Page 64 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 64

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

                  ve ilgili taşınmaza uyarlanabilir olması gerekir. Çünkü sınır taşımayan bir kaydın deği-
                  şik taşınmazlara uygulanması mümkündür. Bu nedenle, sınırı bulunmayan kayıtların
                  zilyetlik belgesi olarak kabulü mümkün değildir.
                                                              60
                  2.7.4.    Kamulaştırma Bedelinin Tespitinde Kıstas Olarak Emlak Vergisi

           143.   Emlak  vergisi  Kamulaştırma  Kanunu  gereğince,  kamulaştırma  bedelinin  tespitinde
                  esas kriterlerden biri niteliğine sahiptir. 1982 Anayasasının 46’ıncı maddesinde dev-
                  let ve kamu tüzel kişiliklerinin, kamu yararının gerektirdiği hallerde karşılıklarını öde-
                  yerek özel mülkiyette bulunan taşınmazları kamulaştıracağı veya üzerinde irtifak hak-
                  kı kurabileceği hükmü yer almaktadır.

                                            61
           144.   Kamulaştırma  Kanunu’nun   "Kıymet  takdiri  esasları"  başlığını  taşıyan  11’inci
                  maddesinde;  kamulaştırmanın  idari  ve  yargı  evresinde  kamulaştırma  bedeli  takdir
                  edilirken esas tutulacak kıstaslar arasında, …”d ) Varsa vergi beyanı,” da sayılmıştır.
                                                                                                62
           145.   Kamulaştırma  Kanunu’nun  11’inci  maddesi,  kamulaştırılan  taşınmazların  kıymet
                  takdir esaslarını belirlerken, emlak vergi değerlerinin de bu esaslara göre kullanılacak
                  kıstaslardan biri olarak görmektedir. Dikkate alınacak vergi beyanı hem kamulaştır-
                  maya konu olan taşınmazın hem de emsal taşınmazın vergi beyanıdır. Emsal taşın-
                  mazla  kamulaştırılan  taşınmazın  değerleri  karşılaştırılırken  emlak  vergisi  takdir  ko-
                  misyonunun taşınmazların değerine esas rayici belirlerken nelere dikkat etmiş olduğu
                  da göz önünde bulundurulmalıdır. Yargıtay’ın kamulaştırma bedelinin tespitinde em-
                  lak vergisi değerinin dikkate alınmasına yönelik yerleşik görüşü, emsal ile kamulaştırı-
                  lan taşınmazın emlak vergisine esas metrekare değerleri arasındaki oranla bilirkişi-
                  lerce  belirlenen  değerleri  arasındaki  oranların  karşılaştırılarak  aralarında  fahiş  fark
                  bulunup bulunmadığının ortaya konulması şeklindedir. Bu şekilde her iki değer ara-
                  sındaki oran farklılığı göz önünde bulundurulabilecektir. Bilirkişilerce değerlendirme
                  yapılırken bu orandan makul ölçüde ayrılabilirse de bunun gerekçelerinin de açıklan-
                  ması ve oluşacak sapmanın hiçbir şekilde vergi değerinin oranını tersine çevirecek
                  ölçüde olmaması gerekmektedir .
                                                63





                  60  Yargıtay 16. Hukuk Dairesi’nin 18.12.1992 tarih ve E:1992/1422, K:1992/15252 sayılı kararı.
                  61  08 Kasım 1983 tarih ve 18215 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
                  62  Bu husus, Yargıtay İçtihadı Birleştirme Genel Kurulu’nun 17.4.1998 Tarih ve E:1996/3, K:1998/1 sayılı İçtihadı
                  Birleştirme Kararında da belirtilmektedir.
                  63   Yargıtay  18.  Hukuk  Dairesi’nin  24.4.2002  tarih  ve  E:2002/4088,  K:2002/4647  sayılı  kararında;  dava  konusu
                  taşınmaz  ve  emsal  alınan  taşınmazın  değerlendirme  tarihindeki  beyan  edilen  vergi  beyanları  ile  bu  taşınmazların
                  bulundukları  cadde  veya  sokak  için  belediyelerce  emlak  vergisine  esas  olmak  üzere  belirlenen  m2  fiyatları,  ilgili
                  belediyeden getirtilerek bu değerlere göre verilen m2 fiyatının mukayese edilmesi gerektiğine, emsalin ve dava konu-
                  su taşınmazın emlak vergisine esas değerlerinin birbirine oranı ile bilirkişi raporlarında emsal karşılaştırması sonucu
                  değerlendirmeye esas alınan oran birbirinden fahiş ölçüde farklı ise, mahkemece bu farklılık ve çelişki bilirkişi kuru-
                  lundan  ek  rapor  alınarak  mutlaka  giderilmesi  gerektiğine,  hükmedilmiştir.  Yargıtay  Hukuk  Genel  Kurulu’nun
                  21.01.2009 tarih ve E:2008/18-792, K:2009/7 sayılı kararı da bu yöndedir.

                  36 | TBB
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69