Page 689 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 689

Emlak Vergisi Uyuşmazlıklarının Çözümü

                  susa ilişkin kendisine yapılan tebliğden itibaren 30 gün içerisinde vergi mahkemesin-
                  de dava açabilir.
           2072.  Eğer yapılan hata birden fazla mükellefe ilişkinse bu hatalar yönünden ayrı ayrı veya
                  birlikte düzeltme de yapılabilir.
           2073.  Vergi  hatasının  düzeltilmesi  hususunda  mükellef,  kanuni  temsilcisi  veya  vekili
                  tarafından da müracaat yapılabilir veya posta ile taahhütlü olarak gönderilebilir 1515 .
                  Yazılı olarak yapılacak başvurunun herhangi bir şekil şartı bulunmamasına rağmen,
                  başvuruda hatanın ilgili olduğu taşınmaz, hatanın ilgili olduğu dönem, miktar v.b. hu-
                  susların belirtilmesinde hatanın olup olmadığının incelenmesi yönünden fayda vardır.
                  Bununla birlikte bu hususların yer almadığı müracaatlar reddedilemez.
           2074.  Mükellef tarafından yapılan müracaat tahakkuku kesinleşmemiş bir vergiye ilişkinse
                  tahakkukun kesinleşmesini durdurur. Aynı şekilde bu müracaat dava açma süresini
                  de  durdurur. 1516   Düzeltme  başvurusunun  verginin  tahakkuk  etmiş  verginin  tahsilini
                  durdurmayacağını da özellikle belirtmelidir. 1517
           2075.  Başvuru üzerine düzeltme ile ilgili işlemin ne kadar süre içerisinde yapılacağına ilişkin
                  kanunda herhangi bir düzenleme yer almamaktadır. Bununla birlikte idareye başvuru
                  ile ilgili genel bir düzenlemeye yer veren İdari Yargılama Usul Kanunu’nun 10’uncu
                  maddesi göz önünde tutulduğunda, mükellefe cevap verme süresinin 60 gün olduğu
                  ortaya çıkmaktadır. Buna göre mükellef tarafından, altmış günün bittiği tarihten itiba-
                  ren dava açma süresi içinde, vergi mahkemesinde dava açabilirler. Mükellef altmış
                  günlük süre içinde idarece verilen cevap kesin değilse ilgili bu cevabı, isteminin reddi
                  sayarak dava açabileceği gibi, kesin cevabı da bekleyebilir. Bu takdirde dava açma
                  süresi işlemez. Ancak, bekleme süresi başvuru tarihinden itibaren altı ayı geçemez.
                  Bu altı aylık bekleme süresi, ancak başvuruya altmış gün içerisinde kesin olmayan
                  biçimde cevap verildiği hallerde işletilebilecektir, zımnen red durumlarında altı aylık
                  bekleme  süresi  söz  konusu  olamaz.  Dava  açılmaması  veya  davanın  süreden  reddi



                  1515  Danıştay 7. Dairesi’nin 30.01.2003 tarih ve E: 2001/4655, K:2003/273 sayılı kararına göre; idareden düzeltil-
                  mesini isteme hakkı doğuran vergi hataları idari makamın veya uyuşmazlık halinde yargı yerinin Vergi Usul Kanu-
                  nu'nun 3’üncü maddesinde öngörülen yorum tekniklerine başvurmadan, ilk bakışta anlayabileceği açıklıktaki vergi-
                  lendirme yanlışlıklarıdır.
                  1516  Danıştay 4. Dairesi'nin 17.03.1986 E: 1984/1617, K:1986/1009 sayılı kararında; mahkemelerce, idareye dava
                  açma süresi içinde yapılan müracaatın konusunun vergilendirme hatası oluşturup, oluşturmadığı araştırılamayacağı
                  gibi 2577 sayılı Yasanın 11 inci maddesiyle bu tür başvuruların dava açma süresini durduracağı kesin olarak öngö-
                  rüldüğü, belirtilmektedir. Bununla birlikte vergi hatası kapsamında olmayan başvurular bakımından sürenin durmaya-
                  cağını da belirtmek gerekir. Nitekim Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 22.10.1999 tarih ve E: 1999/78,
                  K:1999/462 sayılı kararında; tarhiyatın kaldırılması istemiyle vergi mahkemesinde süresi içinde dava açılmadığından
                  ve davacının yaptığı başvurunun 213 sayılı Yasada yer verilen vergi hatası kapsamında bulunmadığından, dava açma
                  süresinin, 2577 sayılı Yasanın 11 inci maddesi uyarınca düzeltme isteminin idarece reddine ilişkin işlemin tebliği
                  tarihinin esas alınması suretiyle esas hakkında karar verilmesinin yasaya uygunluğundan söz etmek mümkün görül-
                  mediği, belirtilmektedir.
                  1517   Danıştay 4. Dairesi'nin  12.06.2000  tarih ve  E:  1999/2681,  K:2000/2716  sayılı  kararında;  davacı  tarafından
                  düzeltme  yoluna  başvurulmuş  olması  verginin  tahsil  işlemini  durdurmayacağından  kesinleşen  kamu  alacağı  için
                  ödeme  emri  düzenlenmesinde  kanuna  aykırılık  bulunmadığı,  belirtilmektedir.  Danıştay  7.  Daire’sinin  08.03.1999
                  tarih ve E:1997/447, K:1999/934 sayılı kararı da aynı yöndedir.

                                                                                    TBB | 661
   684   685   686   687   688   689   690   691   692   693   694