Page 687 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 687
Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü
larda hata olmasını engellemek için, her belge ve kaydın kendi niteliği ve unsurları
bakımından, şu hususlar gözden geçirilmelidir:
Vergi konusu taşınmaz kime aittir?
Bu taşınmazla ilgili muafiyet, istisna veya kısıtlılık var mı?
Taşınmaz malikinin şahsi bilgileri, işlemdeki şahsi bilgilerle uyuşuyor mu?
Verginin matrahı doğru mu?
Matraha uygulanması gereken doğru bir şekilde uygulanarak, ödenmesi gereken
vergi doğru olarak saptanmış mı?
Söz konusu verginin dönemi doğru mu ve bununla ilgili kısmi veya tam ödeme var
mı?
2063.1. Kontrol için dikkat edilecek hususlar daha da çoğaltılabilir. Burada dikkat edilmesi
gereken her işlemin kendisine ait hususların kontrolünün sağlanmasıdır. Bu kontrol
aynı zamanda işleme dayanarak yeni işlem yapacak olan memur tarafından da ya-
pılmalı ve böylece silsile halinde gerçekleşen işlemlerin birisinde hata bulunması ne-
deniyle, işlem silsilesinin tümünün bozulmasının önüne geçilmelidir.
2.1.2.2. Üst Memurların Yaptıkları İncelemeler Neticesinde Hatanın Görülmesi
2064. İlgili memurlar tarafından yapılan işlemlerde hata varsa bu hatalar, bu memurların
üst yöneticileri tarafından söz konusu işlemle ilgili yeni bir işlem yapılırken veya bu
işlemi tamamlayıcı nitelikte bir işlem yapılırken de ortaya çıkarılabilir. Aynı şekilde
belli işlem veya işlemlerde vergi hatası bulunup bulunmadığı yönünde yapılacak özel
incelemelerle de hatalar meydana çıkarılabilir.
2065. Hatayı ortaya çıkaracak olan üst memur duruma göre; Şef, Mali Hizmetler Müdür
Yardımcısı, Mali Hizmetler Müdürü, Belediye Başkan Yardımcısı veya Belediye Baş-
kanı olabilir. Ayrıca bu kişiler tarafından da vergi hatasına sebebiyet verilebileceği
unutulmamalıdır. Bu nedenle vergi hatasının ortaya çıkmaması için dikkat edilmesi
gerekli olan hususlara, üst memurlar tarafından da dikkat edilmelidir.
2.1.2.3. Hatanın Teftiş Sırasında Meydana Çıkarılması
2066. 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 38’inci maddesinde Belediye Başkanının, belediye
teşkilâtının en üst amiri olduğu sayılarak, belediyeyi denetlemek de görevleri arasında
sayılmıştır. Aynı Kanun’un 54’üncü maddesinde, belediye denetiminin amaçları ara-
sında hataların önlenmesine yardımcı olmak da sayılmıştır. Kanun’un 55’inci madde-
sinde belediyelerde iç ve dış denetim yapılacağı, denetimin, iş ve işlemlerin hukuka
uygunluk, malî ve performans denetimini kapsadığı, iç ve dış denetimin 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine göre yapılacağı, belediyenin
malî işlemler dışında kalan diğer idarî işlemlerinin, hukuka uygunluk ve idarenin bü-
tünlüğü açısından İçişleri Bakanlığı tarafından da denetleneceği düzenlenmiştir.
TBB | 659