Page 78 - Emlak Vergisi Uygulaması 2019
P. 78
Açıklamalı ve İçtihatlı Belediyelerde Emlak Vergisi Uygulaması
yapı kayıt belgesi de binanın varlığıı ortaya koyan hukuki bir belge olarak dikkate alı-
nabilecektir.
189. Emlak Vergisi Kanunu’nda yapılan bina tanımdan hareketle iki tür yapı, emlak vergisi
bakımından bina niteliği taşımamaktadır: a) Sabit Olmayan Yapılar, b) Tamamlan-
mamış Yapılar. Emlak vergisi kapsamında bina sayılmayan bu tür yapılar, vergi kap-
samının dışındadırlar.
2.2.1. Sabit Olmayan Yapılar
190. Emlak Vergisi Kanunu’nun tanımı gereğince bina sayılabilmesi için bir yapının sabit
olması gerekmektedir. Bu nedenle sabit olma özelliği taşımayan yüzer havuzlar, sair
yüzer yapılar, çadırlar ve nakil vasıtalarına takılıp çekilebilen seyyar evler (karavanlar)
ve benzerleri bina sayılmamaktadır (Seviğ,2011). Nitekim Kanun’un 2’inci maddesi-
nin 3’üncü fıkrasında, “yüzer havuzlar, sair yüzer yapılar, çadırlar ve nakil vasıtalarına
takılıp çekilebilen seyyar evler ve benzerleri bina sayılmaz” hükmü konularak bu du-
rum açıkça ifade edilmiştir.
191. Başlangıçta sabit olarak kullanılacak bir amaçla inşa edilmiş olsalar bile, örneğin
lokanta, otel ve benzeri amaçla kullanılan deniz taşıtları, kendiliğinden veya başka bir
etkenle hareket edebilme özelliği taşımaları halinde bu süre zarfında bina sayılmaya-
caklardır. Bu tür vasıtalara, belli bir yerde belli bir süre kalmış olması bina vasfı ka-
zandırmamaktadır. Ancak bu tür vasıtalar, hareket kabiliyetlerinin suda veya karada
sabitleştirilerek ortadan kaldırılması durumunda, sabit yapı niteliği kazanarak emlak
vergisi bakımından bina vasfına bürünecektir.
2.2.2. Tamamlanmamış Yapılar
192. Kanun bina vergisi uygulanması bakımından, kullanış amacına uygun bir şekilde
tamamlanmış yapıları bina olarak vasıflandırdığından, kullanış amacına uygun şekilde
tamamlanmamış yapılar da bina sayılmamaktadır.
192.1. İnşaatın ne zaman tamamlandığı konusunda tereddüt olması durumunda gerekli
tespitler idare tarafından yapılacaktır (Mert vd.,1986:77).
192.2. Geçici veya kesin kabul usulüne tabi olan inşaatlarda geçici kabul tutanağının
imzalandığı tarihte inşaat tamamlanmış sayılmaktadır. Bunun yanı sıra, bir yapının
amacına uygun olarak kullanılmaya başlanılmış olması, tamamlanmış olduğunu gös-
terir.
92
92 Ancak bu durumda bina vergisinin başlayabilmesi için söz konusu bina ile ilgili bildirimde bulunulmuş olunması
veya bu hususun yoklama ile ya da başka bir şekilde, örneğin binada oturulduğunu gösteren belgelere dayanılarak,
tespit edilmesi gereklidir. Bu yönde bildirim veya tespit yapılmaksızın binaya arsa vergisi yerine bina vergisi tahakkuk
ettirilemez. Bu tür durumlarda yapı kullanma izin belgesi veya yapı kayıt belgesi esas alınır. Nitekim, Danıştay 9.
Dairesi’nin 21.04.1982. tarih ve E:1981/615, K:1982/2255 sayılı kararı; bina vergisi mükellefiyeti henüz başlama-
dığı halde yükümlü adına ödeme emri tanziminde yasaya uyarlık bulunmadığı, dosyada mevcut yapı kullanma izin
belgesinden inşaatın 14.1.1975 tarihinde bittiği anlaşıldığından 1974 yılında bina vergisi mükellefiyetinin başlama-
sının hukuken olanaksız olduğu, yönündedir. Yapı kullanma izin belgesinden önce kullanımın başlanıldığı başkaca
delillerle ispatlandırılmalıdır, çünkü vergilendirmede esas olan fiili durumdur.
50 | TBB