır  (Tür-
                  koğlu,  2014:  427).  Emlak  vergisinin  belediye  hizmetlerini  yürütemeyecek  nitelikte
                  olması, hem belediyeleri hem de belde sakinlerini olumsuz etkiler.

           138.   Emlak vergisinin belediye vergileri içerisindeki payı bakımından yapılan bir analizde;
                  emlak vergisinin belediye bütçe gelirleri içindeki payının % 8 ve vergi gelirleri içindeki
                  yaklaşık payının % 50 olduğu ve ilçe ve belde belediyelerinde bu oranların sırasıyla %
                  16 ile % 54 olduğu değerlendirmesi yapılmıştır (Töremen, 2018:82).

                  2.7.2.    Servet ve Gelir Göstergesi Olarak Emlak Vergisi

           139.   Emlak vergisi, vergiler içindeki yerini ve önemini, zaman içinde kaybetmiş ve devletin
                  gelir kalemi olarak geri planda kalmış olmakla birlikte, servet ve gelir göstergesi ol-
                  ması sebebiyle modern devletler tarafından da bu vergiden vazgeçilebilmiş değildir.

           140.   Vergi ödeme gücünün göstergelerinden birini de servetler oluşturmaktadır. Emlak, en
                  önemli  servet  göstergelerinden  biri;  emlak  vergisi  de,  bir  servet  vergisidir.  Nitekim
                  emlak  vergisinde  vergilendirme,  taşınmaz  servetlerin  vergi  değeri  üzerinden  yapıl-
                  maktadır.
                           58
                  2.7.3.    Mülkiyet Tespitinde Karine Olarak Emlak Vergisi

           141.   Henüz  kadastro  görmemiş  taşınmazlar  bakımından,  söz  konusu  taşınmazların
                  mülkiyetinin kime ait olduğunun tespitinde veya mülkiyet devrinin tespit ve ispatında
                  emlak vergisi ödemeleri önemli bir karine olarak kabul edilmektedir. 3402 sayılı Ka-
                  dastro  Kanunu’na  göre  taşınmaz  malları  sınırlandırma,  tespit  ve  kontrol  işlerinde,
                  emlak vergi ödemeleri tespit belgelerinden biri olarak kullanılabilmektedir.
                                                                                       59
           142.   Değişik  tarihlerde  emlak  vergisini  ödediğine  ilişkin  bir  takım  vergi  makbuzlarına
                  dayanarak dava konusu taşınmaz üzerinde mülkiyet hakkı iddiasında bulunulabilinir.
                  Ancak  vergi  kayıtları  zilyetliği  kanıtlamaya  yarayan  belge  niteliğinde  olup,  mülkiyet
                  belgesi niteliğinde değildir. Bir kaydın Kadastro Kanunu’nun 14’üncü maddesinin son
                  fıkrasında belirtilen zilyetlik belgesi olarak kabul edilebilmesi için sınırlarının belirgin

                  58  Nitekim, Vergi Usul Kanunu’nun “Servetleri Değerleme” başlıklı üçüncü bölümünde yer alan “Bina ve Arazi” başlıklı
                  297’nci maddesinde, “ticari sermayeye dahil olsun olmasın bilumum binalarla arazi vergi değeri ile değerlenir” hükmü
                  yer almaktadır. Kanun’un “Vergi Değeri” başlıklı 268’inci maddesin ise, vergi değerinin bina ve arazinin emlak vergisi
                  değeri olduğu yönünde hüküm bulunmaktadır.
                  59  3402 sayılı Kadastro Kanunu’nun 47’nci maddesi (D) fıkrası hükmü gereğince, 28 Ekim 1987 tarih ve 19618 sayılı
                  Resmi Gazete’de yayımlanan, Taşınmaz Malların Sınırlandırma, Tespit Ve Kontrol İşleri Hakkındaki Yönetmelik hüküm-
                  leri uyarınca.

                                                                                      TBB | 35
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68