Page 688 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 688

Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması

           2067.  5018  sayılı  Kanun,  iç  ve  dış  denetimin  ne  şekilde  yapılacağını  düzenlemiştir.  Dış
                  Denetim Sayıştay tarafından, iç denetim ise Teftiş Kurulu Müdürlüğü ve İç Denetim
                  Birimi tarafından yapılmaktadır. İşte bu sayılan denetimlerde de vergi hatası meydana
                  çıkarılabilir.


                  2.1.2.4.    Mükellefin Müracaatı
           2068.  Vergi  hatası  mükellefin  başvurusu  ile  de  ortaya  çıkarılabilir  ve  uygulamada  en  çok
                  rastlanan yöntem de budur. Mükellef tarafından kendini ilgilendiren işlemlerde hata
                  olup olmadığının incelemesi ile hata kısa sürede ortaya çıkarılabilir. Mükellef tarafın-
                  dan yapılan başvuruda hatanın ne olduğu belirtilebileceği gibi hatanın varlığı yönünde
                  inceleme yapılması da istenilebilir. Mükellef tarafından yapılan müracaatla aleyhine
                  olan hataların yanında lehine olan hataların düzeltilmesi de istenilebilir. Bu başvuru
                  mükellef  olmayan,  ama  haklarında  hatalı  bir  şekilde  mükellefiyet,  tarhiyat,  tebliğ,
                  tahsil v.b. işlemler yapılan kişi tarafından da yapılabilir. 1513  Böylece mükellef olmayan
                  kişilerin de hata ile ilgili olmaları durumunda hatanın ortaya çıkarılmasını sağlayabile-
                  ceklerini de söylemek mümkündür.


                  2.1.3.    Düzeltme Usulü
           2069.  Vergi Usul Kanunu vergi hatalarının tespiti ve düzeltilmesi bakımından özel bir usul
                  öngörmüştür. Bu usulün uygulanması ile hukuki ihtilaf niteliği taşımayan, daha çok
                  basit nitelikteki ihtilafların çözüme kavuşturulması hedeflenmiş, hem mükellefin hem
                  de idarenin gereksiz yere yargılama ile uğraşması engellenmiş olacaktır.
           2070.  Vergi  hatalarının  tespitinin  ne  şekilde  yapılacağı  daha  önce  açıklanmıştı.  İlgili
                  memurun hatayı bulması veya görmesi, üst memurların yaptıkları incelemeler netice-
                  sinde hatanın görülmesi, hatanın teftiş sırasında meydana çıkarılması durumlarında
                  mükellefin müracaatı olmaksızın vergi hatası düzeltilir. Aynı şekilde Vergi Usul Kanu-
                  nu’nun 125’inci maddesi uyarınca, vergi mahkemesi, bölge idare mahkemesi ve Da-
                  nıştay nezdinde yargılaması sonuçlanmış ve yargı kararları kesinleşmiş olan konular-
                  da da vergi hataları, hakkında anılan yargı mercileri tarafından bir karar verilmemiş
                  olması şartı ile düzeltilebilir. 1514

           2071.  Vergi Usul Kanunu’nun re’sen düzeltme başlıklı 121’inci maddesi, idarece tereddüt
                  edilmeyen  açık  ve  mutlak  vergi  hatalarının  re'sen  düzeltileceğini,  kendi  aleyhlerine
                  düzeltme yapılan kimselerin düzeltmeye karşı vergi mahkemesinde dava açma hakla-
                  rının saklı olduğunu öngörmüştür. Aleyhine düzeltme işlemi yapılan mükellef bu hu-


                  1513  Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 11.04.1997 tarih ve E:1995/194, K:1997/188 sayılı kararında;
                  vergi sorumlusu sıfatıyla sehven fazla yatırılan bir vergi için düzeltme başvurusu yapabileceği, belirtilmektedir.
                  1514  Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 27.11.1992 tarih ve E:1992/40, K:1992/448 sayılı kararı; vergi
                  hatasının esası hakkında yargı kararı bulunduğu takdirde, düzeltme yolu izlenemeyeceği, yönündedir. Danıştay Vergi
                  Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 27.11.1992 tarih ve E:1992/250, K:1992/449 sayılı kararı; tarhiyata karşı açılan
                  davada vergi hatası ileri sürülmekle birlikte dava süreden reddedilmişse, düzeltme yolunun izlenebileceği, yönünde-
                  dir.

                  660 | TBB
   683   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693